Charterele incep sa duca turistii spre vest

Postat la 06 martie 2006 1 afişăre

Acum doi ani, charterul pe ruta Bucuresti - Malaga - Bucuresti era "consemnat la sol" dupa o singura cursa, iar cel programat anul trecut pentru insula greceasca Corfu nici macar nu se mai ridica in aer. Pentru 2006, in schimb, operatorii estimeaza cresteri ale cifrei de afaceri pe acest segment de pana la 200%. Ce s-a intamplat?

Acum doi ani, charterul pe ruta Bucuresti - Malaga - Bucuresti era "consemnat la sol" dupa o singura cursa, iar cel programat anul trecut pentru insula greceasca Corfu nici macar nu se mai ridica in aer. Pentru 2006, in schimb, operatorii estimeaza cresteri ale cifrei de afaceri pe acest segment de pana la 200%. Ce s-a intamplat?

 

Daca planurile tour-operatorilor vor deveni realitate in clipa in care vor da "piept" cu cererea (estimata a creste in acest an cu 20-25% de catre reprezentantii Agentiei Nationale a Agentiilor de Turism - ANAT), in vara aceasta charterele ar putea face peste 1.000 de curse. Dintre acestea, mai putin de o treime vor fi operate de TAROM: "Estimam ca in vara anului 2006 vom opera un program de 220 de curse charter, din care 180 sunt destinate turistilor care pleaca din Romania si 40 destinate turistilor care vin in Romania", sustin oficialii TAROM, companie care a incasat in 2005 din activitatea de curse charter aproximativ 6% din venituri.

 

O data cu cresterea numarului de chartere, si agentiile prognozeaza cresteri ale veniturilor din acest segment. "Din cifra de afaceri de 5,5 mil. euro din 2005, 20% au fost venituri aduse de cursele charter. Pentru acest an, prognozam o cifra de afaceri de circa 7 mil. euro si venituri de 40% din cursele charter", spune Roxana Balcescu, director executiv al agentiei CMB Travel, care va vinde in 2006 vacante charter pe zece destinatii, in colaborare cu Paralela 45 si Prompt Service.

 

O majorare de 200% a cifrei de afaceri pe segmentul curselor charter estimeaza pentru acest an si compania Aerotravel Lufthansa City Center. "Anul acesta vom opera sase curse charter catre Grecia si estimam ca cifra de afaceri generata de acest segment va ajunge pentru 2006 la trei milioane de euro", spune pentru BUSINESS Magazin Claudia Stan, director de marketing al Aerotravel, care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri a acestei divizii de un milion de euro.

 

Dincolo de prognoze si estimari, este certa o schimbare a "cursului de zbor" spre Vest. Ce se intampla insa cu destinatiile "clasice", cum ar fi Turcia?   "Pentru Turcia, sunt doua variante: fie gripa aviara va imputina considerabil numarul turistilor (in ultima luna mai multe grupuri de turisti germani, britanici si rusi si-au contramandat vacantele in Turcia - n.r.), fie turcii vor lasa foarte jos preturile, astfel incat se vor vedea sufocati de turisti", este de parere Mircea Vladu, director al agentiei Prestige Tours, care inclina - e adevarat ca o face cu serioase rezerve - spre a doua varianta.

 

Totusi, agentia va organiza doua curse charter spre Antalya (operate cu avioane TAROM de 138 de locuri) si una catre Bodrum (de 100 de locuri, operata de Carpatair). Agentia "traditionala" pentru Turcia, Ali Baba Tours, isi va mentine neschimbat programul curselor in regiune, ba chiar va mai adauga un nou zbor catre Antalya. "Consideram ca sunt destui clienti, atat din cei care merg in fiecare an, cat si turisti noi, pentru care vom oferi opt curse: cinci catre Antalya, doua catre Bodrum si una catre Izmir", explica  Suliman Selcuk, directorul Ali Baba Tours.

 

Daca in cazul Turciei se poate vorbi despre un "public fidel", pe ce bazeaza, totusi, optimismul operatorilor cand vine vorba despre noile destinatii?  "De obicei, o cursa charter se organizeaza dupa ce agentia constata in piata o cerere mare pentru acea destinatie. Faptul ca anii trecuti multi turisti au ales sa mearga in Tenerife pe zboruri de linie, implicit mai scumpe, ne face sa credem ca numarul celor care s-au gandit sa mearga acolo este mult mai mare, dar nu si-au permis sau li s-a parut prea complicat sa schimbe avionul", considera Cristina Irimia, marketing manager al J’Info Tours, agentie care va organiza zboruri catre Tenerife cu aeronave inchiriate de la compania spaniola Air Europa - cea care duce turistii romani si la Mallorca sau Costa Brava. Tot o cursa charter catre Tenerife va oferi si Prestige Tours & Prompt Service, cu aeronave de 189 de locuri ale companiei spaniole Futura International Airlines. "Primul zbor catre Tenerife va fi la inceputul lunii iunie si se va zbura, in functie de cerere, pana in octombrie", spune Mircea Vladu.

 

Dupa acelasi algoritm (cerere mare, justificare charter) s-a decis pentru acest an si alocarea unei curse catre Cipru. "Vom avea charter pe Cipru pana in septembrie, dupa ce am observat o crestere progresiva a cererii pentru aceasta destinatie", spune Aurelian Bratosin, director al agentiei Butterfly Tourism, care organizeaza acest charter in colaborare cu Prestige Tours si Ultramarine Travel. Cursa va fi operata de Carpatair, cu aeronave de 100 de locuri.

 

Practic, aparitia acestui gen de aeronave reprezinta inca unul dintre motivele pentru care numarul curselor charter a crescut anul acesta la aproximativ 70, fata de 42 de anul trecut. "Aceste avioane au permis si agentiilor mai mici sa organizeze chartere, dar au permis si agentiilor mai mari sa organizeze curse catre destinatii noi. In cazul nostru, una dintre acestea este insula Corfu, unde vom zbura cu un avion de 105 locuri", explica Alin Burcea, directorul agentiei Paralela 45, care are si curse charter cu aeronave de 200 de locuri, cum ar fi cea catre Costa Brava. Pe partea de operare, cei de la Paralela 45 colaboreaza, cu Blue Air si Carpatair, dar si cu spaniolii de la Air Europa.

 

Pe langa reorientarea destinatiilor, o alta "tendinta" a anului consta in cresterea numarului de chartere operate din provincie. Conform informatiilor din piata, anul acesta din Timisoara, Cluj, Bacau si Sibiu vor pleca aproximativ 20 de curse catre destinatii de vacanta. "Cele mai multe vor fi operate din Timisoara si Cluj, majoritatea prin intermediul avioanelor Carpatair", spune Alin Burcea. Conform acestuia, Travel Team (o asociere intre Jade Travel, Paralela 45 si alte agentii timisorene) va organiza curse charter catre Mallorca si Salonic, Aerotravel catre Salonic si Evia, Kusadasi catre Antalya. Din Cluj, Paralela 45 si Calibra vor avea charter catre Creta, Prompt Service & Eximtur catre Salonic, Aerotravel catre Salonic si Evia, Kartago catre Tunisia si Sfara Tours catre Malta.

 

La targul de turism, care va avea loc exact peste o luna, agentiilor vor lansa si ofertele pentru aceste destinatii, dar si orarele fixe de functionare a acestor curse. Cu alte cuvinte, stingeti tigarile, legati-va centurile de siguranta si pregatiti-va de decolare.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/charterele-incep-sa-duca-turistii-spre-vest-978009
978009
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.