Comitetul european pentru protecţia datelor: Facebook şi celelalte platforme ar trebui să le ofere utilizatorilor şi alternativa de a folosi serviciul fără plată şi fără a li se livra reclame pe baza monitorizării activităţii lor online
Facebook (Meta) şi alte platforme online de mari dimensiuni ar trebui să le ofere utilizatorilor opţiunea de a utiliza serviciile lor în mod gratuit, fără publicitate comportamentală, a anunţat miercuri Comitetul european pentru protecţia datelor, organismul de supraveghere a confidenţialităţii datelor din UE (European Data Protection Board - EDPB).
Facebook (Meta) şi alte platforme online de mari dimensiuni ar trebui să le ofere utilizatorilor opţiunea de a utiliza serviciile lor în mod gratuit, fără publicitate comportamentală, a anunţat miercuri Comitetul european pentru protecţia datelor, organismul de supraveghere a confidenţialităţii datelor din UE (European Data Protection Board - EDPB).
Opinia EDPB vine după ce autorităţile naţionale de reglementare în materie de confidenţialitate din Olanda, Norvegia şi Germania i-au cerut să analizeze modelele de consimţământ sau de plată adoptate de marile platforme online precum Meta.
"EDPB consideră că oferirea doar a unei alternative cu plată la serviciile care implică prelucrarea datelor cu caracter personal în scopuri de publicitate comportamentală nu ar trebui să reprezinte calea implicită pentru operatori. Atunci când dezvoltă alternative, marile platforme online ar trebui să ia în considerare posibilitatea de a oferi persoanelor fizice o "alternativă echivalentă" care să nu implice plata unei taxe. În cazul în care operatorii optează să perceapă o taxă pentru accesul la "alternativa echivalentă", aceştia ar trebui să ia în considerare în mod semnificativ oferirea unei alternative suplimentare. Această alternativă gratuită ar trebui să fie fără publicitate comportamentală, de exemplu, cu o formă de publicitate care să implice o prelucrare mai mică sau deloc a datelor cu caracter personal. Acesta este un factor deosebit de important în evaluarea consimţământului valabil în temeiul GDPR.
EDPB subliniază faptul că obţinerea consimţământului nu îl absolvă pe operator de respectarea tuturor principiilor prezentate la art. 5 GDPR, cum ar fi limitarea scopului, minimizarea datelor şi corectitudinea. În plus, marile platforme online ar trebui să ia în considerare şi respectarea principiilor necesităţii şi proporţionalităţii, iar acestea sunt responsabile pentru a demonstra că prelucrarea lor este, în general, în conformitate cu GDPR", conform EDPB.
Preşedintele EDPB, Anu Talus, a declarat: "Operatorii ar trebui să fie atenţi în orice moment pentru a evita transformarea dreptului fundamental la protecţia datelor într-o caracteristică pentru care persoanele trebuie să plătească. Persoanele ar trebui să fie pe deplin conştiente de valoarea şi consecinţele alegerilor lor.”
Facebook pune în prezent utilizatorii în faţa a două opţiuni: fie plătesc un abonament (pornind de la 40 de lei pe lună în România), fie acceptă reclame personalizate pe baza monitorizării activităţii lor.
Publicitatea comportamentală sau afişarea de reclame pe baza comportamentului consumatorilor, se bazează pe colectarea de date precum istoricul de navigare, interogările de căutare sau interacţiunile cu site-urile şi aplicaţiile. Aceasta implică utilizarea datelor colectate despre activităţile online ale unei persoane pentru a crea anunţuri personalizate care au mai multe şanse de a fi relevante pentru acel utilizator specific.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro