Cunoştinţele financiare ale românilor s-au diminuat în ultimele 18 luni
Aproape 90% dintre români au un nivel redus de înţelegere a problematicilor legate de bani sau întâmpină dificultăţi în utilizarea conceptelor financiare esenţiale.
Deşi 86% dintre români au cunoştinţe corecte privind subiectul economisirii din timp pentru pensie, doar 21% deţin un plan pentru pensie. În cadrul portalului www.testulbanilor.ro consumatorii români pot parcurge un test pentru a-şi identifica propria personalitate financiară.
Continuând demersurile menite să contribuie la dezvoltarea nivelului de educaţie financiară a publicului, ING a realizat în 2012 a doua ediţie a testului de inteligenţă financiară - "FQ test". Lansat în premieră la sfârşitul anului 2010, ca instrument de măsurare a cunoştinţelor şi abilităţilor financiare, "FQ test" include în ediţia curentă o componentă nouă privind personalitatea financiară a consumatorilor. Studiul este realizat în zece ţări din Europa: Bulgaria, Cehia, Grecia, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Spania, Turcia şi Ungaria.
Evaluarea abilitatilor financiare s-a realizat pe baza unui test cu 13 intrebari, axate pe patru directii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodarie, economisire si investitii. In functie de numarul raspunsurilor corecte, respondentii sunt incadrati in patru profile de cunostinte privind finantele personale: nestiutor (0-4 raspunsuri corecte); incepator (5-8 raspunsuri corecte); mediu (9-11 raspunsuri corecte); avansat (12-13 raspunsuri corecte).
Rezultatele cercetarii arata ca, in decursul ultimelor 18 luni, nivelul de cunostinte financiare al consumatorilor romani s-a redus: 88% dintre respondenti se incadreaza in 2012 in profilele "incepator" si "nestiutor", cu 11% mai mult fata de 2010. O evolutie similara se regaseste, de altfel, la nivelul tuturor tarilor analizate, in medie 86% dintre respondentii din cele 10 tari europene incadrandu-se in aceste doua profile (cu 6% mai multi fata de 2010).
In randul consumatorilor romani, procentul persoanelor care demonstreaza un nivel foarte de redus de intelegere a problematicilor legate de bani - profilul "nestiutor - aproape s-a triplat, de la 8% in 2010 la 21% in prezent. In acelasi timp, categoria consumatorilor romani care inteleg elementele de baza legate de administrarea banilor dar intampina dificultati in a utiliza concepte financiare esentiale ("incepatori") s-a diminuat usor, de la 69% in 2010 la 67% in prezent. Ponderile celor doua profile sunt similare celor inregistrate la nivel european, de 20% pentru segmentul "nestiutor" si 66% pentru "incepatori".
"Studiul privind nivelul cunostintelor si abilitatilor financiare realizat de ING arata o data in plus ca, in contextul noilor realitati economice, oamenii au tot mai mult nevoie de indrumare si consultanta financiara profesionista, care sa ii ajute sa isi inteleaga si administreze mai bine situatia si viitorul financiar. In ceea ce ne priveste, la ING incercam permanent sa oferim clientilor nostri o consultanta de cea mai inalta calitate si sa le fim aproape pe tot parcursul relatiei", a declarat Carmen Soare, director marketing, ING Asigurari de Viata.
La polul opus, cei mai informati cu privire la chestiunile legate de bani sunt grecii, 24% dintre respondenti corespunzand profilelor "mediu" si "avansat" de cunostinte financiare, urmati de olandezi (cu 22%), maghiari (cu 15%) si cehi (cu 14%). Cu 12% dintre respondenti in aceste doua categorii, romanii si bulgarii se plaseaza la mijlocul clasamentului, inaintea polonezilor (cu 11%), slovacilor (cu 6%), spaniolilor (cu 9%) si turcilor (cu 7%).
Intrebarile referitoare la economisire s-au dovedit cele mai dificile atat pentru publicul roman, cat si la nivelul celor 10 tari implicate in studiu. Astfel, intrebarile cu cel mai redus numar de raspunsuri corecte sunt cele legate de economisire (40% in Romania vs. 41% nivel mediu), problemele financiare din gospodarie (46% vs. 45% mediu), viitorul financiar (51% vs. 52% mediu) si investitii (52% vs. 50% mediu).
"Romanii au dat cele mai multe raspunsuri corecte la subiectul privind economisirea din timp pentru pensie, procentul de 86% care a raspuns corect depasind media europeana, si la cel privind dimensiunea recomandata a fondului de urgenta, cu 76% raspunsuri corecte. In practica, observam totusi ca exista un decalaj ridicat in transformarea acestor cunostinte intr-un comportament financiar sanatos de utilizare a instrumentelor de planificare pe termen lung: doar 21% dintre romani detin un plan de pensie si 20% un cont de economii. Aceasta situatie face cu atat mai necesara continuarea demersurilor de educare din partea companiilor financiare si a autoritatilor", a declarat Carmen Soare, director marketing, ING Asigurari de Viata.
In cadrul aceluiasi studiu, ING a dezvoltat in premiera si un test pentru determinarea personalitatii financiare, menit sa ajute consumatorii sa isi inteleaga mai bine comportamentul financiar si felul in care pot folosi aceste informatii pentru a-si administra mai bine situatia financiara. Cercetarea s-a realizat prin auto-evaluare, pe baza unui chestionar privind atitudinea fata de risc, modul de a lua decizii financiare (rational sau emotional), nivelul de cunoastere a produselor financiare, atitudinea fata de bani etc. In urma cercetarii au fost identificate patru personalitati financiare distincte: relaxat, optimist, pragmatic si vizionar.
Conform cercetarii, 47% dintre romani s-au identificat cu profilul persoanelor "vizionare". Acestea au un mod de a gandi orientat spre solutii, se bazeaza mai degraba pe o gandire riguroasa decat pe ceea ce simt si prefera sa analizeze lucrurile in profunzime. Isi planifica atent viitorul si sunt dispuse sa isi asume riscuri atunci cand fac investitii, atata timp cat se concentreaza asupra obiectivelor pe termen lung. Cand iau decizii legate de bani se bazeaza pe propriile cunostinte si au incredere in familie si consultanti financiari.
Categoria "vizionarilor" este urmata de cea a persoanelor care se incadreaza in profilul "optimist", cu 32% din respondenti. Acestea sunt persoane carora le place sa profite de fiecare moment si se bazeaza destul de mult pe intuitie in viata de zi cu zi. Le place sa aiba o imagine de ansamblu asupra lucrurilor si dau mai putina atentie detaliilor. Atunci cand iau decizii legate de bani solicita si au incredere in opinia consultantilor financiari. Nu le este teama sa isi asume riscuri sau sa se abata de la planul de actiune stabilit initial si nu sunt ingrijorate de viitorul financiar - planificarea financiara a viitorului nefiind o prioritate.
Cu 11% din total, respondentii care se incadreaza in categoria persoanelor "relaxate" iau decizii mai mult intuitiv, bazandu-se mai degraba pe ceea ce simt decat pe o gandire riguroasa. Dau o importanta mare relatiilor, pun mereu nevoile familiei si prietenilor pe primul loc. Nu le place sa isi asume prea multe riscuri, iar atunci cand trebuie sa ia o decizie intr-o chestiune financiara isi implica si familia. Incearca intotdeauna sa se incadreze intr-un buget dar nu le este usor, pentru ca vor ca celor dragi sa nu le lipseasca nimic. Au momente cand fac tot posibilul sa isi controleze bugetul, chiar daca detin destul de putine instrumente pentru a-l monitoriza.
Profilul persoanelor "pragmatice" (cu 10% din total) include consumatorii care iau decizii in mod obiectiv si se bazeaza mai degraba pe o gandire riguroasa decat pe ceea ce simt. Pentru ei, faptele sunt importante si le place sa isi puna in valoare abilitatile de analiza si organizare. Incearca sa nu aiba datorii si, de aceea, isi tin sub control finantele, atat cele pentru prezent cat si cele pentru viitor. Se gandesc mult inainte de a lua deciziile financiare si cantaresc atent toate optiunile si nevoile pe care le au. Sunt mereu cu un pas inaintea tuturor in ceea ce priveste planificarea financiara a propriului viitor.
Pornind de la rezultatele acestei cercetari, ING Asigurari de Viata a dezvoltat website-ul www.testulbanilor.ro in cadrul caruia, incepand cu data de 17 iulie a.c., orice persoana poate parcurge testul pentru a-si identifica si intelege mai bine propria personalitate financiara. In functie de rezultat, respondentii primesc o serie de recomandari care ii pot ajuta sa isi imbunatateasca abilitatile si cunostintele privind administrarea finantelor personale. De asemenea, in cadrul campaniei, care se desfasoara pana la data de 31 august, participantii pot participa la un concurs cu premii si castiga, prin tragere la sorti, o tableta iPad 3.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro