„Fentă“ la plafonarea preţului la alimentele de bază: laptele cu 3,5% grăsime ajunge la 10 lei pe litru şi este cu 50% mai scump decât laptele cu 1,5%

Autor: Cristina Roşca Postat la 24 februarie 2025 9 afişări

Un litru de lapte Napolact cu 3,5% grăsime costă în ma­ri­le magazine din zona Obor din Bucureşti între 9,35 şi 10,59 de lei, conform unei analize ZF făcute pe baza datelor din Mo­ni­to­rul Preţurilor, un instrument lansat de Consiliul Concurenţei, care permite com­pa­rarea preţurilor din comerţul modern.

Plafonarea adaosului comercial e în continuare în vigoare, până în vara lui 2025, însă ea vizează doar laptele de vacă de consum, în varianta 1 l, grăsime 1,5%, cu excepţia UHT  Aşadar, cel cu 3,5% grăsime „scapă“ de orice control de preţ Aşa se face că diferenţa de preţ dintre sortimentele cu 1,5% şi, respectiv, 3,5% grăsime ajunge chiar şi la 50% la acelaşi brand.

Un litru de lapte Napolact cu 3,5% grăsime costă în ma­ri­le magazine din zona Obor din Bucureşti între 9,35 şi 10,59 de lei, conform unei analize ZF făcute pe baza datelor din Mo­ni­to­rul Preţurilor, un instrument lansat de Consiliul Concurenţei, care permite com­pa­rarea preţurilor din comerţul modern.

Pe o rază de 2 kilometri în jurul maga­zinului Obor din Capitală, pe harta Moni­torul Preţurilor, figurează 50 de supermar­keturi, hipermarketuri, unităţi de discount sau proximitate modernă. Pentru acelaşi produs, acestea afişează la raft unul dintre următoarele cinci preţuri – 9,35 de lei, 9,39 de lei, 9,99 de lei, 10,49 de lei şi, respectiv, 10,59 de lei. Aşadar, dife­ren­ţa este de maximum 13% între cel mai ieftin şi cel mai scump litru de lapte Napolact cu 3,5% grăsime.

Este interesant astfel de remarcat că acest pro­dus de bază, acest aliment ce se găseşte în coşul zilnic de cumpărături, a ajuns din nou să coste 10 lei pe litru, du­pă doi ani în care preţurile au fost trase în jos – indirect – de măsurile luate de autorităţi, precum cele de plafonare a adaosului comercial.

Plafonarea adaosului comercial e în continuare în vigoare, până în vara lui 2025, însă ea vizează doar laptele de vacă de con­sum, în varianta 1 l, grăsime 1,5%, cu ex­cepţia UHT. Aşadar, cel cu 3,5% grăsime „scapă“ de orice control de preţ.

Aşa se face că ecartul de lapte dintre sortimentele cu 1,5% şi, respectiv, 3,5% grăsime ajunge chiar şi la 50% la acelaşi brand.

ZF scria în 2023 că preţul pentru laptele cu 3,5% grăsi­me a urcat la 9-12 lei pe litru. După ce autorităţile au decis plafonarea adaosului comercial la produsele de bază, preţurile au scăzut chiar şi pentru acest aliment, deşi el nu se afla pe lista obligatorie. Preţurile au scăzut atunci cu 2-3 lei sau, uneori, chiar mai mult.

Totodată, retailerii au marcat la raft aceste declinuri.

Acum, preţurile au revenit, aproape pe nesimţite, aproape de sau chiar peste pra­gul de 10 lei (2 euro) pe litru.

În urmă cu trei săptămâni, date culese de ZF tot din Monitorul Preţurilor aratau că existau în continuare magazine în Bucu­reşti unde litrul de lapte Napolact cu 3,5% grăsime costa sub 8 lei. Acum, pragul mi­nim a sărit de 9 lei.

Aşadar, preţurile au crescut substan­ţial, în multe cazuri depăşindu-le pe cele din Occident, unde acelaşi produs ajunge arare­ori la 2 euro pe litru.

E vorba de laptele de brand, dar şi de cel sub marcă privată, cu 3,5% grăsime. În cazul celui cu 1,5% grăsime, preţurile sunt mult diferite, iar asta pentru că există plafonarea impusă de autorităţi.

Un litru de lapte sub acelaşi brand, Napolact, costă în acelaşi magazin din Bucureşti 9,99 de lei în varianta cu 3,5% grăsime şi 6,99 de lei în cazul celei cu 1,5% grăsime. Diferenţa e de 43%.

În cazul mărcii Zuzu, diferenţa de preţ, în acelaşi magazin, între cele două variante de grăsime, e chiar de peste 50%.

Au fost alese mărcile Zuzu şi Napolact pentru că sunt unele dintre cele mai puternice şi, implicit, cele mai bine vândute. Totodată, laptele este unul dintre produsele care se găsesc cel mai des în coşul de cumpărături al românilor, motiv pentru care a şi fost ales între alimentele care au adaos comercial plafonat.

ZF a vrut aşadar să vadă în ce măsură diferă preţul între două variante de lapte (cu 3,5% şi cu 1,5% grăsime) sub acelaşi brand. Totodată, a vrut să vadă în ce măsură diferă preţul pentru acelaşi produs între multiple reţele.

Un lucru e cert, preţul a crescut aproape pe nesimţite, apropiindu-se sau chiar depăşind pragul de 10 lei pe litru pentru laptele de 3,5% grăsime.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.