Florin Enceanu, un absolvent de Politehnică, şi soţia lui au dezvoltat o editură şi o librărie online, Bookzone, care au ajuns la afaceri de 10 mil. euro
A început prin a promova cărţi ale autorilor cunoscuţi, ca ulterior să dezvolte o librărie online în 2015, Bookzone.ro, şi chiar să deschidă propria editură un an mai târziu. În momentul în care a intrat pe piaţa de carte, editurile mari nu se bazau pe platformele proprii de vânzări online, însă, spune el, modelul de business pe care l-a adus în piaţă a determinat tot mai multe edituri să pună accent pe dezvoltarea de site-uri proprii.
♦ De la o firmă de marketing, care se ocupa şi de promovarea de cărţi, Florin Enceanu (40 de ani) din Olt, de profesie inginer, a dezvoltat împreună cu soţia, Mirela Mirabela Enceanu, tot de profesie inginer, propria editură (Bestseller Publishing) şi o librărie online, Bookzone.ro, un business care a ajuns la 10 milioane de euro anul trecut.
A început prin a promova cărţi ale autorilor cunoscuţi, ca ulterior să dezvolte o librărie online în 2015, Bookzone.ro, şi chiar să deschidă propria editură un an mai târziu. În momentul în care a intrat pe piaţa de carte, editurile mari nu se bazau pe platformele proprii de vânzări online, însă, spune el, modelul de business pe care l-a adus în piaţă a determinat tot mai multe edituri să pună accent pe dezvoltarea de site-uri proprii.
„Am avut oportunitatea de a ne ocupa de marketingul unuia dintre pionierii psihologiei în România, căruia i-am şi lansat prima carte. Lansarea a fost una cu rezultate peste aşteptări, iar acest lucru a fost începutul a ceea ce urmă să devină Bookzone. Recunosc, nu a fost uşor. La început nu se punea problema despre bugete de marketing, însă rezultatele au vorbit de la sine şi astfel am ajuns să avem o serie impresionantă de recomandări de la autori, într-un timp foarte scurt“, a declarat pentru ZF Florin Enceanu, absolvent de Politehnică (Bucureşti), care deţine 70% din Bookzone Srl. Alături de Mirela Mirabela Enceanu el controlează şi firmele Bestseller Publishing (editură), Midnight Books (activităţi de editare a cărţilor), Books Lead (consultanţă în marketing) şi alte companii.
„Având iniţial o firmă de marketing, editura s-a înfiinţat datorită cererii autorilor şi nu pentru că eu, ca acţionar, am avut neapărat o viziune extraordinară. Practic, la noi s-au întâmplat lucrurile puţin diferit decât într-o editură, acolo unde editorialul înfiinţează marketingul şi nu invers, aşa cum era în cazul nostru“.
Datele publice arată că editura Bestseller Publishing a raportat afaceri de 48 mil. lei şi profit net de 1,5 milioane de lei în 2022, la 23 de angajaţi. Pe de altă parte, Bookzone Srl (activităţi de editare a cărţilor), a finalizat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 16,2 milioane de lei, de două ori şi jumătate mai mare faţă de anul anterior, şi un profit net de 4,6 milioane de lei, potrivit mfinante.ro. Compania avea 7 angajaţi. Librăria online vinde propriile cărţi publicate dar lucrează şi cu celelalte edituri din piaţă. Compania publică 130 de titluri pe an, în medie, potrivit antreprenorului.
„Cum multe businessuri mari au început în garaj, prima noastră zi şi-a avut sediul în sufragerie, într-un birou improvizat. Depozitul era holul apartamentului, iar marketingul şi relaţiile cu clienţii îşi desfăşurau activitatea în sufragerie. Scriam de mână fiecare AWB şi reumpleam imprimanta cu tuş în baie, întrucât nu ne permiteam să cumpărăm toner nou pentru ea“.
El spune că nu a reinventat roata, dar prin businessurile dezvoltate consideră că a avut o contribuţie foarte mare la schimbarea pieţei de carte din România.
„În momentul în care am intrat pe piaţa de carte naţională, editurile mari nu se bazau absolut deloc pe platformele proprii, practic mulţi nu prea existau în online. Văzând însă rezultatele noastre, la care se adaugă şi pandemia, în acest moment absolut toate editurile au pus tot mai mult accent pe online, pe site-urile proprii şi pe a lansa cărţile în exclusivitate pe propriile platforme, aşa cum am început noi“.
Antreprenorul mai spune că bilanţul pe anul trecut nu este definitivat dar datele preliminare arată că cele două companii firme vor depăşi în total 10 mil. euro cifră de afaceri, potrivit lui.
„Pentru anul fiscal 2024, ne-am propus un obiectiv de creştere de 30%“.
Piaţa de carte a ajuns la 172 milioane de euro în 2022 faţă de 168 mil. euro anul anterior, potrivit unui studiu realizat de bookzone.ro.
„Cel mai important aspect este acela că publicul din România şi-a deschis apetitul pentru citit, observând o creştere a vânzărilor atât pentru editura Bookzone, cât şi pe librăria online, bookzone.ro, unde comercializăm cărţi de la toate editurile din România. (...)"
Cele mai cumpărate cărţi de anul trecut sunt „Calea vindecării“, de Dumitru Constantin Dulcan şi Florentina Fântânaru, în peste 100.000 de exemplare, „Sănătatea creierului pe înţelesul tuturor“ de Prof. Univ. Dr. Alexandru Vlad Ciurea (peste 100.000 de exemplare), „Cât timp înfloresc lămâii“ de Zoulfa Katouh (95.000 de exemplare), „Traume ascunse“, de Catherine Gildiner (55.000 de exemplare), „Neuroplasticitatea: Secretul longevitatii creierului“, de Prof. Univ. Dr. Leon Dănăilă (50.000 de exemplare), potrivit lui.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro