INTERNATIONAL: Razboiul de 100 de ani - faza pe cosmetice naturale
Francezii de la LOccitane se pregatesc pentru o infruntare cu un competitor plin de bani. In iulie, grupul LOréal a definitivat achizitia rivalului dintotdeauna al LOccitane, The Body Shop. O preluare care a dat fiori in insolita piata a cosmeticelor naturale.
Francezii de la LOccitane se pregatesc pentru o infruntare cu un competitor plin de bani. In iulie, grupul LOréal a definitivat achizitia rivalului dintotdeauna al LOccitane, The Body Shop. O preluare care a dat fiori in insolita piata a cosmeticelor naturale.
Toate acestea sunt companii care isi promoveaza politicile pe etichete - de la opozitia publica fata de testarea pe animale a ingredientelor folosite si pana la sacose de cumparaturi facute din alge, pentru protejarea mediului inconjurator. Intrebarea este daca LOréal, cu puternicele sale resurse de cercetare si de marketing, pregateste terenul pentru o batalie in ce priveste ingredientele naturale.
"Cu 30 de ani in urma, cand a fost infiintata compania, nimanui nu-i pasa cu adevarat de ingredientele naturale", spune Reinold Geiger, directorul executiv al LOccitane. "In ultimii trei ani au devenit trendy si acum trebuie sa avem grija sa nu devenim o companie trendy." Pentru Geiger, asta inseamna sa pastreze independenta companiei private, care a avut suisurile si coborasurile ei de cand fondatorul sau, Olivier Baussan, a cautat investitori din exterior in anii 80 pentru a creste capitalul firmei.
Atat LOccitane, cat si The Body Shop sunt companii reprezentative pentru anii 70, pornite de fondatori liberali cu mai multe idealuri decat bani. Baussan, pe atunci un student, a cheltuit in jur de 200 de franci (in jur de 39 $) pe un vechi alambic de cupru al unui taran ca sa distileze acasa o mixtura de rozmarin si sa obtina un ulei parfumat. Anita Roddick, fondatorul The Body Shop, a imprumutat 3.000 de lire sterline (cam 5.600 de dolari la cursul de astazi) ca sa porneasca compania in
Dar jucatorii mai mari precum LOréal, numarul 1 in industria cosmetica, au recunoscut recent potentialul pietei in ce priveste cresterea cererii pentru produse naturale. Euromonitor International, un grup de cercetare de piata din Londra, a previzionat ca piata globala de cosmetice naturale, acum de 3,9 miliarde de dolari, va creste cu 9% in fiecare an pana in 2008, pana la 5,8 miliarde de dolari, spre deosebire de 1% in cazul pietei de cosmetice si produse de ingrijire conventionale. In peisajul schimbator al cosmeticelor naturale, LOccitane inca ocupa primul loc cu crema sa de maini cu unt shea (un unt extras dintr-o specie de arahide africane) care se vinde cu 17,50 euro pentru un flacon de 150 de mililitri. Dar competitorii - The Body Shop din Europa si Bath & Body Works, detinut de Limited Brands - incearca amandoi sa creasca odata cu piata prin remodelarea magazinelor si dezvoltarea de produse premium pentru consumatori dispusi sa plateasca mai mult pentru mici luxuri.
Batalia nu este atat asupra pretului, cat este asupra perceptiei calitatii. LOccitane tinde spre radacinile sale, oferind produse de levantica care poarta certificarea ingredientelor naturale si organice.
Geiger a intrat in LOccitane in urma cu 10 ani ca sa extinda compania, care pe atunci pierdea bani. Lantul a crescut de la 10 magazine, cate avea atunci, la 750 si la venituri de aproape 350 de milioane de dolari in ultimul an financiar, desi cu mult in urma vanzarilor de 2,15 miliarde de dolari ai The Body Shop. Si LOccitane isi continua extinderea in SUA si
"Rolul meu este sa transmit povesti; eu nu dezvolt strategia", spune Baussan. "Folosesc cosmeticele ca sa vorbesc despre un act poetic, relatia dintre om, natura si traditiile din
Grupurile pentru drepturile animalelor precum Naturewatch privesc cu ingrijorare dupa ce au protestat impotriva aliantei cu LOréal, despre care spun ca a refuzat sa se angajeze sa interzica testarile pe animale. Unii observatori chiar isi pun problema unor ciocniri culturale la LOréal.
Exista "riscul unei reactii negative a consumatorilor, in special in Marea Britanie, deoarece conceptul Body Shop a fost construit in intregime in jurul produselor etice si socio-responsabile", spune Michael Steib, un analist la Morgan Stanley, intr-o nota despre achizitia de luna trecuta.
De-a lungul anilor, LOccitane a meditat daca sa se listeze la bursa, dar proprietarii sai nu au putut fi niciodata de acord asupra acestui traseu, potrivit lui Geiger, care detine cea mai mare parte din actiuni - in jur de 60% - urmat de Clarins, o companie franceza de cosmetice listata la bursa, care detine 23%. "Daca ne-am fi listat, ar fi trebuit sa renunt la prea multe actiuni si as fi putut pierde controlul", spune Geiger.
El nu e ingrijorat ca-si va uza resursele de cam 20 de cercetatori impotriva LOréal, care anul trecut a cheltuit 3% din vanzarile de 2,17 mld. dolari pentru cercetare. Asta pe langa marketingul intens si sprijinul unor vedete ca Scarlett Johansson si Jane Fonda.
"Cu siguranta ca ei isi pot imbunatati calitatea produselor", spune Geiger de la LOréal. "Dar LOréal nu este un retailer ca grupul Limited si eu cred ca vor avea multe necazuri ca sa se descurce sensibil mai bine."
LOccitane nu are vreo vedeta stralucitoare care sa-i promoveze produsele. "Radacinile noastre sunt in
Traducerea si adaptarea de Mihai MITRICA
* Acest articol a fost publicat in The New York Times si este reprodus de BUSINESS Magazin printr-un parteneriat intre cele doua publicatii
* Articolul poate fi preluat partial/integral numai cu acordul scris al The New York Times
* Copyright 2006 New York Times News Service
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro