Reţelele surori Kaufland şi Lidl „mănâncă“ peste 20% din tot comerţul alimentar din România după ce afacerile cumulate au sărit de 20 mld. lei
Gigantul german Schwarz, proprietarul reţelelor de magazine Kaufland şi Lidl, a obţinut anul trecut afaceri cumulate de peste 20 mld. lei în România, conform calculelor ZF pe baza datelor publice şi a celor înaintate de companii.
♦ Grupul german Schwarz deţine în România două reţele aflate în top trei jucători din comerţul alimentar, mai exact Kaufland, care este şi liderul pieţei, şi Lidl, care ocupă ultima poziţie pe podium, dar care vine puternic din urmă ♦ Cele două companii, deşi au acelaşi acţionar, sunt operate separat.
Gigantul german Schwarz, proprietarul reţelelor de magazine Kaufland şi Lidl, a obţinut anul trecut afaceri cumulate de peste 20 mld. lei în România, conform calculelor ZF pe baza datelor publice şi a celor înaintate de companii. Astfel, businessul total a avansat de la 18,7 mld. lei în 2018, la 21,6 mld. lei anul trecut, ceea ce înseamnă un plus de 15,5%.
Nemţii devin primul grup de comerţ din România care sare de acest prag ca cifră de afaceri. Deşi cele două reţele au acelaşi acţionar, ele sunt operate independent în România şi de altfel pe toate pieţele din lume, având management şi strategii diferite. De asemenea, cele două companii sunt active pe formate diferite de piaţă, Lidl fiind discounter, iar Kaufland lanţ de hipermarketuri, cu o politică a preţurilor mici. Nemţii sunt prezenţi pe câteva zeci de pieţe, mai ales cu Lidl, Kaufland fiind dezvoltat preponderent în Europa, focusul fiind regiunea Europei Centrale şi de Est. Grupul a avut în anul financiar 2018-2019 afaceri cumulate de 104 mld. euro la nivel mondial, fiind cel mai important grup de comerţ din Europa.
Pe plan local reţelele surori Kaufland şi Lidl „mănâncă“ 20% din tot comerţul alimentar din România după ce afacerile cumulate au sărit de 20 mld. lei, iar din comerţul modern ele au deja o treime.
Spre comparaţie, în 2008, ultimul an de boom economic, nemţii aveau o cotă de piaţă de doar 5,7% în totalul vânzărilor locale de alimente, bunuri de îngrijire personală şi a locuinţei. Atunci Lidl încă nu intrase pe piaţă, iar Kaufland nu era lider.
Discounterul a intrat oficial în România în 2011 prin preluarea Plus Discount, iar lanţul de hipermarketuri, prezent din 2005, a devenit lider acum aproximativ şapte ani. În anii care au urmat cele două reţele au crescut constant, cu ritmuri ce au variat de la câteva procente, la peste 20%.
Cel mai alert ritm îl înregistrează Lidl, care a intrat rapid în top trei comercianţi din România şi se apropie an de an de primii doi clasaţi.
„Anul 2019 a fost unul extraordinar pentru Lidl, în care am crescut, ca cifră de afaceri, de patru ori peste media pieţei şi am reuşit să ne depăşim obiectivele ambiţioase stabilite“, spunea la începutul anului Frank Wagner, executivul german care conduce operaţiunile locale ale grupului german.
În contextul în care cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut cu circa 7% în anul trecut, rezultă că businessul Lidl a avansat cu 25-30% în 2019, conform estimărilor ZF. În 2018 nemţii au ajuns la 7,8 mld. lei afaceri în România, ceea ce face ca businessul să se fi apropiat de pragul de 10 mld. lei anul trecut, potrivit calculelor ZF. Astfel, Lidl se apropie ameninţător de liderul Kaufland, companie-soră deţinută de acelaşi grup german Schwarz. După rezultatele pe 2018 podiumul era format din Kaufland, Carrefour (toate cele patru firme din grup) şi Lidl.
Astfel, gigantul Schwarz deţine în România două reţele aflate în top trei jucători din comerţul alimentar, mai exact Kaufland care este şi liderul pieţei şi Lidl care ocupă ultima poziţie pe podium, dar care vine puternic din urmă.
Pe locul secund în comerţul local se află francezii de la Carrefour dacă sunt luate în calcul rezultatele la nivel de grup, adică pe mai multe entităţi juridice. Dacă se ia în calcul doar entitatea Carrefour România (cea mai mare a francezilor după cifra de afaceri), Lidl e posibil să urce pe locul doi, însă datele financiare oficiale nu sunt încă publice pentru cele două reţele.
Kaufland şi-a publicat rezultatele pentru 2019 când a obţinut afaceri de 11,8 mld. lei, cu 8% mai mari decât cele din 2018, arată calculele ZF pe baza datelor publice. Avansul este similar celui al consumului privat. În cazul Kaufland însă, a fost şi susţinut de deschiderea a şapte magazine noi. Nemţii au circa 130 de hipermarketuri cu preţuri mici în România.
„Vrem cel puţin 10 magazine noi în fiecare din următorii ani“, spunea recent Marco Hoessl, CEO al Kaufland România. Ţinta este ca până în 2024 compania să ajungă la 164 de unităţi.
Reţeaua accelerează din nou, după circa trei ani, ritmul deschiderilor dat fiind că se intensifică tot mai tare concurenţa la vârful pieţei. Kaufland îşi menţine prima poziţie în topul retailerilor din România, însă datele Carrefour şi Lidl nu sunt publice. Din datele ZF, afacerile Lidl au avansat cu peste 25% în 2019, deci diferenţele dintre primii clasaţi se reduc, concurenţa la vârf fiind tot mai acerbă. Şi Profi vine puternic din urmă cu creşteri de peste 20%, vizând în următorii cinci ani prima poziţie din comerţul local.
Profi e activ pe segmentul magazinelor mici, deschise în spaţii cu chirie, motiv pentru care inaugurează 250 de unităţi pe an. Lidl are magazine de tip discount, de 1.000-1.200 mp, şi deschide 15-20 de unităţi pe an sau chiar peste.
„Am depăşit numărul de magazine noi pe care ni-l propuseserăm pentru 2019, deschizând 24 de noi unităţi, am inaugurat cel de-al cincilea sediu logistic din portofoliu, ne-am mărit echipa cu peste 1.000 de colegi noi“, spunea Frank Wagner anterior. El adauga că Lidl va continua expansiunea cu peste 10-15 magazine pe an.
Carrefour, numărul doi din piaţă astăzi, a acoperit aproape toate formatele, pariind în ultimii ani în special pe proximitate (sub brandul Express) şi discount (Supeco). Kaufland are doar hipermarketuri şi este singura companie care a pariat puternic pe acest format chiar şi în ultimii ani când gusturile consumatorilor s-au schimbat şi ei se orientează către magazinele apropiate de casă pe care le frecventează zilnic. Nemţii au hipermarketuri cu preţuri mici, cu suprafeţe ce variază între 2.000 şi 5.500 mp în funcţie de mărimea oraşului unde sunt amplasate. Aceste magazine sunt de 2-3 ori mai mici decât ale concurenţei care măsoară între 7.000 şi 13.000 mp.
În România, companiile de cercetare de piaţă susţin că în următorii ani vor fi câştigătoare magazinele mici şi cele de discount dat fiind că tot mai mulţi consumatori locali preferă proximitatea în comerţ, alegând să meargă mai des şi să cumpere mai puţin la fiecare călătorie. Tocmai de aceea, Kaufland a început să parieze pe magazine mai mici ca suprafaţă şi mai apropiate de consumatori.
Cine este Dieter Schwarz, proprietarul magazinelor Lidl şi Kaufland
Numele lui Dieter Schwarz (80 de ani) poate nu spune mare lucru, însă există puţină lume care să nu cunoască magazinele Lidl şi Kaufland, al căror proprietar este. De altfel, într-o industrie dominată de giganţi financiari şi listări la bursă, grupul Schwarz este una dintre puţinele afaceri de familie rămase.
Cu o avere estimată la 33,5 mld. dolari, Dieter Schwarz este al 40-lea cel mai bogat om din lume, potrivit clasamentului realizat de revista americană Forbes.
Aflat la mai puţin de 60 de kilometri de Stuttgart, orasul Heilbronn este cunoscut pentru arhitectura tipic germană, pentru puternica industrie a vinului şi pentru businessurile care l-au ales ca centrul de dezvoltare. Puţini sunt cei care ştiu că unul dintre cei 125.000 de locuitori este şi unul dintre cei mai bogaţi oameni din Germania şi din lume. Despre germanul Dieter Schwarz trebuie să cauţi mult pentru a găsi câteva informaţii biografice credibile. Forbes scrie că este unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri din lume şi că este căsătorit de mai bine de 50 de ani şi are două fiice.
Dieter Schwarz, care se implică încă în conducerea grupului de comerţ, a moştenit businessul de la tatăl său, fondatorul imperiului de comerţ. Miliardarul a început să lucreze pentru afacerea familiei în tinereţe şi în timp a reuşit să o extindă la nivelul întregii Europe.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro