Arma secreta a telefoniei fixe<br/>
Infrangerea, daca nu chiar inlocuirea completa a telefoniei fixe de catre cea mobila e o tema de discutie deja comuna, deopotriva pentru utilizatori si pentru analistii pietei telecom din Romania. Intrarea in competitie a marilor jucatori din telefonia mobila si a firmelor de de cablu ar putea schimba insa situatia.
Infrangerea, daca nu chiar inlocuirea completa a telefoniei fixe de catre cea mobila e o tema de discutie deja comuna, deopotriva pentru utilizatori si pentru analistii pietei telecom din Romania. Intrarea in competitie a marilor jucatori din telefonia mobila si a firmelor de de cablu ar putea schimba insa situatia.
La inceputul saptamanii trecute, Liliana Solomon, directorul executiv al filialei locale a Vodafone, cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, a anuntat intrarea companiei pe piata locala de telefonie fixa. Ce-i drept, tot prin tehnologie GSM, deoarece serviciul Vodafone Acasa se bazeaza tot pe infrastructura existenta a operatorului de telefonie mobila.
Vodafone devine astfel primul jucator de pe piata locala a comunicatiilor mobile care ofera servicii fixe pe segmentul rezidential, produse similare fiind deja prezente in oferta britanicilor din alte cinci tari - Marea Britanie, Germania, Italia, Spania si Ungaria, chiar daca prin tehnologii diferite. Vodafone oferea deja servicii de telefonie fixa pentru companii inca din 2003, o decizie similara fiind luata de anul trecut si de principalul sau concurent de pe piata locala, Orange. Dintre cei doi, doar Vodafone a decis sa se adreseze insa cu serviciile de telefonie fixa si companiilor, si persoanelor fizice, oficialii Orange refuzand sa ofere detalii legate de strategia companiei pentru segmentul rezidential.
Din punctul de vedere al Lilianei Solomon, decizia de a intra si pe piata telefoniei fixe pentru clientii persoane fizice este justificata, in conditiile in care compania urmareste crearea unei comunitati Vodafone in care apelurile de pe fix pe mobil sa nu mai fie considerate scumpe, fapt ilustrat de tarifele de 5 centi pe minut in cazul apelurilor de pe telefonul fix al Vodafone in reteaua companiei. "Lansarea telefoniei fixe vine ca urmare a initiativei derulate la nivel de grup, in urma unor studii care arata ca piata serviciilor fixe are potential ridicat pe segmentul rezidential", spune Solomon, care da drept exemplu Germania si Italia unde serviciile de telefonie fixa pentru segmentul rezidential cumuleaza 2 milioane de clienti de la lansarea din 2005.
In cazul Vodafone, telefonia fixa este furnizata pe piata locala prin aceeasi infrastructura ca si cea mobila, parametrul-cheie fiind acoperirea retelei la nivel national. Serviciul Vodafone Acasa presupune instalarea unui telefon fix compatibil, din oferta Vodafone, momentan fiind disponibil doar Sagem myH10, telefon dotat cu o cartela SIM, la fel ca in cazul telefoanelor mobile, dar care are o arie limitata de utilizare. De asemenea, e necesara definirea unei adrese in care urmeaza sa fie instalat serviciul, care poate fi oricand schimbata contra unei taxe.
Totusi, care ar fi motivul pentru care operatorii de servicii de telefonie mobila au facut pasul catre fix, in conditiile in numarul utilizatorilor persoane fizice a scazut in ultimii doi ani? O explicatie plauzibila, dupa parerea mai multor specialisti din industria comunicatiilor, ar fi aceea ca atat Orange, cat si Vodafone incearca sa gaseasca noi metode de a creste ARPU (average return per user - venitul mediu per utilizator), care stagneaza sau a intrat in scadere pe fondul razboiului ofertelor pe care cei doi operatori l-au declansat. "Indicatorul ARPU in cazul nostru, dar si al Orange este undeva la 15 dolari", apreciaza directorul executiv al Vodafone Romania. Problema e ca in doi-trei ani, piata comunicatiilor mobile va intra intr-o perioada de stagnare, potrivit estimarilor, pe masura ce rata de penetrare va creste. De aceea, operatorii de telefonie mobila cauta noi surse de venit, dar si de fidelizare.
"In conditiile in care traficul de voce se muta de pe fix pe mobil, la o prima vedere nu pare profitabil pentru operatorii de servicii de telefonie mobila sa ofere telefonie fix", este de parere Nicolae Oaca, consultant in telecomunicatii. "Insa, daca privim din alt unghi, companiile de telefonie mobila vor furniza in viitor servicii integrate (telefonie si date, fix si mobil), strategie care le va creste veniturile, motiv pentru care Vodafone si Orange incearca sa inteleaga de timpuriu acest business."
Prin urmare, ideea vehiculata deseori pe piata romaneasca, potrivit careia telefonia fixa va disparea intr-un viitor nu foarte indepartat, nu pare indreptatita. "Telefonia fixa nu este un serviciu care moare, ci unul care se transforma. Noile comunicatii fixe inseamna de fapt banda larga, iar pariul pentru viitor nu sta in telefonia fixa, ci in a avea banda larga in fiecare casa, pentru ca acest lucru inseamna voce, Internet, televiziune si divertisment", spune Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom. Fostul monopol de stat detine acum aproximativ 80% din piata de telefonie fixa, restul apartinand operatorilor de cablu RCS&RDS si UPC Astral.
"Din totalul comunicatiilor fixe, segmentul de business - in care includem toti clientii persoane juridice - reprezinta 10-15%, restul apartinand segmentului rezidential", spune Dinu Malacopol, directorul diviziei de business din cadrul operatorului de cablu UPC. "Deocamdata procentul este inca mic, dar pe termen lung situatia se va inversa in favoarea utilizatorilor de business", mai spune Malacopol. Motivul este usor de inteles. "Telefonia fixa nu numai ca nu va disparea decat poate peste o generatie, dar comunicarea de business va ramane intotdeauna pe fix, pentru ca activitatea in sine a unei companii este fixa si depinde de un sediu stabil unde telefonia fixa este necesara", argumenteaza reprezentantul UPC.
Serviciile de telefonie fixa sunt vazute de toti analistii doar in contextul integrarii intr-un pachet complet de servicii. Daca in prezent telefonia fixa face parte dintr-un pachet triple play - impreuna cu Internetul si televiziunea, asa cum este cazul Romtelecom, RCS&RDS si UPC Astral -, viitorul comunicatiilor ar apartine serviciilor quadruple play. Acestea cuprind pe langa serviciile triple play si telefonia mobila, dar nici la nivel mondial nu exista foarte multi operatori care sa se poata lauda cu o astfel de oferta. "La noi mai este de asteptat, dar cred ca vom vedea in curand primii jucatori quadruple play", crede Oaca.
In acest context, cel mai pregatit pentru un pachet de servicii quadruple play pare a fi Romtelecom, in opinia analistilor. Cu toate ca pierde in medie 400.000 de clienti de la an la an pe segmentul de telefonie fixa si a ajuns acum la 3,2 milioane de utilizatori, Romtelecom a inceput sa vina cu oferte din ce in ce mai ieftine pentru cele trei servicii pe care le ofera la pachet - telefonie fixa, Internet si televiziune. "Pentru a putea concura cu Vodafone si Orange prin servicii complete de telecomunicatii. Romtelecom si Cosmote ar trebui sa fuzioneze, astfel incat sa accelereze putin lucrurile. Daca nu, fiind sub umbrela grupului OTE, cele doua companii ar putea oferi quadruple play in comun", sustine Oaca.
Urmatorul candidat pentru serviciile quadruple play ar putea fi RCS&RDS, care a castigat anul trecut o licenta 3G si care "are datoria de a o utiliza", conform aceluiasi consultant telecom. Numai ca in cazul RCS&RDS se poate dovedi mai dificil si in acelasi timp destul de costisitor sa integreze cele patru servicii in acelasi pachet, pentru ca neavand infrastructura necesara serviciului de telefonie mobila, asa cum e cazul Romtelecom, care beneficiaza de ea indirect prin Cosmote, trebuie sa o construiasca. "Investitiile RCS&RDS intr-o retea 3G ar putea urca astfel la aproximativ un miliard de euro, suma comparabila cu investitiile de acum doi ani in retele 2G realizate de Orange si Vodafone", estimeaza Nicolae Oaca.
Daca la cablisti se justifica un pachet triple play, la operatorii de telefonie mobila pachetul de servicii de telefonie mobila si fixa este mai degraba un artificiu de marketing, crede Dinu Malacopol de la UPC. "Iar oferta Vodafone confirma aceasta teorie, avand in vedere ca operatorul incearca sa atraga clientii din zone in care telefonia fixa nu a patruns pana acum si firmele foarte mici, care nu necesita investitii mari pentru solutii complexe de telefonie fixa", crede Malacopol. Din punctul de vedere al tintirii acestor categorii de clienti, serviciul nou lansat de Vodafone se aseamana cumva cu solutia hibrida Zapp FixTel, lansata acum un an, care permite folosirea telefoniei mobile de pe un telefon fix instalat la sediul clientului.
In aceste conditii, o concluzie ar fi ca serviciile de comunicare vor deveni o piata a serviciilor convergente, in care utilizatorii nu mai sunt interesati sa cumpere serviciile separat, de la furnizori diferiti, caz in care costurile cumulate ar fi mai mari decat daca ar avea totul pe o singura factura. Si ca, estimata de specialisti la o valoare de peste un miliard de euro anul acesta, piata serviciilor de telefonie fixa nu mai reprezinta o afacere profitabila pentru companiile care vor sa ofere aceste servicii independent de Internet, televiziune si telefonie mobila.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro