A început cu 200 de dolari, vânzând dozatoare de suc şi maşini de îngheţată. Acum are un business de 25 de milioane de euro
Daniel Mocanu a intrat în afaceri la 26 de ani şi a avut nevoie de 20 de ani pentru a ajunge la vânzări de peste 25 de milioane de euro.
La începutul anilor ’90 era cerere de orice. Trebuia să ai de unde să aduci pentru că găseai sigur cumpărători„, îşi aminteşte Daniel Mocanu la aniversarea a două decenii de antreprenoriat. La 25 de ani, antreprenorul absolvea Facultatea de Autovehicule Rutiere şi, după un an în care a lucrat pentru furnizorul de echipamente HoReCa Fresco, a simţit potenţialul pieţei şi a decis să pornească la drum un business propriu. A început să vândă în Ploieşti, Iaşi şi Craiova dozatoare de suc, aparate de îngheţată şi lăzi frigorifice pe care le cumpăra de la un furnizor prezent pe piaţa locală. În Ploieşti, businessul era administrat de el şi familia sa, în timp ce în Iaşi şi Craiova lucra cu mai mulţi prieteni.
„Farmecul anilor ’90, în special al primilor trei ani de business, era că nu ştiam semnificaţia termenului discount. Nu exista în vocabularul de business de la acea vreme.„ Într-o perioadă când România abia începea să se acomodeze cu ideea de capitalism, Daniel Mocanu îşi aminteşte că vindea 23 de aparate pe zi, deşi avea cerere de 50-60: „Ne aşteptau când veneam cu marfa şi o descărcam din camion chiar cu ajutorul clienţilor". Deşi iniţial vindea doar echipamentele, treptat afacerea s-a dezvoltat şi a început să vândă şi ingredientele pentru suc şi îngheţată.
A pornit în afaceri alături de familia sa. Erau patru: el, mama, tatăl şi fratele său. Destul de repede au ajuns să fie distribuitorul celui mai mare importator de produse din această gamă, care erau aduse din Italia. Îşi aminteşte că o maşină de îngheţată se vindea cu 7.316 dolari plus TVA: „Se făcea profit încă de atunci„, povesteşte antreprenorul, comparând marja de profit de 75% din anii ‘90 cu cea de 7% pe care o are acum businessul DAAS. Însă şi munca era pe măsură, „se lucrau şapte zile din şapte", astfel că singurul timp liber pe care şi-l permitea familia Mocanu era după-amiaza de duminică.
Era îngheţatei de la aparat şi a sucului de la dozator s-a terminat în ’96-’97, însă compania deja începuse să dezvolte un alt segment de business, respectiv cel al mobilierului de bucătărie şi al dotărilor pentru magazine. Prima bucătărie integrată a fost realizată pentru Daewoo Auto Craiova în 1995. „Am ajuns la ei după şase luni de tatonări„, povesteşte antreprenorul. Apoi, DAAS a câştigat un contract cu Petrom - astăzi cea mai mare companie din România cu afaceri de peste 4,3 mld. euro anul trecut -, contract ce presupunea utilarea lanţului de benzinării, care trecea printr-un proces de remodelare. Petrom a fost privatizată în 2004, an când compania a intrat în portofoliul grupului austriac OMV. „A fost greu să îi convingem să ne dea o şansă. După ce am început, lucrurile au mers bine. A contat şi faptul că am livrat la timp."
Începând cu a doua jumătate a anilor ’90 şi prima parte a anilor 2000, piaţa din România a început să se educe şi să primească tot mai mulţi investitori străini, atât pe piaţa de restaurante, cât şi în comerţul modern. Această piaţă, a comerţului modern, a început să se dezvolte în România în 1996, când grupul german Metro a intrat în România în parteneriat cu omul de afaceri Ion Ţiriac, aducând formatul Metro Cash & Carry. Astăzi, la nici două decenii distanţă, piaţa este împărţită între 12 reţele străine (de hipermarketuri, supermarketuri, cash & carry şi discount), cu peste 1.000 de magazine şi afaceri de 7-8 miliarde de euro anual. În fiecare an, reţelele deschid 150-200 de magazine, iar DAAS dotează circa 100 dintre acestea.
O altă linie de dezvoltare a mers pe piaţa de restaurante, unde creşterea s-a accelerat în a doua jumătate a anilor ’90. Printre primele lanţuri care s-au extins se numără SpringTime, companie dezvoltată de familia de origine libaneză Murad începând cu 1992. McDonald’s a deschis primul său local, cel de la parterul magazinului Unirea Shopping Center, în 1995, iar apoi au urmat KFC, Burger King (care a ieşit între timp de pe piaţă) şi mai recent Subway. Primii cu care a lucrat Daniel Mocanu, şi care sunt clienţii DAAS de mai bine de zece ani, sunt cei de la Springtime, despre care spune că au ajutat la educarea pieţei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro