Omul de afaceri Constantin Mateescu se declara dispus sa accepte un parteneriat pentru dezvoltarea lantului de magazine Trident. Insa nu cu oricine, ci numai cu un partener experimentat care i-ar asigura extinderea retelei.
Un optimist prudent - asa l-a caracterizat un colaborator apropiat pe Constantin Mateescu, sibianul care controleaza Trident, un business de familie care anul trecut a ajuns la aproape 50 de milioane de euro. Si asa si apare omul de afaceri in discutia cu BUSINESS Magazin. Desi nu face un secret din faptul ca poarta discutii in aceasta perioada cu posibili parteneri - pe la el, ca si pe la alti retaileri romani, au trecut oameni ai retelelor internationale interesate de piata de aici -, Mateescu afirma ca inca nu a luat o decizie in acest sens. “N-as putea spune ca m-a cucerit cineva prin profesionalism sau ca ar avea ceva in plus fata de noi. Dar sa separam lucrurile: un parteneriat nu este acelasi lucru cu o vanzare”, tine sa lamureasca el. “Suntem o companie care facem cu ochiul la stanga marilor retaileri internationali, adica sa ne ocoleasca”, continua seful Trident, mai in gluma, mai in serios. Dupa discutiile pe care le-a avut pana acum cu “simpatizanti sau apreciatori ai acestui brand”, a constatat ca, desi multinationalele sunt bine consolidate financiar, “au oameni foarte putin pregatiti pentru asemenea tranzactii, adica foarte slabi negociatori”.
Desi pare ferm in ceea ce priveste ideea de a nu vinde compania, nu ar spune nu unei asocieri. “Ne-am gandit la asta si este una din posibilele strategii de dezvoltare a brandului in tara, dar mai ales in strainatate”, se margineste sa declare Constantin Mateescu. Prioritatea, in momentul de fata, ramane extinderea retelei in fiecare judet din tara.
Grupul Trident Trans Tex, detinut de familia Mateescu, a pornit de la o afacere de import si comert de haine, s-a dezvoltat apoi in domenii ca exploatari forestiere, transport intern si international de marfa si imobiliare. Acum, desi afacerile grupului acopera domenii diferite, discutia cu BUSINESS Magazin s-a purtat aproape in totalitate in jurul activitatii din retail. Din 2004, de cand a deschis la Medias primul megamarket sub brandul Trident, Mateescu a investit peste 20 de milioane de euro in alte doua supermarketuri, la Sibiu si la Alba Iulia, plus doua hipermarketuri, la Deva si la Sf. Gheorghe. Cea mai recenta investitie a Trident este intr-un depozit de legume si fructe, construit pe o suprafata de 4.000 de metri patrati la iesirea din Sibiu, spre Cluj. Din cele patru milioane de euro pe care le-a necesitat investitia, 1,7 mil. euro provin din fonduri Sapard. Pentru finalizarea proiectului, compania a contractat un credit la Piraeus Bank. In planul pentru acest an mai e de bifat inca un supermarket, in decembrie, in mall-ul Galleria din Piatra-Neamt.
“Vom avea raioane si produse care lipsesc din alte magazine de suprafata aceasta, cum ar fi raionul de peste proaspat, carmangeria, o bucatarie proprie cu servire asistata si o minibrutarie-patiserie”, spune omul de afaceri, justificand de ce considera ca investitia de aproximativ un milion de euro in amenajarea celor 2.500 de metri patrati inchiriati se va amortiza destul de repede.
In planul de investitii al Trident pe 2008 era cuprins si Trident Shopping Center, primul magazin de tip mall al retelei, insa deschiderea a fost amanata pentru martie 2009. “Daca am fi deschis in decembrie, ne-ar fi ramas amanunte nefinalizate. Poate n-ar fi fost un esec, dar nici o satisfactie 100%. O astfel de constructie ia mai mult timp decat ne-am asteptat.”
Astfel, compania si-a revizuit si cifra de afaceri estimata pentru 2008. Calculand tot cinci magazine, ca si in 2007, Mateescu crede ca vanzarile Trident nu vor trece anul acesta de 60-63 de milioane de euro, “o crestere fireasca data fiind amanarea deschiderii centrului oficial care ar fi trebuit sa produca singur aproximativ 4 milioane de euro”.
Seful Trident spune ca aceasta amanare a fost a doua mare decizie dificila pe care a luat-o de cand s-a apucat de comert. “M-am gandit mult daca sa aman”, spune el, recunoscand ca la un moment dat era de parere ca e bine sa forteze nota si sa deschida centrul comercial inainte de Craciun, incasarile nefiind deloc de neglijat in acea perioada. S-a razgandit insa. “Pierderile ar fi fost mai ales de imagine, pentru ca nu cred ca am fi ajuns la finisajele dorite.” In schimb, Mateescu afirma ca prima si cea mai inspirata dintre deciziile pe care le-a luat pana acum a fost deschiderea supermarketului din Sibiu, in 2006, care aduce acum o cifra de afaceri lunara de peste 800.000 de euro.
Prin urmare, prioritatea Trident pentru 2009 a devenit deschiderea, in martie, la Sibiu, a Trident Shopping Center, pentru care compania a facut un parteneriat cu banca Romexterra. In total, pe o suprafata de 21.000 de metri patrati vor fi dezvoltate un hipermarket (8.500 mp), o galerie comerciala (5.500 mp), un spatiu pentru birouri pe doua etaje (2.000 mp), plus 600 de locuri de parcare, valoarea totala a investitiilor urmand sa depaseasca 15 milioane de euro.
Al doilea Trident din Sibiu este construit in vestul orasului, unde va avea un singur competitor de anvergura, Metro, care insa se adreseaza, cel putin teoretic, unui alt tip de cumparatori - celor care revand. Mai mult, terenul cumparat este plasat aproape de depozitul de legume si fructe pe care compania l-a deschis recent, ceea ce va permite limitarea cresterii preturilor la aceste produse.