De ce a cumparat Domo un concurent din Ungaria

Postat la 09 iunie 2009 124 afişări

In timp ce mai toate retelele de electronice si electrocasnice resimt acut efectele scaderii de vanzari, Domo a cumparat reteaua Electro World din Ungaria intr-o tranzactie de cateva milioane de euro.

 

Pentru un om de afaceri care a incasat cateva zeci de milioane de euro din vanzarea businessului sau acum doi ani, Lorand Szarvadi este o persoana ocupata. Scaderea pietei de electronice si electrocasnice tine in priza tot managementul Domo, din care Szarvadi nu s-a retras. Pentru ei, criza a adus pana acum o oportunitate: luna trecuta, compania a preluat reteaua de magazine Electro World din Ungaria, intr-o tranzactie despre care “s-a spus ca am platit un euro, dar totalul investitiei este de cateva milioane de euro”, declara Szarvadi, care insa nu da o cifra exacta. El precizeaza totusi ca a fost vorba de o “tranzactie mai complicata, care a implicat renegocierea chiriilor pentru spatii, plati compensatorii si garantii in conturi escrow”.
 
Cele noua spatii de pe piata ungara, cu o suprafata medie de vanzare de 5.000 mp, au fost operate pana acum de retailerul britanic Dixons, care a luat decizia strategica de a se retrage de pe pietele din regiune. “Ungaria este prima tara din care se retrage Dixons, dar urmeaza si Polonia, Cehia si Slovacia”, spune seful Domo. O posibila explicatie pentru decizia luata de comerciantul britanic (concurent al MediaMarkt, divizia de electroretail a grupului german Metro) tine de rezultatele slabe obtinute in ultima perioada.
Dividendele aferente anului fiscal 2007/2008 s-au prabusit fata de anul anterior, inregistrand o scadere de peste 30%, conform informatiilor de pe site-ul grupului. La venituri anuale de 8,5 mld. lire sterline (9,8 mld. euro) in anul fiscal 2007/2008, Dixons a inregistrat un profit brut de 237 mil. euro, fata de 341 mil. euro in perioada 2006/2007.
 
Spatiile preluate de comerciantul roman vor include si un shop-in-shop (magazin in magazin), in cadrul suprafetelor destinate vanzarii de produse electronice si electrocasnice urmand sa fie incluse si magazine de jucarii. Din 5.000 mp, suprafata medie de vanzare a spatiilor Electro World, “300-400 mp vor fi destinati magazinelor Toyplex”, spune Szarvadi. Din toamna, seful lantului de electronice si electrocasnice a intrat si in domeniul comertului cu jucarii, dezvoltand un concept nou pe piata romaneasca: supermarketul cu jucarii si articole destinate copiilor. Primele doua magazine deschise pe piata din Capitala au dimensiuni de peste 1.000 mp, iar planurile de extindere vizeaza pentru anul acesta deschiderea altor 3-4 magazine de dimensiuni mai mici (300-400 mp) in mall-uri centrale din provincie. “Investitia ajunge la 400 de euro/mp”, spune Szarvadi, care crede ca piata este in continuare intr-un stadiu incipient si anii ce urmeaza pot aduce cresteri spectaculoase.
 
Asa cum o retea de magazine cu jucarii este o premiera pe piata autohtona, un element de noutate aduce si vanzarea spatiilor Electro World. Tranzactia prin care reteaua Domo a preluat spatii peste hotare este inedita prin faptul ca de regula companiile internationale inghit operatiunile dezvoltate pe piata autohtona. Un exemplu este preluarea retelei de supermarketuri Artima, dezvoltata de omul de afaceri Florentin Banu, de catre fondul de investitii polonez Enterprise Investors si apoi de retailerul francez Carrefour.
 
Companiile care s-au extins pana acum peste hotare prin achizitii se pot numara pe degetele unei maini. Controlata de Cezar Rapotan, Arabesque, cu activitati in domeniul distributiei de materiale de constructii si finisaje, a cumparat firme concurente in Ucraina si Moldova. Tot in zona vecina granitelor tarii si-a extins afacerea si italianul Enrico Perrini, care a dezvoltat grupul de firme Romstal. Proximitatea geografica a fost preferata acum si de Domo, care are o retea nationala formata din 130 de magazine (124 sub marca Domo si 6 spatii Technomarket), cu peste 75.000 mp de vanzare. Catre piete mai indepartate (Italia si Franta) s-a indreptat Jolidon, detinuta de Gabriel Cirlig, care a preluat firme concurente in comertul cu lenjerie intima.
 
Planurile de expansiune marete care ii tineau altadata ocupati pe retailerii de electronice si electrocasnice nu mai sunt insa o prioritate. Accentul se pune acum pe limitarea pierderilor si pe optimizarea costurilor. Aceste retele resimt, alaturi de vanzatorii de masini si din domeniul imobiliar, cele mai acute efecte ale crizei. Or, extinderea operatiunilor la nivel regional ar putea oferi un atu in plus celor ce reusesc sa detecteze la timp tintele de achizitie.
 
Reteaua Domo, care detine o cota de piata de 20%, conform reprezentantilor companiei, a fost preluata (in proportie de 75%) in urma cu doi ani de fondul de investitii Equest Investment Balkans, pentru 75 mil. euro. Pentru anul in curs, previziunile companiei se refera la o cifra de afaceri de 230 mil. euro, in crestere cu 15% fata de rezultatele anului trecut, cifre care nu includ insa operatiunile de pe piata ungureasca.

 

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/de-ce-a-cumparat-domo-un-concurent-din-ungaria-4525083
4525083
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.