Pe o piata in declin, Albalact pariaza pe crestere
Dupa ani in sir in care Albalact a investit zeci de milioane de euro in capacitati de productie, bugetul cheltuit in 2010 este de doar cateva milioane de euro. Intr-un an care va aduce procesatorilor de lapte o scadere estimata de zece procente a valorii vanzarilor, pe ce pariaza compania lui Raul Ciurtin?
In cladirea de birouri ridicata langa centrul logistic din Voluntari, la marginea Capitalei, Raul Ciurtin isi petrece doar cateva zile pe luna, restul timpului fiind impartit intre fabricile din Alba Iulia si cea de la Campulung. "La sfarsit de saptamana insa nu lucrez, ci petrec timpul cu familia sau pescuiesc", spune antreprenorul roman de 38 de ani, care a transformat in unsprezece ani o fabrica falimentara de lactate intr-un competitor serios pentru multinationalele de pe piata - FrieslandCampina, Danone, Lactalis si Hochland.
Anul acesta, estimeaza Ciurtin, valoarea pietei ar putea scadea cu circa zece procente - evolutie ce are efectul unui dus rece pentru procesatori, pentru ca intervine dupa 2009, cand vanzarile au fost mai degraba liniare, iar pana la criza domeniul s-a bucurat de o lunga perioada in care lactatele au fost vedete intre bunurile de larg consum, inregistrand plusuri anuale de peste 20%.
Intr-un astfel de context, Albalact isi propune sa-si majoreze insa cotele de piata pana la final de an, in dauna competitorilor. Ca urmare a rebrandingului marcii Zuzu, cota de piata ar urma sa creasca pentru produsele din aceasta gama cu 1-3% pana la finalul anului, iar marca Raraul ar trebui sa-si adjudece, conform previziunilor, inca cinci procente din piata. De fapt, anul acesta compania a tintit sa creasca vanzarile prin parghii pe care in anii anteriori, cand a investit zeci de milioane de euro in capacitati de productie, le-a lasat pe plan secund.
Astfel, Albalact a cheltuit numai pentru proiectul de rebranding al marcii Zuzu o jumatate de milion de euro, dupa ce anul trecut n-a adus nimic nou in comunicarea acestui brand. Investitiile bugetate pentru acest an vizeaza insa si segmentul de distributie, pana la sfarsitul anului urmand ca numarul de angajati din acest departament sa fie mai mare cu un sfert fata de 2009, cand distributia opera cu 200 de oameni. In zona logistica si a parcului de masini, investitiile din acest an "depasesc 2 mil. euro", spune Ciurtin.
Referitor la asteptarile pentru ultima parte a anului, seful Albalact nu are o atitudine prea optimista: "Ma astept la o crestere usoara fata de anul trecut, dar profitabila". Anul trecut, compania a avut o crestere a cifrei de afaceri de aproape 19%, la peste 53 de milioane de euro, iar profitabilitatea a crescut spectaculos (cu 330%), ajungand la 600.000 de euro. Cu toate acestea, petitorii n-au mai batut anul acesta la usa lui Ciurtin ca in alti ani (in 2009 au fost in jur de zece investitori strategici si fonduri de investitii); oricum insa, "acesta este cel mai prost moment posibil pentru o vanzare", argumenteaza el.
Nici in trecut nu s-a gasit o cale de mijloc intre ce ofereau petitorii si asteptarile actionarilor majoritari, Raul si Petru Ciurtin ("nu era un punct in care ne puteam intalni cu discutiile", spune antreprenorul), astfel incat acum cu atat mai mici sunt sansele sa se intample acest lucru. Pe termen lung, se vede tot la carma companiei, mai ales ca "avem incredere si in viitor", vizand pentru anul in curs o crestere moderata a cifrei de afaceri. Ce l-ar putea convinge sa se retraga din afacere? Doar o oferta ("putin probabila") care ar fi de cateva ori mai mare decat capitalizarea bursiera a companiei. In prezent, capitalizarea bursiera a companiei este de 38 de milioane de euro, iar familia Ciurtin este actionar majoritar, cu un pachet de actiuni de aproape 48%.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro