Povestea unei afaceri începute din pasiunea unui copil pentru ce făcea vecinul său. Acum, după ce a lucrat mai mulţi ani pentru alţii, el are propriul business, vânzând alimentul care nu se strică niciodată

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 08 februarie 2024 22353 afişări

O copilărie petrecută la munte, într-o regiune cu verdeaţă, păduri şi animale, a sădit în sufletul lui Ionuţ Ocneanu o preferinţă aparte pentru natură, dar şi pentru albine şi apicultură. Îşi aminteşte şi azi cum obişnuia să-şi arunce privirea peste gard, la vecinul său, care avea câţiva stupi în grădina din spatele casei. Ani mai târziu, acea mare pasiune a micului copil a luat o altă formă.

Împărtăşeam dragostea faţă de meleagul nostru plin de verdeaţă şi puritate, iar eu eram fascinat de pasiunea vecinului meu pentru apicultură. Astfel, ne petreceam ore bune împreună - el lucra la stupi, eu îi ţineam companie şi încercam să aflu secretele muncii lui. Entuziasmul meu l-a determinat să mă invite să particip la procesul extracţiei. Cu grijă şi atenţie îl ajutam să scoată mierea cu o centrifugă manuală şi eram atât de încântat de tot procesul!”, îşi aminteşte Ionuţ Ocneanu. Povestea continuă şi astăzi pentru că, ani mai târziu, Ionuţ a ales să-şi cumpere propriii stupi. Putea acum să pună în practică tot ce învăţase în copilărie de la vecinul lui, dar nu s-a oprit aici.

A început să şi studieze, ca să îmbunătăţească tehnicile de producţie. Pe măsură ce trecea timpul, îşi dădea seama că asta îi este menirea. Pentru că albinele îl surprindeau mai mult în fiecare zi. Aşa a luat naştere, subtil, brandul de miere Colonia, inspirat chiar de coloniile – familiile – de albine. Businessul funcţionează astăzi prin compania Evicom Honey, iar lui Ionuţ i s-a alăturat soţia sa, Elena, semn că tot mierea a fost liantul care a coagulat şi povestea lor de dragoste.

Amândoi au la comun o experienţă de aproximativ două decenii în companii multinaţionale de top, în vânzări şi marketing, lucru care i-a ajutat foarte mult în crearea şi dezvoltarea businessului, în înţelegerea pieţei, a clienţilor, identificarea şi acoperirea nevoilor consumatorilor. „Afacerea este dezvoltată în Curtea de Argeş, o zonă subcarpatică propice creşterii albinelor şi foarte bogată în flora naturală sălbatică. Fabrica pe care am construit-o, de 600 de metri pătraţi, îndeplineşte standardele de procesare europene.”

Procesul de fabricare a produselor apicole începe în fiecare an cu colectarea de polen, miere de salcâm, tei, polifloră, Colonia având infrastructura proprie pentru a muta 200 de stupi pe noapte. Zonele de cules încep de la Calafat, Călăraşi şi continuă în Dâmboviţa, Vâlcea, Argeş, Ciucurova – cea mai mare pădure de tei din Europa. Stupii sunt mutaţi destul de des pentru a maximiza producţia anuală de miere. Calculele investiţiilor făcute pe perioada celor zece ani de la lansarea afacerii depăşesc 600.000 euro, iar profitul este permanent reinvestit pentru dezvoltarea liniilor de producţie şi pentru promovare. „În 2023, cifra de afaceri a depăşit 300.000 de euro, cu un estimat pentru 2024 de aproximativ 900.000 de euro, luând în calcul deschiderea exportului pe pieţele din Europa.

Cu sprijinul asociaţiilor în care suntem membri, APAR şi Bio România, am început să participăm la o serie de târguri internaţionale care ne oferă oportunităţi de dezvoltare a businessului pe pieţele externe.” Numărul de angajaţi ai Evicom Honey s-a dublat anul trecut faţă de 2022, acum fiind implicaţi douăsprezece persoane – apicultori, tâmplari şi lucrători în fabrică. Anul trecut, familia Ocneanu a continuat dezvoltarea segmentului de suplimente alimentare pe bază de produse apicole, mai exact produse pentru imunitate şi pentru susţinerea sănătăţii organismului, precum imunomix, păstură, polenuri crude şi uscate. „Albinele fac în stup produse cu proprietăţi uimitoare, pe care noi încercăm să le valorificăm la maximum”, spune cu mândrie Ionuţ Ocneanu. 

Cei care cumpără de la Colonia sunt atât consumatorii finali, cât şi distribuitori, precum reţele de magazine fizice şi online ca Bebe Tei, Farmacia Tei, Dr. Max, Sezamo, Freshful şi magazine tip băcănii. „Un segment important pentru noi îl reprezintă, de asemenea, companiile care doresc să ofere cadouri de sărbători angajaţilor şi partenerilor, noi oferindu-le cutii de cadou din lemn, personalizate, ce conţin diverse produse apicole.” Un borcan de miere-cremă polifloră de 270 de grame, de pildă, costă, potrivit site-ului Honey Colonia, 16,5 lei, în vreme ce un borcan de miere de tei cu acelaşi gramaj costă 18 lei.  

„În 2024 ne propunem să devenim stupina cu cel mai mare număr de familii de albine acreditată eco din România şi să continuăm dezvoltarea de noi produse în categoria de suplimente alimentare, în colaborare cu un doctor apiterapeut, să intrăm pe piaţa HoReCa cu pliculeţele de miere şi să continuăm dezvoltarea pieţelor externe”, mai spune Ionuţ Ocneanu. De-a lungul timpului, atât el, cât şi soţia lui au avut multe lucruri de învăţat şi multe obstacole de depăşit când vine vorba de creşterea albinelor, însă şi-au asumat că niciodată nu le pot şti pe toate. Cele mai mari bătăi de cap le dă însă vremea. „Dacă vremea este frumoasă şi călduroasă, albinele pot colecta nectarul din flori, însă dacă este rece şi ploioasă, nu părăsesc stupii şi astfel productivitatea are mult de suferit. O altă mare provocare cu care ne confruntăm în România este că nu toţi oamenii cunosc suficiente informaţii despre miere, astfel încât să aleagă produsele în funcţie de calitate şi beneficii.”  

„În 2024 ne propunem să devenim stupina cu cel mai mare număr de familii de albine acreditată eco din România şi să continuăm dezvoltarea de noi produse în categoria de suplimente alimentare, în colaborare cu un doctor apiterapeut, să intrăm pe piaţa HoReCa cu pliculeţele de miere şi să continuăm dezvoltarea pieţelor externe.“ Ionuţ Ocneanu, cofondator Colonia

Un borcan de miere-cremă polifloră de 270 de grame, de pildă, costă, potrivit site-uluiHoney Colonia, 16,5 lei, în vreme ce un borcan de miere de tei cu acelaşi gramaj costă 18 lei.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Oramura – brand de dulciuri (Botoşani)

Fondatoare: Lorena Ţăruş

Prezenţă: în Bucureşti, Râmnicu Sărat şi în străinătate


KOKOWA – brand de ciocolată bean to bar

Fondatoare: Oana Macovei

Investiţie iniţială: 2.000 de lei (400 de euro)

Prezenţă: online, pe site-ul propriu, şi în magazinul Demmers Teehouse Cluj Napoca


Zenvita Kombucha – brand de kombucha (Bucureşti)

Fondatoare: Iulia Suciu

Investiţii: peste 20.000 de euro

Prezenţă: online, pe site-ul propriu, în cafenele de specialitate, băcănii, restaurante vegane din Bucureşti şi din ţară


Şura cu bunătăţi – atelier de dulceţuri (Copalnic-Mănăştur, jud. Maramureş)

Fondatori: Ioana Oltean şi soţul ei, Ştefan

Investiţie iniţială: 100.000 de euro

Prezenţă: în câteva magazine din reţeaua Profi şi în mai multe băcănii


Origo redi at originem – brand de palincă (Ştefeşti, jud. Prahova)

Fondatori: Mihai Stroescu şi Ioana

Preoteasa

Investiţii: peste 50.000 de euro

Prezenţă: online, pe site-ul propriu, în băcănii şi în magazinele din aeroportul Otopeni



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.