In 19 ani de capitalism, incaltamintea care a iesit din fabrica Flaros a fost vanduta aproape integral pe piata externa. Rentabilitatea pierduta a productiei in sistem lohn obliga acum compania sa-si schimbe zona de interes spre piata interna si sa incerce sa-si vanda marfa sub o eticheta proprie: Celebrity.
“Vom fi mai profitabili daca vom reduce productia in lohn”, recunoaste George Cristea, directorul general al Flaros Bucuresti, in conditiile in care acum, aproape 98% din cele 200.000 de perechi de incaltaminte produse anual in fabrica sunt comercializate sub marci precum Next, Clarks sau Marks and Spencer. De anul viitor “ar fi bine sa fie invers, adica productia sub brand propriu sa depaseasca 95%, daca vrem sa rezistam pe piata”, continua managerul Flaros, explicand ca marja de profit este undeva intre 2-3% in productia de lohn, pe cand marca proprie ar avea o marja intre opt si 10%.
Ca atare, pe langa pantofii de barbati, articole de sport si echipamente de protectie, adica produsele care au consacrat-o, fabrica produce de cateva saptamani si incaltaminte de dama, iar din noiembrie va reincepe productia si in sectia de marochinarie pe care Flaros a inchis-o in urma cu cativa ani din lipsa de comenzi. Compania si-a dezvoltat si compartimentul de creatie si a inceput deja sa participe la targuri si expozitii cu colectii proprii, pentru ca, in 2009, sa poata exporta direct sub marca proprie.
Prin urmare, Flaros se grabeste sa recupereze decalajul fata de alti producatori romani care si-au dezvoltat deja retele de retail si au schimbat centrul de greutate in favoarea pietei locale. O marca proprie inseamna orientarea catre clientii cu venituri medii si mari, da de inteles directorul Flaros, convins ca asa si-ar mai putea face loc pe o piata dominata de produse ieftine chinezesti.
Doru Mladin, presedintele Organizatiei Patronale a Pielariei si Incaltamintei, OPPINC, estimeaza ca peste 90% din marfa pe care o gasesc romanii in magazine e reprezentata de importuri, iar din acest procent, mai bine de 95% reprezinta marfa produsa in tarile asiatice. Consumul a trecut, anul trecut, de peste patru perechi de pantofi pe cap de locuitor, potrivit OPPINC. In acelasi timp, aproape toata productia celor peste 2.000 de furnizori din sector este trimisa la export. Statisticile Ministerului de Finante arata ca, anul trecut, 99,6% din productia totala de circa 71 de milioane de perechi de incaltaminte romaneasca a fost exportata.
“Nu putem concura cu preturile pantofilor asiatici, dar calitatea este in favoarea noastra”, sustine George Cristea. Pentru a se face cunoscuti, Flaros intra pentru prima data in sezonul de iarna cu o colectie proprie de incaltaminte de barbati si dama, sub marca Celebrity. Inainte de lansarea marcii proprii de retail, programata pentru saptamana aceasta, firma a deschis un showroom chiar in fabrica, unde clientii pot cumpara modelele expuse de pantofi sau pot face comenzi.
Pentru a atrage clientela, Cristea stie ca nu e suficient sa colaboreze cu angrosisti si cu lanturile de multibranduri din tara, asa incat vrea ca Flaros sa-si asocieze numele cu cel al unor designeri cunoscuti in tara. Pentru prima colectie proprie, compania a lucrat dupa modelele lui Ybo Vass. In plus, Flaros va investi anual cel putin 50.000 de euro in imaginea brandului, prin participari la targuri nationale si internationale, publicitate sau aparitii in reviste de specialitate. Primele patru magazine operate direct de Flaros vor fi deschise anul viitor la Bucuresti, Craiova, Constanta si Iasi, conform lui Cristea. Valoarea investitiilor bugetate ajunge la aproape un milion de euro. Tot de anul anul viitor, mai exact din aprilie-mai, compania va produce incaltaminte de dama si la Plenita, in judetul Dolj, unde producatorul a inchiriat o hala de 600 mp, urmand sa fie angajate 80-100 de persoane. “Vrem sa iesim cu marca proprie pe piata externa si vizam pentru inceput Rusia”, explica Ion Sandor, directorul general adjunct al societatii, nevoia de diversificare a gamei de produse. In acest sens, Flaros a deschis deja o reprezentanta la Moscova. “Va fi o firma de import-export. Vrem sa ajutam si alti producatori locali sa patrunda pe piata rusa cu produsele lor si invers”, il completeaza George Cristea.
Dar lansarea brandului propriu nu reprezinta nici pe departe cea mai simpla incercare de a rezista pe piata romaneasca, in primul rand, pentru ca Flaros trebuie sa concureze cu comerciantii de pantofi si marochinarie care si-au consolidat pozitia pe piata, precum Il Passo, Bata, Nine West, Office Shoes sau Deichmann, dar si companii autohtone ca Leonardo, Musette sau Benvenuti. Apoi, pentru ca marca proprie ar trebui sa razbata dincolo de invazia produselor din Asia. “E greu sa-ti faci loc pe o piata plina de chinezisme, dar nu este imposibil”, e de parere Mircea Costinean, director de marketing al firmei.
Impunerea producatorului, care a facut profit pana acum aproape exclusiv din productia in lohn, pe piata interna si externa cu o marca proprie de incaltaminte si marochinarie ii pare un plan indraznet inclusiv directorului general. “Nu va fi usor deloc, dar altfel am inchide fabrica. Trebuie sa indraznim sa facem pasul acesta, mai ales ca avem sprijinul actionarilor”, spune Cristea. Chiar si in actualul context economic, finantarea pentru o astfel de directie de dezvoltare nu ar trebui sa fie o problema, este convins Cristea, explicand ca actionarii au scos deja la vanzare un lot de 9.000 mp in zona Timpuri Noi, pe care spera sa incaseze circa 15 milioane de euro, adica de zece ori mai mult decat cifra de afaceri a companiei estimata pentru 2008.