Cum a schimbat criza relaţia dintre proprietari şi chiriaşi în malluri

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 23 octombrie 2013 928 afişări

Relaţia dintre proprietarii de malluri şi retaileri s-a schimbat de-a lungul ultimilor ani, iar acum discuţiile se poartă, cel mai adesea, din poziţii de parteneriat. Eficienţa operaţională preocupă deopotrivă ambele părţi, care încearcă să se întâlnească la jumătatea drumului, în punctul în care ambele tabere ar putea înregistra un minim câştig pentru afacerile lor, au subliniat invitaţii la cel mai recent Business Club, care a avut ca temă „eficienţa operaţională în retail".

Cum a schimbat criza relaţia dintre proprietari şi chiriaşi în malluri

Au participat:

Sebastian Mahu, Head of Property Management Department, DTZ Echinox

Tatian Diaconu, Managing Director, Immochan Romania

Arthur Popa, COO, Băneasa Developments

Răzvan Gaiţă, General Manager, Anchor Group

Sorin Stancu, Country Manager, Marks & Spencer

Philippe Besadoux, CEO,  Kenvelo Group

Răzvan Sin, Head of Retail Department, DTZ Echinox

Violeta Luca, CEO, Flanco

BUSINESS MAGAZIN: Cât de mult contează locaţia pentru o afacere în retail? S-a modificat ceva în ultima perioadă?

TATIAN DIACONU, IMMOCHAN: Evident că da. Nu cred că poate spune cineva că nu. Ba chiar contează mai mult decât oricând. România are o particularitate culturală, pe care am înţeles-o în zece ani, că aici clienţii doresc comerţ de proximitate, la parterul blocului. E suficient să ne uităm la evoluţia din ultimii ani a unor mărci care operează în special pe partea alimentară. Întinzând „plapuma„ şi în partea noastră, centrele comerciale care au astăzi succes sunt în principal cele care sunt plasate în centrul oraşului. Dacă s-a modificat? Fireşte că da. Inclusiv abordarea relaţiilor, pentru că uşor-uşor am trecut dintr-una în care se impuneau anumite reguli ale jocului, în urmă cu câţiva ani, spre o relaţie de parteneriat. Am început să discutăm mai mult, am încercat să ne înţelegem şi chiar am reuşit să vedem ce are sens şi pentru noi, şi pentru retaileri.

RĂZVAN SIN, DTZ: Locaţia este importantă, dar este numai unul dintre factorii care participă la succesul unui proiect de retail. Alţi factori, câteodată poate mai importanţi, dovedesc că există spaţii comerciale care funcţionează chiar dacă sunt la marginea oraşului şi nu în centru. Sunt foarte importante conceptul, mixul de chiriaşi şi, mai ales în ultima perioadă, este foarte important timingul, de pildă într-un oraş de mărime medie cântăreşte mult cine este primul venit pe piaţă.

VIOLETA LUCA, FLANCO: Aş spune că locaţia este importantă, foarte importantă, însă contează mult şi alţi factori. În retail contează detaliul, dar în egală măsură şi deciziile corecte, dezvoltarea afacerilor în concordanţă cu schimbarea comportamentului de consum. Deşi am doar doi ani de retail, au fost intenşi şi s-au suprapus peste experienţa de peste zece ani în corporaţii. Aş putea să răspund la întrebarea legată de locaţie cu o ecuaţie. O locaţie foarte bună, operată foarte bine poate să ascundă probleme legate de brand sau de merchandising. O locaţie mai puţin bună, dar operată de un retailer cu un brand puternic, cu o foarte bună operaţiune, cu un mix foarte bun de mărfuri, cu consultanţă foarte bună, poate să opereze mai prost din pricina locaţiei. Prin urmare, locaţia este o condiţie necesară, dar niciodată suficientă.

BUSINESS MAGAZIN: Aţi constatat, în urma cercetărilor, lucruri surprinzătoare legate de un anumit proiect?

SEBASTIAN MAHU, DTZ: Am ajuns în urma cercetărilor legate de un anume proiect să constatăm că piaţa nu avea nevoie de acel lucru. Am dat recomandări să fie transformat, de pildă, într-un proiect de convenienţă.

BUSINESS MAGAZIN: Cum se poartă acum negocierile şi când a intervenit schimbarea?

RĂZVAN GAIŢĂ, ANCHOR GROUP: Este momentul negocierilor, al parteneriatului, momentul în care ambele părţi au fost şi sus, şi jos şi au înţeles că pe termen lung nu există altă variantă. Ne-am dat seama de lucrul acesta trecând prin toate fazele şi în momentul acesta nota generală este de discuţie; negocierile sunt câteodată mai lungi decât ar trebui să fie, dar duc la rezultate satisfăcătoare pentru toată lumea. Cred că anii care vor urma vor confirma ipoteza că este dificil să impui, piaţa s-a maturizat. Nu mai e perioada de căutări care era în urmă cu câţiva ani. Ştim foarte multe despre consumatori, despre ce îşi doresc ei. S-au făcut zeci de studii. Oriunde ar fi clienţii locaţia este foarte importantă şi asta o ştiu şi cei care au început dezvoltarea. În urmă cu 13-14 ani înţelegeam mai puţin această sintagmă, iar proiectele care s-au dezvoltat în Capitală şi în ţară au demonstrat că alegerea locaţiei este esenţială. Colegii din retail pot veni cu nenumărate argumente şi le dau dreptate că este important brandul, felul în care se operează.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/cum-a-schimbat-criza-relatia-dintre-proprietari-si-chiriasi-in-malluri-11549904
11549904
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.