Povestea fraţilor care au construit de la zero una dintre cele mai cunoscute şi exclusiviste mărci auto de lux din lume

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 10 septembrie 2024 21191 afişări

Povestea fraţilor care au construit de la zero una dintre cele mai cunoscute şi exclusiviste mărci auto de lux din lume

O imagine a luxului pe patru roţi în prezent, marca de automobile Maserati îşi datorează existenţa fraţilor care i-au dat şi numele, înTemeind o afacere în domeniul auto la începutul secolului trecut, datorită fascinaţiei lor pentru mecanică şi viteză.

Şapte băieţi – dintre care doar şase au ajuns la vârsta majoratului – au fost în familia întemeiată de Rodolfo Maserati, lucrător la căile ferate, şi soţia sa, Carolina, în regiunea italiană Lombardia. Alfieri,  Carlo, Bindo, Mario, Ettore şi Ernesto au contribuit de-a lungul timpului, într-un fel sau altul, la construcţia afacerii cu automobile sport de lux care poartă numele familiei – Maserati. Al patrulea copil al familiei, Alfieri II, a fost numit ca şi fratele său, care a murit înainte de naşterea sa. În 1914, în Bologna, oraş italian care are în prezent o stradă numită Via Maserati, Alfieri a înfiinţat afacerea Società Anonima Officine Alfieri Maserati.

Alfieri, Bindo şi Ettore au construit motorul de 2 litri folosit în cursele de Grand Prix de Dialto, companie care a renunţat la producerea de maşini de curse, ceea ce i-a determinat pe cei trei fraţi să-şi construiască propria afacere de profil. Erau foarte apropiaţi, iar talentele şi firile lor complementare au fost motorul pentru creşterea afacerii. Mario, care şi-a câştigat faima ca pictor, era singurul frate care nu manifesta un mare interes pentru maşini, dar chiar şi el a contribuit la construcţia brandului, prin crearea siglei – tridentul specific al automobilelor care poartă numele familiei. Ca omagiu pentru brandul itaian, în Bologna, oraşul unde a început să se plămădească istoria afacerii, a fost construită în Piazza Magiore o fântână care îl imaginează pe Neptun, care ţine tridentul de la care a plecat ideea siglei. Ernesto este cel care a condus firma în primul război mondial, fraţii săi fiind înrolaţi în armată. Cariera sa ca pilot a început în 1924, în 1927 a câştigat campionatul italian de curse maşini cu un Maserati Tipo 26, iar trei ani mai târziu la volanul unei Tipo 8C-2500.

În urmă cu un secol, frământările politice de la nivel internaţional au influenţat şi economia italiană, iar afacerea producătorului de maşini a trebuit să facă faţă dificultăţilor aduse de războaie şi dezechilibrelor produse de acestea. Familia a marcat o pierdere importantă când, în urma unui accident de maşină, Alfieri a suferit o accidentare severă, care i-a provocat, în cele din urmă moartea, în 1932. La acel moment, Ernesto a devenit director, inginer-şef şi singurul pilot al companiei. Cinci ani mai târziu, fraţii Maserati au vândut afacerea lui Adolfo Orsi, dar contractul prevedea implicarea lor în afacere pentru încă zece ani. Astfel, Ernesto a participat la designul Maserati A6, lansat după al doilea război mondial. Ernesto, Ettore şi Bindo au fondat o altă companie producătoare de maşini de curse şi autovehicule sport - O.S.C.A. (Officine Specializzate Costruzione Automobili - Fratelli Maserati S.p.A.). Firma a fost înfiinţată în 1947 şi a funcţionat timp de două decenii, până în 1967, fiind cunoscută ca OSCA sau Osca.

Mijlocul secolului trecut a fost o perioadă cu multe schimbări, iar industria auto nu a făcut excepţie. Afacerile cu maşini făcute la comandă, personalizate, ca Maserati, au fost depăşite de giganţii care produceau în serie. În ciuda creşterii popularităţii brandului, afacerea Maserati, deţinută de Orsi, a trebuit să se adapteze la noile condiţii ale economiei globale, iar brandul a intrat în 1968 în portofoliul Citroen. Ulterior, compania a fost obiectul mai multor tranzacţii, iar în prezent este controlată de Stellantis N.V, un conglomerat din industria auto, format în urma fuziunii din 2021 dintre Fiat Chrysler Automobiles şi grupul francez PSA. La nivel mondial, Stellantins era la nivelul anului 2023, al patrulea producător de maşini, după Toyota, grupul Volkswagen şi Hyundai Motor Group, având în portofoliu mărcile Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram Trucks şi Vauxhall.

În primăvara lui 2022, CEO-ul Maserati, Davide Grasso, a anunţat că până în 2025 compania va pune pe piaţă o variantă electrică şi că planurile vizează renunţarea la producerea motoarelor cu combustie internă până în 2030.   


Fraţii Maserati

Carlo (1881-1910)

Bindo (1883-1980)

Alfieri I (1885-1886)

Alfieri II (1897-1932)

Mario (1894-1981)

Ettore (1894-1990)

Ernesto (1898-1975)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.