Lectia de eficientizare. Studiu de caz: Zentiva
Cum sa ajungi de la o profitabilitate de -2% la 30% intr-un singur an si ce perspective sunt in 2011 pe o piata farmaceutica care nu mai creste ca pana acum?
e la pierderi de 680.000 de euro in 2009 la un profit net de 12,6 milioane de euro in 2010. Vanzari mai mari cu aproape jumatate, adica 60,5 milioane de euro. Zentiva SA, fabrica de medicamente de la Bucuresti detinuta de grupul sanofi-aventis, a ajuns asadar sa schimbe semnul minus cu plus in mai putin de un an. "Productia a crescut cu 20%, iar costurile s-au redus cu 40%." Asa explica de curand Dan Ivan, seful sanofi-aventis Romania, situatia pozitiva din departamentul de productie, care reprezinta circa un sfert din afacerile grupului in Romania. Potrivit rezultatelor afisate la Bursa de Valori din Bucuresti, spune Ivan, de la o profitabilitate de -2% la finele lui 2009, raportata la cifra de afaceri, s-a ajuns la una de 30%: "Eforturile s-au impartit intre segmentele industrial, care au putut mari productia, si cel comercial, unde angajatii au stiut sa creeze cererea in piata".
Margareta Tanase, directorul de operatiuni industiale al Zentiva, numeste taierea de costuri "eficientizare". Mai exact, reducerea costurilor de 40% a fost facuta prin analiza fiecarui sector de fabricatie, apoi prin renegocierea tuturor contractelor cu furnizorii de materiale si diverse servicii si prin eficientizarea spatiului de productie, unde s-a demarat si un program de reducere a consumului energetic. "Intr-o hala in care ai aer conditionat si sistemul de purificare necesar in fabrica, daca nu folosesti tot spatiul, e bine sa nu folosesti aerul si acolo unde nu e nevoie", adauga Dan Ivan.
Reducerea de costuri a insemnat si concedieri. In 2010 84 de angajati au fost disponibilizati dintr-un total de aproape 500 in industrial. In total, grupul sanofi-aventis Zentiva are acum 800 de angajati in Romania, 400 de lucratori in segmentul industrial si alti 400 in cel comercial.
Oficialii planuiesc ca operatiunea de eficientizare sa continue si in 2011, productivitatea urmand sa creasca, reducerile de costuri vor persista si ele, dar prin investitii. In fapt, Zentiva va investi doua milioane de euro, adica un sfert din bugetul alocat acestor cheltuieli, numai pentru echipamente mai performante si pentru imbunatatirea celor existente. Achizitiile se vor a fi si un sprijin pentru reluarea operatiunilor de export de medicamente dupa o pauza de cinci ani. Pentru inceput, Zentiva va exporta cinci produse catre piete din Europa de Vest, circa doua milioane de unitati comerciale, urmand ca pana in 2015 sa ajunga la 65 de milioane de unitati, fata de cele 50 pe care le fabrica acum.
Taierile de costuri sunt justificate daca privim la cele mai recente rezultate legate de evolutia pietei farmaceutice. Rata de crestere de 2,8% comparativ cu trimestrul intai din 2011 arata ca aprecierea de mai bine de 18% de la nivelul anului 2010 pare acum greu de atins. De fapt, cresterea din primele trei luni e cea mai mica din ultimii cinci ani, iar explicatiile sunt multiple. Un prim motiv ar fi termenele de plata foarte lungi catre farmacii. Desi oficial termenul de plata ajunge la 210 zile, in practica unele datorii nu sunt achitate de catre stat nici macar dupa un an, ajungandu-se astfel la credite comerciale sau financiare de aproximativ 4,5 miliarde de lei, sustin oficialii Asociatiei Producatorilor Internationali de Medicamente. Iar problema a fost accentuata de practica neprimirii facturilor de la farmacisti.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro