Mistrie, caramizi si leasing
Mai scump decat clasicul credit bancar, leasingul imobiliar isi face incet, dar sigur, loc in preferintele de finantare ale firmelor romanesti. Efectul ar putea fi, spun companiile de profil, cel putin o dublare a pietei in 2007.
Mai scump decat clasicul credit bancar, leasingul imobiliar isi face incet, dar sigur, loc in preferintele de finantare ale firmelor romanesti. Efectul ar putea fi, spun companiile de profil, cel putin o dublare a pietei in 2007.
Desi puncteaza de la bun inceput ca "este mai scump", actionarul majoritar al Altex, Dan Ostahie, spune ca pentru el leasingul imobiliar a fost o buna sursa de bani atunci cand a inceput constructia complexului Media Galaxy Orhideea: "Leasingul imobiliar este o metoda facila pe care o utilizam pentru a construi, in conditiile in care resursele proprii sunt limitate".
In cazul complexului din centrul comercial Orhideea, investitia s-a ridicat la 5 milioane de euro, la care s-au adaugat alte 3 milioane de euro pentru capitalul de lucru, finantarea fiind asigurata de HVB Bank
Cazul sefului de la Altex nu este insa unicul, iar exemplele de mari proiecte dezvoltate folosind aceasta forma de finantare se inmultesc. Si lantul hotelier Pro Confort Bucuresti (detinator a trei hoteluri) a folosit o forma de leasing imobiliar - sistemul sale & leaseback, potrivit lui Kerem Sekizyarali, presedintele Finans International Leasing, compania responsabila cu finantarea.
Vanzarea unui hotel al Pro Confort, pentru 5,2 mil. euro, si ulterior inchirierea si rascumpararea acestuia dupa finalizarea contractului de leasing (pe zece ani) reprezinta o varianta pe care actionarii o privesc ca mod de extindere a afacerilor pe banii altora.
"Nu sunt dezavantaje, fiind o varianta utilizata pentru atragerea de resurse. Chiar daca este mai scump decat creditul bancar cu aproximativ un procent, in varianta leasingului obtinem toti banii o data, mai rapid decat in cazul unui credit bancar", comenteaza directorul general al lantului hotelier, Liviu Roata Moale. Potrivit reprezentantului Pro Confort, compania are in prezent in derulare un proiect de 35-40 de milioane de euro in zona Vitan, care va include un hotel de patru stele. "Hotelul cu 1.400 de camere va fi finalizat in septembrie 2007, iar pentru completarea fondurilor am apelat si la un credit bancar de 7 milioane de euro de la Finansbank", afirma Liviu Roata Moale. Numele noului hotel va fi cunoscut saptamana aceasta.
Extinderea lantului hotelier nu se opreste aici. Actionarii sunt in prezent in negocieri cu o companie de leasing pentru perfectarea unui nou contract. Banii vor fi folositi la constructia unui alt hotel in Bucuresti, spune directorul companiei, ratele de leasing urmand sa fie achitate din incasarile lantului hotelier.
De altfel, chiar intentiile de extindere a multor businessuri, alaturi de venirea unor noi multinationale in Romania, sunt cele care sustin dezvoltarea pietei de leasing imobiliar - ceea ce pe reprezentantii companiilor de leasing ii face sa fie optimisti, multi dintre ei vorbind chiar si despre o dublare a pietei. Si profetiile de bine nu vizeaza doar segmentul de business, adica al cladirilor industriale sau de birouri, ci si cel de retail sau rezidential.
Practic, anul acesta, leasingul imobiliar ar putea sa ajunga la 10% din piata de profil, crede Septimiu Postelnicu, presedintele Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB) si director general al Unicredit Leasing, cea mai mare companie de pe piata locala.
El spune ca ponderea de 10% a leasingului imobiliar se respecta si in cazul Unicredit Leasing. "Leasingul imobiliar va atrage anul acesta 10% din finantari, fata de 4-5% anul trecut", spune Postelnicu, care vizeaza pentru acest an finantari de 450 de milioane de euro. Pentru anul trecut, cumuland si rezultatele HVB Leasing, cu care a fuzionat recent (ca urmare a fuziunii la nivel global Unicredit-HVB), Unicredit Leasing a realizat finantari estimate la 30 de milioane de euro pe segmentul imobiliar.
Continuarea unor contracte perfectate in 2006 este primul factor luat in calcul de Postelnicu atunci cand pariaza pe cresterea segmentului de finantare pe zona de real estate. Printre cele mai importante se afla, potrivit acestuia, o finantare de tip sale & leaseback pentru un supermarket situat in vestul tarii, ce face parte dintr-o serie de finantari acordate anul trecut unei retele romanesti de retail. Alaturi de aceasta, constructia unui imobil de birouri in Bucuresti, de peste 8.000 mp, este un alt contract important, cu o valoare finantata de aproximativ 13 milioane de euro si termen de finalizare preconizat pentru prima jumatate a lui 2008. In plus, compania are in negociere o serie de contracte, valoarea finantarilor fiind de maxim 20 de milioane de euro per contract.
In cazul Finans International Leasing, prognozele sunt si mai optimiste. Cresterea finantarilor pe segmentul de leasing imobiliar este estimata la 20% anul acesta, fata de 15% in 2006 (dintr-un volum al contractelor cifrat la 117 de milioane de euro). Pe ansamblul portofoliului, presedintele companiei, Kerem Sekizyarali, vede o crestere a volumului de contracte. "Vom inregistra minim cresterea pietei la volumul de contracte. Daca piata va creste cu 40%, si noi vom creste cu minim 40%", sustine el.
Pentru perioada urmatoare, Finans International Leasing vizeaza incheierea a cel putin doua contracte de circa 3,5 de milioane de euro fiecare. "Negociem contracte de leasing pentru constructia unui showroom la
Cresterea ponderii finantarilor in leasing imobiliar este anticipata si de divizia de profil a grupului austriac Erste Bank, Immorent
Chiar si asa insa, piata e mica: anul trecut leasingul imobiliar a acumulat finantari de peste 100 mil. euro, conform specialistilor din piata. Statistica ALB aferenta primelor noua luni din 2006 indica o valoare finantata a bunurilor de 89 de milioane de euro, cladirile comerciale si industriale fiind principalele beneficiare ale fondurilor (peste 77%).
Daca in 2006, sectorul rezidential a atras finantari de numai 10 milioane de euro, pe viitor rezidentialul poate atrage sume consistente. Nevoia continua de proiecte pe acest sector a determinat companiile de profil sa aduca produse specifice in piata. "In circa doua luni vom definitiva un produs destinat pietei rezidentiale, lansarea acestui produs fiind legata de cerintele pietei", a spus Codruta Duta, sef de vanzari pentru leasing imobiliar la Unicredit Leasing.
Intrarea pe piata cu produse dedicate pietei rezidentiale, mai atractive comparativ cu portofoliul de produse bancare, constituie in acest moment sansa companiilor de leasing pentru o majorare considerabila a portofoliului de clienti. Si aceasta chiar daca serviciile companiilor de leasing au pierdut avantajul pe care il aveau in fata bancilor, produsele fiind acum, conform noii legislatii, asimilate unor credite bancare obisnuite.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro