CSR 2021: Artists Rooms - proiectul prin care artişti independenţi au fost susţinuţi în pandemie

Postat la 14 noiembrie 2021 67 afişări

BRD Groupe Société Générale

Motivaţie: BRD este un important finanţator privat al programelor culturale, strategia băncii concentrându-se pe susţinerea noii generaţii şi pe descoperirea a noi şi noi forme de interacţiune cu arta şi cultura. BRD este de asemenea  fondatorul fundaţiei culturale Fundaţia9, care construieşte zi de zi profilurile noii generaţii de artişti, fie prin platforma de jurnalism cultural Scena 9, fie prin programele de la Rezidenţa BRD Scena 9, centrul de cultură contemporană lansat de bancă. „Atunci când pandemia a oprit activităţile culturale, am simţit că avem o responsabilitate de a veni cu un răspuns punctual pentru artişti, dar şi cu un model de bună practică pentru sector. Scopul proiectului a fost de a crea rapid un instrument de sprijin pentru artiştii independenţi ale căror venituri au fost afectate de închiderea spaţiilor culturale pe durata stării de urgenţă. Proiectul nu a fost conceput ca un proiect umanitar, ci ca o platformă care să permită artiştilor să continue să creeze, iar creaţiile lor să ajungă la public, online şi offline, când situaţia sanitară a permis acest lucru”, spun reprezentanţii băncii.

Descrierea proiectului: „Artists Rooms” este un program conceput de BRD şi Fundaţia9 ca răspuns la faptul că, pe durata măsurilor de urgenţă, sectorul cultural independent din România s-a dovedit una dintre cele mai vulnerabile categorii sociale, profund afectată de anularea proiectelor şi evenimentelor culturale ce le asigurau principala sursă de venit.

Apelul la propuneri de proiecte a fost deschis către toate domeniile artistice din toate regiunile ţării, cu condiţia ca forma finală a proiectului câştigător să poată fi prezentată online. Peste 500 de artişti vizuali, scriitori, muzicieni, actori, regizori şi-au prezentat proiectele şi 50 dintre ei au primit finanţări cuprinse între 1.500 şi 3.000 de euro. Proiectele câştigătoare au fost prezentate online pe site-ul Fundaţiei9 şi pe conturile de social media. Mai departe, după deschiderea spaţiilor culturale, în iulie 2020, opt proiecte individuale şi colective au fost prezentate publicului în spaţiul expoziţional de la Rezidenţa BRD Scena9. Proiectul s-a bucurat de apreciere pentru că a fost pus foarte rapid în practică, a fost flexibil şi nu a presupus multă birocraţie. În martie 2020 anunţau lansarea fondului, iar in aprilie deja selecţia proiectelor a fost finalizată şi a început finanţarea programelor. În iulie, la redeschiderea spaţiilor culturale, au prezentat publicului o selecţie din cele mai relevante lucrări ale artiştilor români, realizate în timpul pandemiei.

Proiectul a fost dezvoltat şi realizat 100% in house de o echipă a BRD şi a Fundaţiei9: de la obiectivele programului, calendar, metodologie de selecţie a programelor finanţate, modalitatea de a le prezenta publicului, campania de comunicare, jurizarea şi selecţia proiectelor, atragerea de alţi parteneri şi resurse suplimentare, publicarea online a proiectelor şi producţia unei expoziţii la deschiderea spaţiului expoziţional Rezidenţa BRD Scena9.

Principalele activităţi s-au desfăşurat într-un mod concentrat pentru a mobiliza şi a face resursele disponibile către artişti în cel mai scurt timp posibil: elaborarea regulamentului de selecţie; publicarea apelului la proiecte cu o durată de înscriere de două săptămâni; campania de comunicare; primirea propunerilor de proiecte, selecţia şi jurizarea lor (a peste 500 de propuneri); publicarea online a proiectelor selectate; selecţia celor opt proiecte ce au fost prezentate la Rezidenţa BRD Scena9; producţia expoziţiei, deschiderea spaţiului expoziţional şi vernisarea expoziţiei. Echipa care a lucrat la proiect a fost mixtă, din partea Fundaţiei9 au fost implicate trei persoane, care timp de o lună şi jumătate, au lucrat full time la acest proiect, iar din partea BRD a fost o persoană implicată în toate etapele programului de la aprobarea bugetului, la implementare. Proiectul a beneficiat de consultarea şi sprijinul partenerului fondator BRD şi a membrilor Consiliului Director al Fundaţiei9. Pentru prezentarea offline a selecţiei de proiecte Artists Rooms de la Rezidenţa BRD Scena9 au fost implicaţi alţi patru colaboratori. Bugetul avut la dispoziţie pentru finanţare a fost de 385.000 lei.  Au participat la realizarea proiectului şi Administraţia Fondului Cultural Naţional care a finanţat proiectul prin fondul său de urgenţă, Centrul Cultural al Primăriei Bucureşti – Expo Arte în calitate de partener al expoziţiei Artists Rooms deschisă la Rezidenţa BRD Scena9 în luna iulie 2020; Anagrama – dezvoltator pro bono al microsite-ului programului.

Rezultate: În termeni cantitativi, proiectul a avut următoarele rezultate: 

38 de proiecte propuse de către 50 de artişti care au fost finanţaţi pentru a produce lucrări online din peste 500 de aplicaţii; Ÿ

Apelul la proiecte a avut un engagement de peste 500.000 de vizualizări, 100 de distribuiri, ecouri în presă (media print online, radio, social media).

În termeni calitativi, proiectul a presupus o mobilizare de forţă şi energii în direcţia construirii unui mecanism de susţinere care a generat o comunitate impresionată de parteneri şi artişti. „Toate aceste părţi implicate au reuşit să transmită împreună nu doar un mesaj de solidaritate, ci au readus în atenţia publicului larg rolul culturii şi al artei în vremuri de criză şi în construirea rezilienţei umane. Considerăm că acest tip de mesaj a fost cu atât mai important cu cât artiştii independenţi au fost dintre cele mai afectate categorii sociale şi, paradoxal, dintre cel mai puţin susţinute date fiind urgenţele de ordin sanitar, umanitar şi social declanşate de pandemie. Rezultatul principal pe care l-am atins nu a fost atât mărimea programului cât faptul că am demonstrat că în numai o lună şi jumătate, se poate construi o soluţie flexibilă şi eficientă, nebirocratică şi valorizantă pentru sectorul artistic independent aflat în situaţia de pandemie”, explică reprezentanţii BRD Groupe Société Générale.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Artists Rooms,
BRD,
artisti,
finantare,
arta

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.