Îţi cauţi un loc de muncă în România? Vezi ce sfaturi are liderul companiilor din industria serviciilor de resurse umane

Autor: Andra Stroe Postat la 09 februarie 2022 256 afişări

Aflat la cârma Adecco, lider de clasament în topul companiilor din industria serviciilor de resurse umane, Florin Godean are o viziune clară asupra schimbărilor survenite în piaţa muncii pe fondul pandemiei de COVID-19. Ce sfaturi are executivul pentru candidaţii aflaţi în căutarea unui job?

Anul trecut mi-a dovedit că atunci când oamenii au aceeaşi mentalitate şi direcţie, planurile se concretizează cu mai multă uşurinţă, iar realizările sunt sărbătorite cu întreaga echipă”, spune Florin Godean, country manager, Adecco România. Pe o piaţă afectată de criza de personal, executivul susţine că provocarea principală este să găseşti candidaţii corespunzători nevoii clientului tău, indiferent de barierele neprevăzute care apar în proces. „Lipsa forţei de muncă este un trend specific pieţei muncii din 2021 şi din ce se preconizează, acesta se va menţine şi în acest an, afectând în continuare industrii precum producţie, manufactură, HoReCa (în special în timpul sezonului estival), transporturi sau logistică.”

A adus pandemia şi lucruri bune în industria resurselor umane? „Putem spune că în perioada 2020-2021, când criza sanitară era în punctul culminant, am reuşit să conectăm oamenii potriviţi cu joburile potrivite, printr-o campanie amplă dezvoltată pe mai multe luni. Astfel, privind dintr-o perspectivă pozitivă, ne bucurăm că am putut fi de ajutor pe piaţa muncii în timp real, oferind persoanelor afectate de pierderea locului de muncă o nouă oportunitate de a avea un venit stabil.” 

Potrivit lui, după aproape doi ani de pandemie, profilul angajatului român s-a schimbat atât la nivel comportamental, cât şi de preferinţe. „Dacă vorbim despre preferinţe, îşi doresc stabilitate la locul de muncă, un program flexibil care să le permită un echilibru între viaţa personală şi cea profesională, recunoaşterea performanţei, dezvoltare continuă şi o relaţie bună cu superiorul direct.” În ceea ce priveşte comportamentul, spune că oamenii sunt mai atenţi în general la bunăstarea personală şi profesională, mai puţin rezistenţi la factorii de stres şi au nevoie de mai multă atenţie din partea managerului direct, care de multe ori acţionează ca psiholog şi mentor.

În ceea ce priveşte subiectul muncii remote, Florin Godean spune că pandemia a oferit o nouă perspectivă angajaţilor şi angajatorilor din România asupra modului în care se poate desfăşura activitatea profesională. „Deşi nu putem spune că am avut un nivel de adopţie foarte mare pentru acest concept, spre deosebire de alte ţări europene, observăm totuşi o creştere în oferta locurilor de muncă cu posibilitate de work from home sau hybrid work.” Aceste oportunităţi, adaugă el, vin ca răspuns la cererea tot mai mare a candidaţilor, care îţi doresc un job cu muncă remote. „Este foarte posibil ca în următorii 2-3 ani să asistăm la o diversificare majoră a ofertelor de joburi care presupun work from anywhere, 100% work from home sau hybrid work.” La capitolul digitalizare, vorbind despre integrarea inteligenţei artificiale în procesele de HR, executivul spune că acest tip de soluţii au început să fie implementate cu succes încă din 2018, mai ales de către companiile multinaţionale, cum ar fi Orange, UiPath, Vodafone, Provident etc. „În mod obişnuit, HR-ul este cu un pas în urmă în transformarea digitală, iar AI-ul îi oferă şansa de a recupera teren, prin eliminarea taskurilor repetitive, accelerarea ritmului de identificare a talentelor, reducerea atriţiei (uzurii – n. red.) angajaţilor şi îmbunătăţirea engagementului acestora.” Însă, consideră el, vor mai trece câţiva ani buni până vom vedea o integrare AI echilibrată cu procesele clasice de HR, dar se declară optimist şi crede că avem numai de beneficiat de pe urma acestor schimbări tehnologice. Pentru 2022, executivul şi-a propus să se concentreze pe retenţia angajaţilor şi pe menţinerea unui mediu stabil şi eficient la locul de muncă. Astfel, ca priorităţi pentru acest an, el are pe listă: „oamenii mai întâi de toate (people first)”, dar şi creşterea cotei de piaţă, implementarea LHH (divizie a companiei – n. red.), îmbunătăţirea productivităţii şi dezvoltarea continuă a serviciului de Permanent Placement. „Acestea sunt obiectivele pe care le vom menţine pe tot parcursul anului şi în care vom investi sistematic până la sfârşitul lui 2022.” Cu o cifră de afaceri de 376 de milioane de lei şi o echipă de circa 4.700 de angajaţi, Adecco România se afla, în 2020, în vârful clasamentului celor mai mari companii din industria serviciilor de resurse umane, potrivit anuarului „Cei mai mari jucători din economie”, realizat de Ziarul Financiar. Cifra de afaceri estimată a companiei pentru anul 2021 este de 70 milioane de euro, iar pentru anul în curs Godean se aşteaptă la o creştere între 5-10%.

CV-ul ideal

Cum ar trebui să arate, în viziunea executivului din fruntea celei mai mari companii de HR din România, CV-ul ideal? Pe lângă elementele de bază, cum ar fi educaţia şi experienţa profesională anterioară, Florin Godean consideră că acesta ar avea cel puţin una dintre aceste secţiuni: „un bio succint, imediat sub nume, în care candidatul ar trebui să mă convingă de faptul că merită să îi citesc mai departe CV-ul, o listă scurtă cu cele mai importante cursuri de specializare pe care le-a făcut de-a lungul timpului şi top 3 realizări profesionale, menţionând obiectivele şi realizările”. Dacă ar fi să numească o calitate pe care trebuie să o deţină un posibil candidat care doreşte să se alăture echipei sale, el spune că unul dintre cele mai importante atuuri ar fi skillurile de negociere. „Deseori, clientul vine la tine cu o nevoie destul de generală, însă nu îşi dă seama de necesitatea altor servicii conexe. Aici intervine arta negocierii, cu ajutorul căreia putem obţine clienţi pe termen lung, care vor accepta oferta noastră pentru unul sau mai multe servicii de recrutare.” Florin Godean consideră că cel mai de preţ sfat pe care ar trebui să îl aplice orice tânăr la început de drum este să aibă răbdare. „Succesul nu se întâmplă peste noapte, iar ca să ajungi acolo unde vrei din punct de vedere profesional, trebuie să fii dispus să munceşti sistematic şi susţinut, pentru a obţine realizările dorite.” Despre mentori şi rolul pe care îl joacă aceştia în diverse stadii ale carierei, el crede că sunt importanţi indiferent de poziţia pe care o ai în ierarhie. „Fie că vorbim despre un manager, un contabil sau un CEO, oricine poate beneficia de susţinerea unui mentor în viaţa profesională, mai ales dacă scopul acestuia este să inspire şi ajute în procesul decizional cu o perspectivă diferită.”„Unde vă vedeţi peste 10 ani?”, a fost una dintre întrebările pe care i le-am adresat executivului. Răspunsul a fost că, deşi este un plan destul de îndepărtat, cel mai probabil tot în domeniul resurselor umane.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.