Se cauta un guru
Un trainer cu experienta si renume poate sa castige intr-un an cam cat un top manager sau un bancher. Daca in strainatate acest lucru este general valabil, in Romania fericitii pot fi numarati pe degetele de la doua maini.
Care sunt elementele care fac diferenta dintre un trainer de 3.000 de euro pe zi si unul de 500? In primul rand, experienta vasta in domeniul pentru care este solicitat, considera Valeria Mihaiescu, regional HR director la Deloitte Balkans. Urmeaza aptitudinea pe care o are trainerul respectiv de a transmite anumite informatii, astfel incat ele sa fie corect receptate de cursanti. In principiu, un trainer ajunge sa fie considerat matur abia dupa o experienta de aproximativ doi ani de zile in domeniu, ceea ce implica macar 200 de zile de curs livrate.
Daca in Romania cei care castiga, in medie, 100.000 de euro pe an sunt relativ putini, in strainatate acesta este salariul obisnuit al unui trainer, excluzand, desigur, cazurile celor care si-au transformat numele si know-how-ul intr-un brand si care primesc chiar si 200.000 de euro doar pentru participarea la un seminar, in calitate de expert, consultant sau vorbitor. In momentul de fata, toti specialistii sunt de acord ca piata interna de training este inca insuficient dezvoltata in comparatie cu alte piete care deja si-au creat o traditie in domeniu, iar salariile consultantilor par mari doar comparativ cu nivelul pietei de munca din Romania. Mai mult, piata de training si consultanta este extrem de segmentata si mai are pana cand va ajunge sa produca autoritati clare in domeniu, echivalentul local al unor “guru” ca Stephen Covey sau Anthony Robbins.
“Trainerii foarte cunoscuti din strainatate, pe langa faptul ca sunt buni, au parte si de un marketing foarte bine pus la punct: au site-uri personale, scot carti, articole in publicatii de specialitate si, pe langa aceasta, vin din tari puternice, SUA sau Anglia”, spune George Avram, senior consultant la TMI Training & Consulting, care pana acum a avut de multe ori ocazia de a participa la conferinte tinute de experti ca Anthony Robbins, Jim Rohn, Stephen Covey, Brian Tracy sau Ken Blanchard. Acestia castiga, de multe ori, intr-o singura zi chiar si de doua ori mai mult decat castiga acum un trainer roman bun intr-un an intreg. O echivalare a beneficiilor materiale nu se intrevede in viitorul apropiat sau pe termen mediu la trainerii romani, insa Avram crede ca exista potential ca macar din punctul de vedere al know-how-ului sa-i prindem din urma pe straini. Intr-un asemenea potential crede Avram inca de acum 14 ani, cand inca era student la Facultatea de Psihologie din Cluj si a tinut primele cursuri de peer counseling si peer management pentru studenti si elevi de clasa a XII-a, ca membru al Fundatiei Soros. Dupa ce a terminat studiile si a pus bazele pentru specializarile pe care le preda acum, lucrand ca psihoterapeut, a venit la Bucuresti, unde timp de trei ani a dobandit experienta de consultant, ca trainer intern al Connex. Astazi este senior consultant la TMI si al doilea om intrat in echipa TMI Romania, dupa Octavian Pantis. Avram preda anual aproximativ 90 de zile de cursuri de inteligenta emotionala si negociere avansata. Desi este unul din trainerii cu cele mai mari tarife de pe piata, spune ca aceasta nu e un impediment pentru clientii lui: “Investitia pe care o companie o face in training reprezinta un lucru foarte delicat si riscant. Multi aleg traininguri ieftine si isi dau seama ca pierd mai mult decat daca ar fi luat unul de 3.000 de euro pe zi, pentru ca oamenii nu invata nimic”.
Asa se face ca tot mai multe companii cresc bugetul pe care il aloca pentru pregatirea si instruirea angajatilor, iar aceasta se reflecta, in cele din urma, si in salariul trainerilor si al consultantilor. De exemplu, majoritatea companiilor romanesti care au solicitat anul trecut programe de training de la Ascendis au investit intre 100.000 si 130.000 de euro fiecare pentru pregatirea personalului propriu. Nineta Ceaus, business development manager al diviziei de training si consultanta din cadrul Codecs, adauga ca specializarile cele mai cautate si cele mai scumpe sunt cele care se adreseaza acelor grupuri-tinta care, in orice companie, sunt aducatoare de profit: oamenii din vanzari, management, leadership si coaching.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro