Reteaua de clinici Anima la un an. Cum se vede deschiderea de clinici private in recesiune

Autor: Razvan Muresan Postat la 30 martie 2011 498 afişări

A pornit ca un proiect-pilot, iar dupa un an de existenta reteaua a ajuns la sase unitati, pe unde trec zilnic 500 de pacienti. Cat de repede isi va construi Anima o afacere care sa poata rivaliza cu marile retele de clinici private?

Cel mai mare distribuitor si retailer de medicamente din Romania, grupul A&D Pharma, care controleaza reteaua de farmacii Sensiblu si distribuitorul Mediplus, anunta in primavara anului trecut deschiderea primei clinici proprii din Bucuresti, dezvoltata sub brandul Anima.

"Daca deschideam acum sapte ani, concurentii erau mai putin pregatiti, vorbeam de companii mult mai mici, cat timp in 2007, liderul pietei abia depasea venituri de zece milioane de euro", spune Cristian Sas, directorul operational al Anima. Asa cum spune Sas, criza le-a dat o mana de ajutor prin posibilitatea de a deschide clinici in zone foarte bune la preturi rezonabile.

Anima a pornit ca un proiect spontan, care a dus, dupa numai doua luni, la decizia de a deschide prima clinica. Pe piata exista operatori precum MedLife, Regina Maria sau Medicover, cu ani buni de experienta, insa elanul celor de la Anima nu a fost taiat. In cifre, cinci clinici si un laborator central functioneaza astazi sub umbrela retelei, deservind peste 30.000 de clienti corporate, mai mult de 150 de companii cu care are contracte si o medie de 500 de pacienti tratati zilnic. "Am crescut foarte mult, am facut intr-un an cat altii in zece, mai avem un drum lung, dar cred ca am aratat ce putem si unde putem ajunge in cativa ani", spune Sas.

In lupta cu ceilalti concurenti, Anima mizeaza mult pe accesibilitate, de unde si dezvoltarea agresiva. "Nu vrem ca pacientul care are abonament la noi sa astepte saptamani ca sa vada un medic, ci sa se poata programa in cel mult 24 de ore. Concurenta are probleme prin prisma capacitatii limitate si a numarului mare de abonati." Proximitatea va insemna si deschideri de noi clinici in Bucuresti, planul Anima fiind sa-si dubleze numarul de unitati pana la finele anului. In 2013, oficialii companiei vor sa ajunga la 20 de clinici numai in Capitala. Tinta este ca peste doi ani fiecare potential pacient sa aiba o unitate medicala la cel mult 15 minute distanta de orice bucurestean, la fel cum farmaciile Sensiblu se afla la zece minute de orice loc. Investitia intr-o clinica inseamna intre 350.000 si 1,5 milioane de euro, in functie de amplasament si dotarile din acea unitate.

Deschiderea de noi clinici atrage o problema in ce priveste gasirea personalului medical, mai ales ca in piata se simte ca exista o concurenta mai mare pentru medici, in special din afara tarii. Salariile medicilor au cunoscut o crestere in ultimii ani, insa e dificil chiar si pentru marile retele sa plateasca un medic cu 2-3.000 de euro lunar, cat ar putea primi foarte usor in strainatate, in conditiile in care o consultatie in privat costa sub 20 de euro.

40% dintre pacientii care se trateaza la Anima sunt abonati, insa Sas spune ca isi doreste mai degraba "un echibru" la acest capitol. Mai exact, un portofoliu echilibrat unde abonatii, clientii obisnuiti si relatia cu statul sa fie in balans: "Cu segmentul de stat a mers mai greu pentru ca inertia e mare, dar deja avem in contract zece medici, intram in contracte pe zonele de laborator si imagistica, lucru care va creste rulajele pe acest segment".

Grupul olandez A&D Pharma detine circa 90% din actiunile Anima si activeaza de 17 ani in zona farmaceutica. Experienta companiei in divizia de marketing si vanzari, care lucreaza cu mii de medici in fiecare zi, a fost o mana de ajutor. In plus, expertiza Sensiblu in marketing si promovare a avut un rol important.

Laura Voinea, managing director al Mednet Marketing Research Center, observa ca avantajul intrarii pe piata mai devreme este foarte important, dar nu decisiv. In viziunea sa, campaniile de marketing, medicii foarte buni si aparatura de inalta generatie pe care stii sa o promovezi "pot fura din pacientii competitiei". Oricum, piata serviciilor medicale creste cu doua cifre de la an la an si are inca loc pentru noi jucatori, mai ales ca statul instituie coplata, spitalele se inchid si se comaseaza, iar conditiile de tratament din unitatile ramase sunt motorul principal al cererii crescute din mediul privat.

"Suntem convinsi ca anul viitor vom intra in randul celor mai importanti zece sau chiar cinci jucatori", anticipeaza directorul Anima, Cristian Sas, ceea ce inseamna venituri anuale de peste zece milioane de euro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
sanatate,
Anima,
clinici,
retea,
extindere,
bilant
/analize/reteaua-de-clinici-anima-la-un-an-cum-se-vede-deschiderea-de-clinici-private-in-recesiune-8097079
8097079
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.