Exclusiv BM: Roland Berger, despre intoarcerea la vremurile bune
Unul dintre cei mai renumiti consultanti de business europeni, Roland Berger, da o veste buna si o veste proasta economiilor estice: acestea vor trece printr-o recesiune mult mai dura si mai lunga decat vestul Europei, dar se vor relansa mai bine decat economiile vestice.
“Cred ca nu putem vorbi despre o intoarcere la vremurile bune mai devreme de 2010, poate chiar putin mai tarziu”, incepe discutia cu BUSINESS Magazin cel mai cunoscut consultant german, Roland Berger (72 de ani). Este vorba, bineinteles, despre economiile vestice, incepand cu Statele Unite si Germania si pana la Spania sau Marea Britanie, cele mai afectate economii ale Europei Occidentale in ultimul an.
Roland Berger crede ca bancile ar putea debloca finantarile in prima parte a anului viitor, in asa fel incat lucrurile sa inceapa sa mearga mai bine la mijlocul sau spre sfarsitul anului 2010. “Poate va fi mai devreme, dar ma indoiesc, revenirea pietei pentru sfarsitul anului viitor este un scenariu valabil doar pentru economiile vestice. Pentru cele estice, care nu sunt consolidate inca, trebuie sa ne pregatim pentru o recesiune lunga si mult mai adanca”, este de parere consultantul. Principalele motive care ar putea cauza o recesiune mai lunga in Est, de trei-patru ani, sunt legate de bancile care nu au mana libera la finantare din partea bancilor-mama, dar si de ratingurile de tara, scazute pe toata linia in Europa de Est a ultimului an.
Roland Berger vorbeste des cu partenerii si colegii sai care ii duc numele in cele 25 de tari unde sunt birourile Roland Berger Strategy Consultants. In ultima vreme, “din ce in ce mai mult”, dat fiind ca in ultimul an cererile pentru restructurari au crescut, ceea ce presupune si o crestere a afacerilor. “Da, este paradoxal, sfatuim companii aflate in plina criza si noi crestem, este o perioada buna pentru noi ca specialisti in restructurare”; consultantul estimeaza ca numarul de clienti si veniturile vor creste in acest an cu 6-7% fata de 2008, cand afacerile au depasit usor 670 de milioane de euro. Cresterea vine insa diferentiat: unele piete cresc mai mult, cu aproximativ 5-10% (este si cazul Romaniei), dar sunt si piete in care Roland Berger spune ca afacerile nu cresc deloc, ci chiar dimpotriva: “Economiile din Spania si Marea Britanie stau atat de prost, incat nu mai au bani nici sa se gandeasca sa restructureze, sunt foarte atente la cheltuieli”.
Cele mai complicate proiecte pentru consultantul german sunt acum insa chiar cele de acasa, in special din industria auto: “Cred ca Germania e cea mai afectata in general de criza, dat fiind ca se astepta la evolutii pozitive, de 6,5% crestere a economiei in acest an, iar faptul ca exporturile s-au redus la jumatate fata de anul trecut 0 face foarte vulnerabila”.
Roland Berger crede insa ca piata europeana, in special cea vestica, va incepe din nou sa exporte in mai putin de un an: “De aici va reveni incet-incet economia si de aceea eu cred ca piata isi va reveni pe baza exporturilor; a fost ca o pauza, au mai fost stocuri, dar lumea va vrea din nou bunurile cu care s-a obisnuit”.
Consultantul considera ca tarile cele mai “insetate” de bunuri din domenii precum alimentatia, imbracamintea sau produsele electronice vor fi Statele Unite, dar si China si India, iar estul Europei va incepe sa ceara din nou tehnologia vestica, mai ales pentru a putea construi infrastructura: “Da, vor avea bani sa construiasca, asta daca vor vrea sa construiasca, deoarece bancile vor da cu incredere bani pentru astfel de proiecte si estul Europei ar trebui sa profite de acest moment pentru a se pune la punct cu infrastructura”. Domeniile in care Roland Berger are cei mai multi clienti in aceasta perioada sunt industria, bancile si auto, dar in pietele din America Latina sau din estul Europei consultantii au mult de lucru si in domeniul retailului: “In tarile din est, retailul va fi foarte afectat, deoarece acolo a fost un boom de consum care nu mai exista acum, dar in Vest si in Germania in special companiile din retail sunt puternice si consolidate si nu au probleme, cel putin deocamdata”.
Principalul segment in care Germania a pierdut teren este industria auto, marile companii nemtesti fiind afectate grav de criza si de avantul producatorilor de masini mai ieftine, cum este Dacia (care a fost unul dintre principalii beneficiari ai programului Rabla din Germania). Daca despre Dacia consultantul german crede ca isi va pastra pozitia confortabila pe piata europeana si in anii urmatori, nu are aceleasi sperante si pentru producatorii germani: “Nu stiu in ce masura piata auto germana va mai reveni la aceeasi forta, din doua motive: nu cred ca americanii, cel mai mare consumator de masini germane, vor mai fi dispusi din nou sa cheltuie atat de mult pe masini mari si scumpe, mai ales ca sunt plini de datorii si bancile lor nu vor mai fi de acord sa le mai dea bani. In al doilea rand, cred ca industria auto germana va avea mult de suferit din cauza outsourcingului, deoarece criza asta a aratat ca in Germania se produce scump si este posibil sa vedem mutarea productiei in tari ca Polonia, Slovacia, Romania sau Rusia”.
In acest context, Roland Berger crede ca tarile low-cost vor fi castigatorii redresarii dupa criza economica, mai ales in ceea ce priveste productia in general si productia de masini in special. “In ceea ce priveste brandurile de masini care se vor vinde dupa terminarea crizei, cred ca liderii germani vor ramane lideri si se vor concentra pe crearea de sisteme in vestul Europei, dar productia va pleca din Germania catre tari mai ieftine.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro