Reţeta succesului pe piaţa asigurărilor

Autor: Mircea Nica Postat la 22 septembrie 2021 84 afişări

O structură a portofoliului orientat către asigurări nonauto, împreună cu lipsa evenimentelor majore cu impact semnificativ au dus la o creştere a profiatbilităţii în prima jumătate a anului 2021 pentru Uniqa România, susţine Paul Cazacu, CEO al Uniqa Asigurări şi membru al Consiliului de Supraveghere la Uniqa Asigurări de Viaţă.

Prima jumătate a anului 2021 a adus pentru Uniqa România o creştere a profitabilităţii până la 3,7 mld. euro, dar, într-un mod paradoxal, zona asigurărilor generale a fost principalul contribuitor la acest rezultat, după cum explică Paul Cazacu, CEO al Uniqa Asigurări, membru al Consiliului de Supraveghere la Uniqa Asigurări de Viaţă. „Cumva, paradoxal, în comparaţie cu perioadele anterioare, avem această creştere de profitabilitate pe asigurări generale, provenită pe de o parte din schimbarea structurii de portofoliu, ca urmare a strategiei noastre de creştere pe zona asigurărilor nonmotor şi a faptului că am fost protejaţi în primele şase luni de apariţia unor evenimente majore, comparativ cu anul trecut, când în primele şase luni am avut un impact de 5 milioane de euro din două daune semnificative”, a spus Paul Cazacu.

Daunele din prima jumătate a anului trecut au constat într-un incendiu în Sibiu, în care a fost implicat un retailer de obiecte sanitare. Dauna s-a situat în jurul valorii de 4 milioane de euro, iar cea de-a doua a fost pe baza unei asigurări de răspundere civilă a chiriaşului faţă de propietar, unde cuantumul daunei se situa la 1 milion de euro. Pentru primele şase luni din 2021, despăgubirile solicitate şi plătite de Uniqa au fost la niveluri medii, fără să depăşească 300.000 euro. Paradoxul unei contribuţii a asigurărilor generale la profitul unei companii este dat de structura pieţei asigurărilor din România, aceasta fiind opusul pieţelor mai mature în Uniunea Europeană. Astfel, în timp ce în România, ponderea asigurărilor generale ajunge în jurul a 80%, în alte ţări, chiar din regiune, precum Bulgaria, ponderea asigurărilor generale este cu cel puţin 20 puncte procentuale mai mică. Având în vedere că asigurările auto au o dominanţă semnificativă pe zona asigurărilor generale, iar în acelaşi timp, este un segment care aduce, de obicei, pierderi jucătorilor din piaţă, Uniqa a ajuns la o structură a portofoliului de 50% a asigurărilor nonauto, comparativ cu anul 2016, când ponderea asigurărilor auto în portofoliile companiei se afla la 80%. „Toate demersurile făcute îşi arată roadele la nivelul structurii. Pe segmentul retail, asigurări non-auto, raportăm creşteri de două cifre, peste dinamica pieţei, în timp ce pe asigurări auto, ne păstrăm un apetit mai rezervat şi ne concentrăm mai degrabă pe zona de îmbunătăţire a performanţei. La Casco avem o creştere de 3%, faţă de anul precedent. De asemenea, pe segmentul corporate, avem o evoluţie uşor negativă, undeva la 2% scădere faţă de anul precedent, dar aceasta se datorează întârzierii emiterii unor conturi mari pe zona de fronting, conturi care au fost materializate după sfârşitul primului semestru”, susţine Paul Cazacu.

Din perspectiva aşteptărilor, CEO-ul Uniqa Asigurări este de părere că avansul segmentului de retail va continua, iar la finalul anului ar putea ajunge la o dinamică similară cu cea din primele şase luni din 2021, respectiv previzionează o creştere de 10-15%, în timp ce la nivelul pieţei, aşteptările sunt în jurul unei creşteri de 8-10%. „Pe zona corporate am avut un început de an bun, dar datorită unor intârzieri pe emiteri pe două conturi majore, cu o valoare cumulată de 1,5 milioane de euro, avem o reducere uşoară a portofoliului comparativ cu anul trecut la şase luni, fapt care este deja reversat la iulie. Mă aştept ca evoluţia să fie în creştere şi noi pariem pe o creştere de 10%”, a mai adăugat Paul Cazacu. Pe segmentul asigurărilor de viaţă, dar şi la nivelul pieţei, acest tip de asigurări sunt dependente de sistemul bancar, după cum explică Paul Cazacu. Prin urmare, în momentul în care se simte o presiune pe sistemul bancar, imediat se văd efectele şi pe zona asigurărilor de viaţă. „Avem cel puţin doi jucători importanţi care generează cifre mari pe zona de bancassurance şi aceştia au raportat trenduri în scădere anul precedent. Acum economia merge foarte bine, este lichiditate în piaţă, creditarea este la un nivel foarte ridicat şi automat acest lucru se vede şi în dinamica asigurărilor de viaţă.”

În ceea ce priveşte zona asigurărilor de sănătate, CEO-ul Uniqa Asigurări consideră că există în continuare spaţiu de dezvoltare, în special pe zona de spitalizare şi afecţiuni grave, mai puţin pe zona în care se concurează cu providerii de servicii medicale. „Spaţiu există, probabil că va fi nevoie şi de o adaptare a sistemului legislativ pentru a se deschide şi mai mult acest segment. Acesta este impulsul de care are nevoie. Există un mix, sunt asigurări de sănătate de retail, există şi asigurări de tip employee benefits pentru companii. Acestea sunt influenţate în primul rând de nivelul de educaţie al populaţiei, de trai, de beneficiile fiscale asociate produselor de sănătate, dar în special aş spune că factorul cel mai important este cel de educaţie al populaţiei. De aceea mă aştept ca trendul de dezvoltare să fie unul susţinut pe termen mediu şi lung”, a mai spus Paul Cazacu.

Din punctul de vedere al segmentului RCA, un segment care în general aduce pierderi asigurătorilor, Paul Cazacu este de părere că până nu va deveni profitabil acest segment, societăţile de asigurări nu se vor putea concentra pe aspectele de dezvoltare a pieţei. „Întotdeauna vor face eforturi la nivelul de bază al piramidei pentru că va exista în permanenţă această nevoie atât de satisfacere a clienţilor, cât şi de satisfacţie a acţionarilor. Nu vreau să se traducă că nu vrem să participăm în segmentul auto în continuare. Ne dorim să facem schimbări pe zona de asigurări Casco. Am adus portofoliul la un nivel foarte moderat atât la nivelul pieţei cât şi la nivelul operaţiunilor noastre şi ne dorim să păstrăm în continuare această poziţie.”

În acelaşi timp, CEO-ul Uniqa Asigurări explică faptul că se vede o creştere a daunalităţii pe toate categoriile de clienţi pe zona Casco, atât privind frecvenţa daunelor, cât şi privind severitatea, comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei. „Spre deosebire de RCA, Casco este un segment cu coadă scurtă. Din momentul în care ai intrat în risc şi în momentul în care îţi mai pot apărea daune, perioada nu este una foarte mare. În general vorbim de o perioadă de un an, un an şi jumătate. Atunci se pot aplica măsuri la nivelul portofoliului pentru îmbunătăţirea rezultatelor, cu efect pe termen scurt. Dacă ne uităm consistent la piaţa Casco, nu prea a fost profitabilă nici aceasta. Este o piaţă frământată, care nu acceptă aşa uşor franşiza, care este un element de disciplinare şi a asiguratului. O asigurare aduce valoare ambelor părţi în momentul în care există un angajament mutual şi o împărţire a responsabilităţii pe gestiunea obiectului asigurat. Aici vedem o problemă în acceptarea franşizei şi vedem o problemă generată de creşterea costului de reparaţie mai dinamică decât creşterea valorii primelor de asigurare”, a mai adăugat CEO-ul Uniqa Asigurări.

Uniqa România, parte a grupului austriac Uniqa, este prezent pe piaţa locală încă din anul 2008, odată cu preluarea companiei Unita, prin intermediul a două entităţi, Uniqa Asigurări şi Uniqa Asigurări de Viaţă. Fiecare entitate îşi desfăşoară activitatea specifică pe piaţa asigurărilor din România, ajungând în top 10 cele mai mari companii de asigurări, fiecare în aria specifică. Astfel, Uniqa Asigurări se numără printre cele mai mari companii de asigurări generale, în timp ce Uniqa Asigurări de Viaţă se numără printre cele mai mari companii de asigurări de viaţă.  La finalul primelor şase luni din 2021, volumul primelor brute subscrise cumulat a ajuns la 50,8 mil. euro, în creştere cu 11%, faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce profitul s-a situat la un nivel de 3,7 milioane de euro, cu 6% mai mult.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.