LIVE: ZF Real Estate by Storia.ro - De ce aleg mulţi dintre români locuinţe vechi şi plătesc cash în 2024?

De ce nu se vad sperantele revenirii industriei auto in 2011

Autor: Ionut Bonoiu Postat la 13 noiembrie 2010 56 afişări

Vanzarile de masini nu si-au revenit nici in acest an, in ciuda prognozelor optimiste ale importatorilor auto. Ba, mai mult, nici pentru 2011 nu sunt prea mari sperante de revenire.

La inceputul anului 2008, cu putin timp inainte ca valul crizei sa ajunga la noi, dealerii de masini se intreceau in estimari, care mai de care mai optimiste. Vanzarile de automobile ar fi urmat sa atinga 400.000 sau chiar 500.000 de unitati in 2009 si 2010. Cu putin peste 100.000 de masini noi vandute, nici macar sistemul primelor de casare, cunoscut sub numele de programul "Rabla", nu va reusi anul acesta sa opreasca declinul pietei, fiind al treilea an consecutiv de scadere.

Iar pentru ca peisajul prabusirii pietei auto sa fie si mai explicit, trebuie avut in vedere ca in anul 2007, ultimul de crestere, fusesera vandute peste 350.000 de masini noi."Pana acum, vanzarile de masini au fost sustinute de programul Rabla. De acelasi program vom avea nevoie si anul viitor pentru a sustine piata (macar - n. red.) la acelasi nivel", a spus Fabrice Cambolive, directorul comercial pentru marcile Dacia, Renault si Nissan in cadrul Group Renault Romania. Intr-adevar, la nivelul primelor noua luni din acest an una din doua masini vandute pe piata locala a fost achizitionata utilizand voucherele cu valoare nominala de 3.800 de lei pe care le primesc cei care caseaza o masina veche.

Potrivit lui Cambolive, ar fi totusi cateva semne pozitive in piata. Astfel, unele dintre firme au reluat achizitiile de masini, ceea ce reprezinta un indicator de revenire a pietei, iar comenzile pentru vehicule comerciale sunt peste cele de anul trecut. Dar aceste semne pozitive s-ar putea traduce intr-o revenire a pietei cel mai devreme anul viitor.Nu mai surprinde astfel aproape deloc faptul ca Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a decis anularea pentru a doua oara consecutiv a Salonului International de Automobile Bucuresti.

Evenimentul era programat sa aiba loc din doi in doi ani, insa ultima editie a avut loc in anul 2007. "Preferam sa ne concentram resursele financiare in directia sprijinirii partenerilor din retelele de distributie, in continuarea consecventa a proceselor de scolarizare si training pentru personal si in lansarea si prezentarea de modele noi in toate showroomurile de marca", a explicat Brent Valmar, seful Porsche Romania, cel mai mare importator de masini. In acest context, cei mai multi dintre dealerii de masini vad o revenire a vanzarilor abia in 2012, in contextul in care piata auto isi va incetini declinul, de la -50% in 2009 la -25% in 2010 si se va stabiliza in 2011.

"Abia 2012 va fi primul an de crestere, dar vom avea nevoie in continuare de programul «Rabla». Daca conditiile raman la fel, vom atinge in 2011 acelasi volum ca in acest an. Altfel, va trebui sa existe o crestere in a doua parte a anului, pentru a compensa scaderea din prima", a spus Fabrice Cambolive. Daca pentru vanzarile de masini anul 2010 pare pierdut, nu acelasi lucru se intampla in cazul productiei. Dacia va atinge maximul istoric la Mioveni, ajungand ca mai mult de trei sferturi din productie sa fie exportata. Adica exact situatia inversa fata de acum sapte-opt ani, cand producatorul depindea aproape in intregime de vanzarile de pe piata romaneasca.

La fabrica Ford lucrurile nu stau la fel de bine, producatorul american anuntand ca amana cu aproape un an lansarea in productie a modelului B-Max, care va fi produs in exclusivitate in cadrul unitatii pe care a cumparat-o la Craiova. Iar amanarea are impact direct asupra altor investitii ale producatorilor de componente, viitori furnizori ai uzinei din Oltenia.

Valmar aduce in discutie si cea mai importanta problema pe care companiile active in domeniul auto o au in prezent: lipsa lichiditatilor. "Dealerii s-au confruntat cu dificultati ce au ca punct de pornire scaderea volumelor de vanzari de masini noi si de ocazie, reducerea activitatii in service, gradul relativ mare de indatorare catre banci in urma investitiilor facute in ultima perioada si presiunea pe cashflow." Cu spectrul insolventei sau al falimentului, dealerii auto - in mare parte afaceri de familie - sunt nevoiti acum mai mult ca niciodata sa invete management. Iar cei ale caror afaceri vor fi rezistat pana in 2012, vor putea sa se retraga linistiti. Pentru ca odata cu profiturile ar putea reveni si ofertele de cumparare de la dealerii din strainatate.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
transporturi,
Vanzari,
masini,
importatori
/analize/transporturi/de-ce-nu-se-vad-sperantele-revenirii-industriei-auto-in-2011-7694304
7694304
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.