Rabla, episodul sapte. Surpriza masinilor de lux
Despre un proiect “Rabla” s-a vorbit prima oara la mijlocul anilor ’90. Oficial, programul a fost lansat in 2005 si a reprezentat in fiecare an o gura de oxigen pentru dealerii auto, dar si pentru clientii de masini mai ieftine. In 2011, si masinile de lux demareaza cu tichete “Rabla”.
"Vand voucher Rabla 2011, 2.000 lei negociabil sau 1.800 lei banii jos. Am primit multe oferte de 1.500-1.700 lei, dar nu il dau, nu ma intereseaza cum va fi situatia peste cateva luni." Asa incep majoritatea anunturilor celor care au casat o masina mai veche de 10 ani la unul dintre cele peste 200 de centre din tara. Spre deosebire de anul trecut, cand tichetele cu valoare nominala de 3.800 lei (cca 900 de euro) se vindeau chiar si cu mai putin de 1.000 de lei pe ultima suta de metri a programului, anul acesta preturile incep de la 2.000 de lei.
Principiul este simplu. Cel care caseaza o masina mai veche de 10 ani, pe care nu ar fi incasat nici cinci milioane de lei vechi daca ar fi vandut-o pe piata de second-hand, poate incasa astfel pana la patru ori valoarea acesteia pe piata voucherelor. Mai mult, si cel care cumpara voucherul poate realiza o economie de 1.800 lei per tichet, adica aproape 900 de euro pentru toate cele trei vouchere. "Anul acesta, programul de casare a inceput mai greu, clientii au fost mai timizi, dar lucrurile incep sa se echilibreze. Ceea ce impiedica acum este piata gri a voucherelor. Cei care caseaza masinile si tranzactioneaza tichetele valorice le tin pentru a obtine un pret cat mai mare", spune Alin Tapalaga, seful Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Romania, cel mai mare jucator de pe piata de profil.
Tapalaga a subliniat ca cei care au casat masini sau detin vouchere au marit preturile acestora: "Spre deosebire de anul trecut, traderii de tichete s-au organizat mai bine si vor sa creasca artificial pretul tichetelor prin limitarea ofertelor din piata".
Programul Rabla, lansat initial de statele vest-europene pentru intinerirea parcurilor auto nationale, a reprezentat cea mai eficienta metoda de incurajare a achizitiei de masini noi in Romania dupa 1990, in conditiile in care cei mai multi clienti optau pentru automobilele second-hand importate din Germania. La nivelul anului 2007, atunci cand vanzarile de autoturisme au ajuns la un nivel de 315.000 de unitati, doar 16.400 de masini s-au casat si respectiv vandut in cadrul programului Rabla, adica aproximativ 5% din piata totala. Pe de alta parte, in 2010, atunci cand vanzarile de masini au atins minimul din ultimii sapte ani, cu 62.550 de automobile achizitionate in programul Rabla, ponderea acestuia a urcat la aproape 60% din totalul pietei. Mai mult, acest nivel a putut fi atins in conditiile in care Ministerul Mediului a majorat de trei ori numarul de vouchere la 190.000, iar pentru fiecare masina noua s-au putut utiliza trei tichete.
In 2011, tichetele Rabla au devenit atractive nu numai pentru cei ce doresc sa-si cumpere o masina noua din segmentul inferior de pret, cum este Dacia, care a reprezentat mai bine de jumatate din programul de anul trecut, ci si pentru cei ce acced la segmentul premium. "Acum, prima de casare de 2.700 de euro a ajuns sa conteze chiar si pentru clientii din segmentul premium, indiferent de modelul achizitionat. In plus, acest program ajuta dealerul sa ofere un discount suplimentar intr-o perioada in care marja de profit este la un nivel minim", a spus Tapalaga.
Potrivit Administratiei Fondului pentru Mediu, pe lista dealerilor care s-au inscris in programul Rabla 2011 apar si concesionari ai marcilor Lexus, prin Toyota Romania, Audi prin Tess Brasov, Ada Motors Braila, Midocar Bucuresti, Porsche Inter Auto, Nurvil Ramnicu Valcea si D&C Impex Oradea. In cazul marcii BMW, un singur dealer s-a inscris in program, Group West Premium din Oradea. Singura marca premium cu mai multi dealeri inscrisi in programul de casare este Mercedes-Benz, cu sapte concesionari - Tiriac Auto Brasov, Casa Auto Iasi, RMB Inter Auto Cluj, Casa Auto Bucuresti, ATP Exodus Baia Mare, Autoklass Sibiu si Autoportal Ramnicu Valcea.
"Anul trecut vanzarile Audi prin Rabla au fost ocazionale, dar acum chiar exista clienti care intreaba. In prezent, din totalul vanzarilor de Audi ale Porsche Inter Auto, 8% sunt prin programul de casare", a spus seful dealerilor Porsche Inter Auto. Cel mai ieftin model Audi este cel de clasa mica, A1, al carui pret de pornire este de 17.211 de euro cu TVA. Prin programul Rabla, pretul acestui model s-ar reduce la aproape 15.000 de euro. Chiar si asa, in cazul Audi nu s-au inregistrat volume ridicate de vanzari prin programul de casare pentru modelele ieftine, ci pentru A4 si chiar A5, modele care pornesc de la 27.980 de euro cu TVA inclusa, respectiv 35.000 de euro, unde cele trei prime de casare reprezinta un discount de sub 10%.
In cazul Mercedes-Benz, cel mai ieftin model este A-Klasse 160 BlueEfficiency, care are un pret de pornire de 17.347 de euro cu TVA inclusa si care costa aproape 14.700 de euro prin programul de casare. La BMW, cel mai ieftin model este Seria 1 116i cu trei usi, care porneste de la 22.382 de euro cu TVA si care prin programul Remat ajunge la aproape 19.700 de euro.
La nivelul primelor trei luni ale acestui an, vanzarile de autoturisme au inregistrat o scadere de aproape zece procente - pana la 16.700 de autoturisme, potrivit statisticilor din piata. Declinul vine pe fondul intarzierii programului Rabla, care anul trecut a fost lansat la finele lunii februarie, iar acum a inceput pe 18 martie. Chiar si asa, vanzarile de masini de luna trecuta au avansat cu aproape 50% fata de luna anterioara, la aproape 6.100 de unitati, dar cu 30% sub nivelul atins in perioada similara a anului trecut. "Vanzarile din martie au fost bune, atat in ceea ce priveste Porsche Inter Auto, cat si piata totala, volumele fiind peste cele inregistrate in primele doua luni, cu toate ca inca nu demarase programul de casare", spune Alin Tapalaga.
O alta problema cu care se confrunta dealerii este lipsa masinilor din stoc, in conditiile in care producatorii redirectioneaza masini catre piete care fie si-au revenit din criza economica, fie continua cresterea - precum Statele Unite sau India. "Aceste state absorb mult din productia mondiala de masini, iar cum multe componente sunt comune cu masinile europene, pentru producatori nu este greu sa redirectioneze automobilele produse catre pietele cu cele mai mari cresteri", a subliniat Alin Tapalaga.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro