Cum revoluţionează o companie românească industria HoReCa. Ei au inventat un produs unic care schimbă total piaţa

Autor: Ioana Niţă Postat la 13 octombrie 2022 4508 afişări

Cu toţii ştim aparatele automate de cafea sau pe cele pline cu apă, sucuri şi snacksuri, la care recurgem de multe ori când ne este foame şi nu avem opţiunea unei mese calde în locul în care ne aflăm. Cum ar fi însă ca dintr-un astfel de automat să poţi cumpăra mâncare gătită caldă, exact ca la un restaurant?

O companie din România a făcut acest lucru posibil prin Bob Bistro – un dispozitiv IoT inteligent dotat cu frigidere şi cuptoare, care funcţionează ca un restaurant complet automatizat, fiind conectat la o aplicaţie mobilă ce îţi permite să alegi produsele dorite şi să plăteşti direct de pe telefon. „Tehnologia noastră, odată dezvoltată şi aplicată cu succes în Bob Concierge, s-a maturizat, a devenit o soluţie completă şi atunci noi am început partea a doua a proiectului odată cu lansarea fabricii de produse IoT de la Piteşti.

Ne pregătim să implementăm tehnologia Bobnet, dezvoltată anterior şi aplicată în Bob Concierge, în mai multe dispozitive care sunt orientate către rezolvarea problemelor din comerţul de proximitate şi HoReCa. Bob Bistro vine să rezolve problema vânzării în cantine, restaurante micuţe, pensiuni, hoteluri, şcoli şi spitale. Deci în zone în care noi avem nevoie să mâncăm şi unde din anumite considerente este complicat de organizat producţia. Să zicem ca ai o fabrică de 500 de oameni, acolo poate îţi permiţi să organizezi o cantină, dar ce faci dacă ai o fabrică de 100 de oameni?

Este mai complicat, nu este rentabil economic fiindcă meniul ar fi foarte scump. Şi atunci noi putem oferi operatorilor din HoReCa, serviciilor de catering, restaurantelor sau altor businessuri din HoReCa soluţia noastră la cheie. Ei o pot opera, îşi pot plasa mâncarea lor la rece sau la cald şi le pot oferi clienţilor posibilitatea să se autoservească. În multe cantine există un proces de autoservire, dar care implică de multe ori pe cineva în spatele ghişeului. Aici tehnologia stă în spatele ghişeului şi atunci clienţii se autoservesc“, a explicat în cadrul ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Mihail Gîrneţ, CEO al grupului local Bobnet.

Acesta este cunoscut pentru proiectul Bob Concierge, prin care le pune la dispoziţie utilizatorilor produse alimentare şi servicii printr-un aparat complet automatizat, instalat în holurile scărilor de bloc. Recent însă, Bobnet a deschis fabrica Bob IoT Enterprise la Piteşti, în care produce în prezent atât dispozitivele inteligente Bob Concierge, cât şi noile dispozitive Bob Bistro, pregătind totodată şi producţia altor dispozitive IoT pentru industriile de retail şi logistică. Lansarea dispozitivului Bob Bistro a avut loc la finalul lunii septembrie, iar compania are deja discuţii pentru implementări până la finalul anului. Dispozitivul Bob Bistro vine echipat cu frigidere pentru a păstra mâncarea în condiţii optime, dar şi cu cuptoare pentru ca preparatele să poată fi încălzite înainte de servire, iar în plus este dotat cu o tehnologie grab & go ce include sute de senzori astfel încât operatorii HoReCa să-şi poată vinde produsele culinare proaspete în mod automatizat, fără a fi necesară în niciun fel intervenţia umană pentru servirea acestora. „Este vorba despre «ready meals» proaspete. Astăzi noi avem colaborări cu produsele noastre Uncle Bob pe care le avem şi în Bob Concierge. Sunt meniuri «ready to eat» adică gata de mâncat, proaspete, nu sunt congelate, sunt doar ambalate într-o atmosferă controlată şi fără niciun fel de aditivi, fără niciun fel de conservanţi. Au o viaţă la raft de câteva zile şi în felul ăsta toţi clienţii pot mânca o mâncare gustoasă la nivelul de calitate al unui restaurant”, a punctat el.

Produsele din automatele Bob Bistro vor putea fi efectiv cumpărate prin intermediul aplicaţiei mobile utilizate şi în cazul dispozitivelor Bob Concierge. „Pentru uşurinţa utilizării folosim aceeaşi aplicaţie ca la Bob Concierge. Adică o să fie o singură aplicaţie pentru toate dispozitivele noastre, ceea ce înseamnă că nu mai trebuie să instalezi o aplicaţie de fiecare dată când vezi un produs Bob, ci odată instalată aplicaţia şi odată creat contul, totul este foarte simplu – inclusiv din camera telefonului poţi accesa aplicaţia pentru că avem un sistem dinamic de coduri QR care te direcţionează automat în aplicaţie pentru finalizarea procesului de achiziţie. Cardul îl ai deja înrolat şi nu mai ai nici o nicio problemă să accesezi automatele noastre”, a subliniat Mihail Gârneţ.

Pe lângă dispozitivul în sine şi toată tehnologia din spate, soluţia Bob Bistro vine la pachet şi cu o platformă de business pentru gestionarea tuturor operaţiunilor necesare pentru vânzarea preparatelor culinare în dispoztivele Bob Bistro. Practic, clienţii Bobnet vor cumpăra dispozitivele Bob Bistro, care au un preţ de circa 8.000 - 10.000 euro în funcţie de dimensiunea şi dotările alese, iar în plus, pentru platforma de business operată în cloud, aceştia vor plăti un abonament. „Noi oferim un business la cheie şi atunci clienţii noştri vor cumpăra dispozitivele, vor fi ale lor, dar acestea sunt operate printr-o platformă de business care acoperă toate procesele – de la depozit până la livrare şi aprovizionare. Deci oferim platforma de business care este un fel de ERP şi care include şi aplicaţiile de business – de logistică, picking ş.a.m.d. şi aplicaţia pentru clientul final. Noi putem pune la dispoziţie şi meniurile partenerilor noştri Uncle Bob şi acesta pot fi adăugate, dar în principiu operatorii din HoReCa au deja producţia lor de mâncare. Şi atunci ei pot afişa şi vinde mâncarea produsă de ei”, a spus CEO-ul Bobnet. Bob Bistro poate fi uşor scalat şi implementat în mai multe locaţii, precum fabrici, clădiri de birouri, hoteluri şi pensiuni, şcoli şi spitale, permiţând administrarea acestuia de la distanţă la costuri mici. „Există mult interes în piaţă pentru dispozitivul Bob Bistro. Vorbim deja cu hoteluri şi pensiuni care vor să ofere astfel micul-dejun şi discutăm totodată şi cu companii, şcoli şi chiar benzinării.” Grupul Bobnet a atras investiţii de circa la 11 milioane de euro, iar ultima finanţare, în valoare de 6 milioane de euro, a fost obţinută anul trecut de la fondul de investiţii american NCH Capital. În prezent, Bobnet are o nouă rundă de investiţii deschisă, necesarul de finanţare fiind de circa 30 de milioane de euro.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Update

1. Invitat: Luca Mihăilescu, cofondator Pythia – soluţie AI pentru impactul social al unui business

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus ca în următoarele şase luni să reuşească să aibă un produs funcţional şi să atragă circa 2-3 clienţi mari. Până acum, echipa Pythia a lucrat la dezvoltarea algoritmilor care stau la baza soluţiei şi anume la algoritmul de extragere a subiectelor de discuţie, la algoritmul de analiză a sentimentelor identificate în limbajul folosit şi la algoritmul de dinamică a opiniilor exprimate în mediul online.

„Noi ne-am plănuit ca în următoarele şase luni să avem totul funcţional şi deja în punctul acela să atragem şi 2-3 clienţi mari, clienţii mai mici sunt altă poveste. Acum suntem în discuţii cu departamentul de inovare din BRD şi vrem ca în curând să luăm legătura şi cu oameni care sunt mai aproape de zona de due diligence ca să putem să lucrăm împreună cu ei şi să vedem exact care este workflowul lor, cam de ce ar avea nevoie. Este un parteneriat care sperăm să se transforme şi

într-un parteneriat de tip client. Pe de altă parte, mai urmărim şi alte industrii - de exemplu, de mare interes este zona de companii de PR  de la care avem câteva contacte şi cu care vrem să facem nişte validări. Iar apoi, o a treia categorie ar fi industrii de raportare exact pe zona de criterii ESG -  adică environmental, social, governance -, unde există astfel de companii care oferă rapoarte, agregă indicatori şi noi vrem să începem negocieri cu ei ca să vedem cum să integrăm practic indicatorii noştri de valori ale ecosistemului şi ale agenţilor din ecosistem în rapoartele şi aplicaţiile lor.”


2. Invitat: Mihail Gîrneţ, CEO al grupului Bobnet – soluţii IoT pentru comerţul de proximitate

Ce e nou? Grupul local Bobnet, cunoscut pentru proiectul Bob Concierge, prin care le pune la dispoziţie utilizatorilor produse alimentare şi servicii printr-un aparat complet automatizat, insta­lat în holurile scărilor de bloc, a investit în dezvoltarea unui alt dispozitiv IoT (Internet of Things) care să funcţioneze de data aceasta ca un restaurant complet automatizat, numit Bob Bistro.



Start-up Pitch

Invitaţi: Alexandru Radovici şi Daniel Rosner, cofondatori ai OxidOS

Ce fac? Lucrează la un nou sistem de operare pentru autoturisme, care să le permită constructorilor să reducă la jumătate timpul de dezvoltare a proiectelor - ceea ce ar constitui, dacă start-up-ul va avea succes, o adevărată revoluţie pentru companiile auto. Sistemul de operare la care lucrează OxidOS va gestiona zecile de procesoare care se află acum în maşinile moderne, cele care controlează de la lucruri simple precum ştergătoarele, până la lucruri sofisticate precum frânele sau modul în care funcţionează motorul, iar principalul avantaj pe care îl promite este reducerea la jumătate a timpului de dezvoltare a softului dedicat şi înlocuirea rapidă a componentelor electronice, în caz că unul devine indisponibil.

Daniel Rosner: „Noi ne adresăm direct unei pieţe globale. Cel mai probabil, primii noştri clienţi vor fi din Germania, din Franţa, din State Unite, poate din Japonia. Practic, noi am venit cu o soluţie software pentru acele controlere din maşină pe care, în general, utilizatorul nu le cunoaşte, de care utilizatorul nu ştie cât timp maşina merge bine, fie că vorbim de controlul de start/ stop, de control de ştergătoare, toate acele mici controlere de pe maşină care atâta timp cât merg bine lumea este fericită. Lucrurile se schimbă când ajungi în service şi ţi se spune „ne pare rău este o eroare software, mai durează două săptămâni“. Ne propunem să facem viaţa mai uşoară dezvoltatorilor şi integratorilor. Prin abordarea noastră vom reduce timpul de dezvoltare undeva cu 50%, deci vorbim de o dezvoltare de doi, trei ani pe care să o reducem la un an.“

Alexandru Radovici: „OxidOS încearcă să reducă timpii de dezvoltare necesari pentru a face software pentru maşini. Ne referim aici la softul din maşini care nu se vede. Ce trebuie să înţeleagă lumea este că maşina are undeva la o sută de microprocesoare în ea, singurul vizibil este cel din infotainment - deci ecranul din maşină, dar de fapt maşina are undeva spre 100 de procesoare. Fiecare dintre aceste procesoare rulează soft, în esenţă un sistem de operare specific. Aceste procesoare au rolul de a controla motorul, de a controla frâna, de a controla uşile, lumina din maşină, semnalizarea şi toate elementele auxiliare ale maşinii. Ce se întâmplă astăzi: durata de dezvoltare a softului pentru aceste microprocesoare este foarte mare, durează de la unul până la trei-patru ani şi asta pentru că există foarte multe reglementări, adică nu merge ca şi în industria de consumer - facem softul şi bineînţeles că mai avem probleme - cum are orice aplicaţie pe dispozitive mobile; aici softul trebuie să respecte nişte reglementări şi trebuie să fie super-bine testat.”



Sfatul expertului

Invitat: Cristian Gherghina, inginer software în cadrul sediului central din SUA al gigantului IT Microsoft şi CTO în cadrul proiectului românesc Sense4FIT

Cum să foloseşti expertiza şi abilităţile dobândite în cadrul unei multinaţionale IT, mai ales la sediile centrale ale acestora, în cadrul unui start tech?

„În primul rând, experienţa dintr-o multinaţională te ajută să începi mult mai rapid un proiect pentru că te ajută să-ţi dai seama efectiv de ce ai nevoie înainte de a porni la drum, de a te apuca să implementezi produsul. Dezvolţi aplicaţii care trebuie să funcţioneze pentru o grămadă de utilizatori, milioane de utilizatori, iar scopul Sense4FIT este de asemenea de a se adresa unui public global şi anume foarte mulţi oameni care vor folosi aplicaţia în acelaşi timp. Asta înseamnă că experienţa de a putea scala un produs şi de a funcţiona în parametri optimi la un nivel foarte larg te ajută ca proiectul tău să devină efectiv realitate. Pe lângă acest lucru, sunt foarte multe abilitaţi tehnice pe care le dobândeşti la o companie mare şi anume - modul în care gândeşti problema, înveţi soluţii noi, înveţi de frameworkuri noi care de abia se lansează, design patterns ş.a.m.d., pe care după aceea poţi să le aplici într-un start-up de exemplu. În cazul meu, venind cu un set de abilităţi de la Microsoft, bineînţeles că este mult mai uşor de a pune în practică anumite îmbunătăţiri pe partea de aplicaţii, pe partea de back end, front end şi aşa mai departe.”



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma

www.zf.ro/zf-it-generation

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.