Adio mariri de salariu
Excursii in jungla amazoniana, descoperirea secretelor Marii Rosii sau seri cu adrenalina in cazinourile din Las Vegas sunt cele mai noi stimulente cu care companiile vor sa inlocuiasca sau sa suplimenteze traditionalele prime si bonusuri.
Excursii in jungla amazoniana, descoperirea secretelor Marii Rosii sau seri cu adrenalina in cazinourile din
Promovate sub numele de "incentives" ("stimulente"), vacantele oferite de companii sunt de fapt o forma de team-building mai aparte, reprezentand uneori partea cea mai interesanta din planurile de motivare pe care le propun departamentele de resurse umane. Pentru ca specialistii in resurse umane au ajuns la concluzia ca de multe ori ideea unei excursii cu toate cheltuielile platite se poate dovedi mai motivanta decat o crestere de leafa sau o prima.
"Varianta aceasta a fost luata in calcul pentru prima data in urma cu cativa ani. Ne doream sa diversificam pachetele de motivare acordate angajatilor, iar raspunsul ne-a venit destul de simplu, incercand sa trecem in revista ce anume am cumpara cu niste bani suplimentari (gandindu-ne la bonus). Vacanta ideala a fost unul dintre raspunsurile preferate", spune Cristina Munteanu, director de comunicare si imagine al companiei farmaceutice Relad, care a organizat prima excursie "incentive" in Thailanda in 2003.
Nevoia de diversificare a stimulentelor pentru angajati a dat nastere unei piete care a ajuns in 2006 la aproximativ 30 de milioane de euro si care este impartita intre agentiile de turism si companiile specializate in astfel de evenimente. Specialistii spun ca piata de "incentive" a crescut in medie cu 25% in fiecare an.
La ora actuala, ofertele de acest gen merg de la croaziere in Caraibe (agentia de turism Happy Tour) si pana la sejururi de 12 zile in Antarctica, cu vizite in coloniile de pinguini, zboruri cu aparate MiG 24 in jurul Moscovei sau curse pe circuitul de la Silverstone cu masini Ferrari (compania Incentive Insight).
Nicolae Demetriade, presedintele agentiei de turism Happy Tour, spune ca a introdus in portofoliul agentiei produse tip "incentive" dupa ce a lucrat cu companii multinationale care au solicitat evenimente sau vacante. "Primele actiuni de «incentive» au aparut in anul 2000 si au fost realizate in strainatate, in capitale europene care asigura conditiile necesare, respectiv cazare pentru grupuri de peste 100 de persoane, sali de conferinte, servicii adecvate acestui gen de actiuni", afirma Demetriade, care spune ca turismul de tip "incentive" a avut in 2006 o contributie de 10% la cifra de afaceri de 36 de milioane de euro a companiei.
In 2004 a aparut si o companie specializata in astfel de produse, Incentive In-sight. "Pentru impact, strategiile noastre de marketing trebuia sa fie mereu sustinute de evenimente creative cu elemente care captau atentia. Furnizorii de servicii turistice se limitau la aspectele logistice, agentiile cu care am lucrat pareau sa aiba aceleasi raspunsuri pentru orice problema. Asa au aparut intrebarile", spune Mihai Prisecaru, director de vanzari si marketing la Incentive Insight, care a infiintat compania dupa ce a renuntat la functia de director regional pentru Europa de Sud-Est in cadrul Sony Professional, divizia de echipamente profesionale a Sony. Prisecaru spune ca, in prezent, 70% dintre clienti sunt companii multinationale, precum Carrefour, Danone, Schering sau Siemens. Partea de premiere prin evenimente externe a reprezentat 30% din veniturile agentiei, adica aproximativ 500.000 de euro.
Cursa pentru castigarea excursiilor de premiere dureaza uneori un an intreg, iar trecerea liniei de sosire este conditionata de indeplinirea unor anumite obiective de performanta. Insa tot mai multi angajati sunt atrasi de mirajul unei calatorii in locuri nemaivazute, organizate pana la cel mai mic detaliu. "Sunt o mare pasionata de calatorii si pana acum cativa ani economiseam la sange pentru o vacanta in strainatate. Nici nu se terminau bine sarbatorile de iarna ca incepeam sa pun deoparte pentru o saptamana de soare in Europa, dupa care nici nu mi se ducea bine bronzul, ca din nou strangeam din dinti ca sa-mi permit o vacanta de iarna la schi in Austria", comenteaza Cristina Dumitrescu, care pana acum doi ani a lucrat la o firma de consultanta in management cu doar cinci angajati. "Lucrurile s-au schimbat odata cu noul loc de munca, unde bonusul de sfarsit de an reprezinta o vacanta intr-o destinatie noua", zice Dumitrescu.
Si Tereza Popescu, farmacist, spune ca noile metode de stimulare prin excursii i-au priit. "In ultimii cinci ani plec in strainatate in medie de trei ori pe an in vacanta. Am vizitat pe rand
Componenta turistica a unor astfel de produse iese de fiecare data in evidenta, insa jucatorii de pe piata spun ca, in cazul excursiilor oferite in chip de premiu, ideea este sa le dai ocazia participantilor ca, pe fundalul soarelui Mediteranei sau al luminilor Parisului, sa participe la dezbaterea strategiilor corporatiei. "Aceasta motivare combina distractia in echipa si suspansul dat de necunoasterea detaliilor cu sesiunile de learning. Adesea, includem si momente cu valente profesionale (vizite la sediile partenerilor, studii de caz, mini-training-uri)", spune Cristina Munteanu de la Relad.
Iar organizarea este de fiecare data minutioasa. Mihai Prisecaru de la Incentive Insight isi aminteste de o excursie de cinci zile in
Excursiile de acest tip reprezinta si ocazii de a calatori in locuri mai greu accesibile, de exemplu la
Companiile gasesc in fiecare an destinatii noi care sa trezeasca pofta de viata a angajatilor sau partenerilor de afaceri. "Daca la inceput s-a apelat la destinatiile clasice, Turcia, Grecia, Spania, acum sunt solicitari pentru Africa de Sud,
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro