Am vrut doar sa schimbam aerul
Oamenii de afaceri il folosesc pe post de taxi, iar turistii isi satisfac nevoia de adrenalina si inedit. Zborul cu elicopterul inseamna in Romania o piata estimata la circa trei milioane de euro, cu perspectiva de a creste.
Popularitatea unor astfel de servicii printre oamenii de afaceri si turisti a inspirat idei de afaceri similare in Romania. Ion Draganescu, manager general si proprietar al companiei de transporturi cu elicopterul Special Air Services (SAS), spune ca ideea i-a venit chiar in timpul unei excursii cu elicopterul in Las Vegas, in 1999. “In plus, tatal meu a fost pilot si am crescut cu mirosul de gaz ars, asa ca zborul este si o pasiune pentru mine”, spune Draganescu, care a fost pe rand corespondent al postului ABC in Romania si reprezentantul companiei americane de utilaje de constructii Ingersoll Rand.
In cazul Romaniei, zgarie-norii din Las Vegas au fost inlocuiti de stuful si padurile din Delta, iar in loc de milioanele de americani din Manhattan, de sus se vad pasarile si flori care populeaza Delta Dunarii, una dintre destinatiile pe care SAS le promoveaza. Aventura poate fi rezumata simplu: te afli in interiorul unui elicopter care zboara la cateva sute de metri deasupra Deltei cu peste 200 de km/h; pentru a vedea mai bine nuferii, lebedele si pelicanii, aparatul coboara usor, pana cand pasagerul are impresia ca poate atinge apa cu degetele. In acelasi timp, pilotul in uniforma si cu epoleti indeplineste sporadic si functii de ghid. Te anunta cand in dreapta isi face aparitia cetatea Histria, cand survolezi lacul Babadag si se apropie foarte mult de pamant pentru a putea urmari un mistret ce se ascunde in vegetatie. Totul se intampla in putin peste o ora de la plecarea din Bucuresti, in conditiile in care un drum similar cu masina ar fi durat cel putin patru sau cinci ore.
Zborurile cu elicopterul inseamna in Romania o piata de 3 milioane de euro (aproximativ 2.000 de ore de zbor), sustin datele companiei. Pentru comparatie, in Norvegia se zboara 10.000 de ore pe an, iar in Franta, Anglia sau Germania intre 7.000 si 8.000 de ore.
Compania, care a intrat in 2006 pe piata de transport de pasageri, are ca intentie in primul rand sa speculeze potentialul turistic al Romaniei si sa introduca pachete care sa includa tururi ale Deltei, ale litoralului, ale Vaii Prahovei, la manastirile din Moldova, la barajul Vidraru si chiar deasupra Bucurestiului. “Pentru a zbura deasupra Capitalei ai nevoie de sapte zile ca sa obtii aprobarile”, spune Draganescu. Pretul este de 100 de euro de persoana pentru jumatate de ora de zbor peste Bucuresti si este nevoie de un grup de minim 5 persoane. Draganescu sustine ca primeste numeroase cereri de la hoteluri si de la oameni de afaceri care au nevoie de servicii de taxi aerian, insa in Bucuresti nu sunt locuri amenajate pentru aterizarea unui elicopter, cu exceptia hotelului Rin Grand Hotel. O ora de taxi aerian costa 1.600 de euro pentru intreg elicopterul.
“Anul acesta vreau sa construiesc un heliopunct la Mamaia, de unde sa facem tururi de litoral”, afirma omul de afaceri. Flota SAS consta in doua elicoptere Alouette 316 B (5 locuri) si AS 365 Dauphin (10 locuri), iar in lunile urmatoare vrea sa cumpere inca doua elicoptere Dauphin si Ecureuil, ceea ce inseamna investitii de 3,5 milioane de euro. “Spre sfarsitul anului ne-am propus sa achizitionam, in parteneriat cu un operator aerian american, un avion second-hand de zece locuri pentru zboruri in Europa si Orientul Mijlociu”, adauga managerul, care a incheiat anul 2007 cu o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro (600 de ore de zbor). Draganescu si-a propus sa incheie anul 2008 cu afaceri de 2 milioane de euro (800-900 de ore de zbor), in conditiile unei rate a profitului de 8-10%.
Principalii clienti ai SAS sunt companii imobiliare precum Colliers, Eurisko, Regatta, care acopera 60% din activitatea companiei, dar si bancile sau chiar fotbalistii. Printre cei mai importanti jucatori de pe aceasta piata sunt Tiriac Air (specializat in zboruri charter cu avioane private), Becker Air si inca trei companii din Timisoara, Deva si Brasov.
Tururile de placere cu elicopterul, desi apar ca o noutate in Romania, sunt deja incluse in ofertele de turism ale celor mai importante destinatii din lume. La Paris, pentru 150 de euro poti admira timp de 20 de minute Sena de la inaltime. Barcelona poate fi survolata timp de 35 de minute, pachet care include si un zbor la Monserrat. Toscana poate fi survolata timp de 30 de minute intr-un elicopter cu cinci locuri, iar de la Las Vegas poti face o excursie de trei ore la Marele Canion. Circa 600.000 de turisti pe an aleg unul dintre pachetele oferite de cele sase companii care vand zboruri peste Marele Canion.
Zborul cu elicopterul este dependent de vreme, insa specialistii spun ca prognoza poate fi cunoscuta cu 72 de ore inainte, iar cu 24 de ore inainte perspectiva este sigura. Fie ca zboara in Delta sau pe sub podul din San Francisco, toti pilotii se tem de un singur personaj, poreclit generic Charlie - un nor periculos cu descarcari electrice.
Cei ce concep astfel de excursii au grija sa includa insa ei insisi de multe ori si un element de risc, care sa le dea turistilor senzatia de sport extrem. La San Francisco, elicopterul zboara pe sub Golden Gate, manevra perfect legala in zilele senine. Adeseori, elicopterul este singura sansa pentru a ajunge in locuri precum ghetarii din Alaska sau paraiasele cu somoni din padurile ecuatoriale.
In Australia, de exemplu, se vinde un pachet cu plecarea din orasul Cairns, peste Marea de Coral, unde se aterizeaza pe un ponton construit chiar in mijlocul Marii Bariere de Corali.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro