Romanii au sfidat criza si au luat cu asalt partiile de schi din strainatate. Vanzarile de pachete de schi au crescut cu 30% comparativ cu anul trecut, iar Austria a ramas destinatia numarul unu pentru pasionatii de schi.
“Mergeti in Austria la schi, nu-i asa?” a fost intrebarea cu care ne-a intampinat vamesul de la Nadlac anul trecut in decembrie. L-am privit amuzati pentru ca nu intelegeam cum si-a dat seama, avand in vedere ca nu exista niciun indiciu vizibil gen schiuri sau thule. Raspunsul a fost prompt: “Cam 90% dintre cei care au trecut prin vama in perioada asta se indreapta spre Austria”.
Intr-adevar, turismul la schi este una dintre nisele care au crescut de la an la an cu procente importante, neparand sa fie afectata, cel putin pentru moment, de situatia financiara generala. “Vanzarile de pachete de schi au inregistrat in 2008 o crestere de circa 30% fata de 2007”, spune Traian Badulescu, purtator de cuvant la Asociatia Nationala a Agentilor de Turism (ANAT). In total, pe piata de turism, contributia veniturilor din vanzarea acestor pachete a fost de 5%, insa nisa s-a dovedit atat de atractiva, incat sunt agentii care s-au specializat pe aceasta piata.
De exemplu, pentru Edelweiss Travel, agentie specializata in turismul in Austria, pachetele la schi au contribuit cu 70% la cifra de afaceri, conform lui Cristi Pitulice, agency manager. “In sezonul acesta am vandut 17.000 de innoptari, ceea ce inseamna o cifra de afaceri de 450.000 de euro”, spune managerul.
Iar ca destinatie Austria conduce detasat in topul preferintelor pasionatilor de schi. “Numarul turistilor in Austria a crescut cu 70% in 2007 comparativ cu 2006”, spune Badulescu. “Pentru ca sezonul se intinde pana in martie este destul de dificil de prognosticat cresterea pentru anul acesta, insa credem ca va fi undeva la 10%”, adauga Gabriele Lenger, marketing manager la Ambasada Austriei, sectia comerciala.
In ceea ce priveste turismul la schi, sezon de varf este considerata perioada sarbatorilor de iarna (Craciun si Revelion), precum si ianuarie-februarie. “Sezonul a inceput bine, chiar peste asteptari, insa vanzarile pentru vacanta din februarie sunt sub asteptari. Daca am inceput sezonul cu o depasire a previziunilor de aproximativ 10-15%, vacanta din februarie este undeva la 80% din prognoza”, spune managerul de la Edelweiss.
Reprezentantii agentiilor sustin ca turistii cei mai dispusi sa cheltuiasca in medie 650 de euro de persoana pentru un sejur la schi sunt tinerii (20-35 de ani) cu venituri peste medie, iar sejurul cel mai cerut este cel de sapte nopti.
Ramona Stanciulescu, directorul executiv al Rafar, divizia de fashion a grupului RTC, spune ca de patru ani, de cand a inceput sa schieze, merge in fiecare an la Zell am See datorita infrastructurii si partiilor impecabile.
De altfel, regiunea Zell am See-Kaprun este pe locul intai printre romanii amatori de schi, mai ales ca au de ales intre destule oferte de la agentiile de turism locale. Denumita de austrieci Europa Sportregion, zona aflata in apropiere de Salzburg este alcatuita din trei statiuni apropiate: Zell am See, Kaprun si Kitzsteinhorn, dupa ghetarul cu acelasi nume, unde se poate schia pe tot parcursul anului. Schiorii au de ales intre 130 de kilometri de partii. Daca pe ghetar zapada este garantata, Zell am See are cea mai spectaculoasa partie datorita lacului din centru; in timp ce cobori de la 2.000 de metri ai impresia ca oricand poti plonja in apele inghetate ale lacului.
Reteaua de partii se intinde de la Zeller See pana la o altitudine de 2.000 de metri, cu diferente de nivel de 1.000 de metri. Zell am See se lauda si cu un centru de recreere, cu optiune de patinaj sau hochei si care ofera acces la sauna, masaj si piscina indoor.
Atunci cand aleg destinatia de schi, turistii iau in calcul mai mult decat calitatea partiilor si tin cont de numarul si de tipul instalatiilor de cablu, de dificultatea coborarii, de oferta de cabane de la mare altitudine, respectiv de posibilitatile de distractie dupa schi si de relaxare la spa. Iar la aceste capitole, fiecare statiune are propriul brand, creat dupa toate legile marketingului, investesc anual in infrastructura de schi, in hoteluri sau spa-uri noi. De exemplu, la Ischgl, unul dintre cele mai exclusiviste resorturi din Austria, in ultimii ani au aparut cabane noi in fiecare an, chiar si la peste 2.000 de metri. Ischgl, care si-a castigat renumele de Ibiza din Alpi datorita vietii de noapte de dupa schi, are peste 200 de kilometri de partii, care se intind in doua tari (Austria si Elvetia) si sunt deservite de 40 de instalatii de cablu.