Cu mult inaintea Madonnei sau a lui Donald Trump, Malcolm Forbes a impus lumii intregi propriul brand, care intrupa perfect spiritul si lifestyle-ul revistei sale. Astazi revista Forbes mai poate inca purta numele de \"instrument capitalist\", insa se pare ca ceea ce nu mai poate face este sa produca suficient capital pentru a sustine stilul de viata cu care s-a obisnuit familia Forbes. De curand, cei cinci copii ai lui Malcolm, cu mai varstnicul Steve in frunte, au vandut peste 40% din companie unui grup privat de investitii, Elevation Partners, pentru o suma pe care cei implicati in tranzactie o estimeaza a fi intre 200 si 300 mil. dolari. Numele fondului este cel al single-ului trupei U2, al carei solist, Bono, este unul dintre cei sase actionari. Aceasta vanzare aduce familiei nu numai un capital substantial, care ar putea fi folosit in parte pentru nevoile urmasilor, dar si o rezolvare a tensiunilor care se spune ca s-ar fi acumulat in sanul acesteia. In ultimii sase ani, familia a vandut o mare parte din bunurile lui Malcolm Forbes, care cea mai mare valva producand-o scoaterea la licitatie a faimoasei colectii de oua Faberge stransa de acesta. Dupa scoaterea la licitatie in 2003 a colectiei de arta victoriana, presa ar fi speculat ca fiul mai mic, Cristopher Forbes, nu ar fi fost incantat de ideea vanzarii. De altfel, tema controlului asupra averii si afacerii familiei Forbes a devenit o sursa de tensiuni si dezbateri intense intre mostenitori in ultimii ani.Campaniile esuateIn prezent Steve Forbes, fiul cel mare al lui Malcolm, in varsta de 59 de ani, si totodata presedintele si editorul-sef al publicatiilor Forbes, pastreaza controlul companiei media. Desi a vandut o parte din actiunile fara drept de vot fratilor sai - Christopher, poreclit Kip, Timothy, Robert, si surorii lui, Moira Mumma, singura din familie care nu lucreaza la Forbes - pentru a strange cele 70 mil. dolari de care a avut nevoie pentru campaniile sale prezidentiale din 1996 si 2000, Steve a pastrat controlul imperiului Forbes. \"Sunt inca in posesia a 51% din voturi\", a declarat el dupa aceasta tranzactie publicatiei Forbes intr-un interviu telefonic de la Praga unde se afla in vacanta. Steve Forbes pare a nu avea nici un interes in a vinde compania media sau a renunta la controlul acesteia. \"Eu sunt actionarul majoritar si asa va fi atat timp cat traiesc\", a mai adaugat el. Cu toate acestea recenta tranzactie este cel mai izbitor simptom de pana acum al procesului accelerat de dezmembrare a averii stranse de excentricul Malcolm. De la boom-ul dot-com-urilor, care a adus cu sine scaderea drastica a publicitatii pentru reviste, copiii lui Malcolm Forbes au inceput sa lichideze fara a sta mult pe ganduri o mare parte din diversele colectii ale acestuia. Impreuna, toate aceste licitatii, cumulate cu cele de la inceputul anilor \'90, au strans mai mult de 200 de milioane de dolari. Acum mostenitorii au recurs la ultimul pas, vanzand o parte considerabila din singurul lor bun generator de venituri, insa care nu mai reusea sa produca suficient pentru a sustine financiar numarul in crestere a membrilor familiei Forbes.\"Nu toata lumea vrea oua\"Steve Forbes a descris afacerea cu Elevation Partners ca o tentativa de extindere a imperiului, insa a refuzat sa dezvaluie daca o parte din suma pentru care a fost vandut pachetul de actiuni va merge catre membrii familiei. \"Acesta este unul dintre avantajele pe care le ai cand esti o companie privata\", a spus el. \"Pot sa va spun in schimb ca avem de gand sa facem niste investitii majore\", a mai spus el. Forbes a explicat ca vanzarile anterioare ale colectiilor de arta ale familiei au fost cerute de procesul de impartire a mostenirii intre numerosii urmasi (pe langa fiii lui Malcolm, familia mai numara inca noua nepoti si sase stranepoti). \"Membrilor familiei poti sa le imparti bani sau oua\", spune el, referindu-se la faimoasa colectie de oua Faberge care a apartinut familiei. \"Din pacate, nu toata lumea vrea oua.\" Familia inca mai detine cateva sute de picturi, insa nici una care sa merite exclamatia \"Dumnezeule mare!\" prin care un apropiat al familiei a caracterizat colectia Faberge, a carei vanzare a provocat atat de multa agitatie cu doi ani in urma. De ce avere mai dispun astazi urmasii lui Forbes putem doar incerca sa ghicim. Cu toate acestea nevoia lor de capital nu ii surprinde pe cei care studiaza afacerile de familie, care stiu prea bine ca este mult mai usor sa risipesti banii decat sa strangi o avere. \"Atunci cand nu mostenesti o avere uriasa, cum a fost cazul lui Malcolm, ai motivatia de a strange bani si de a construi ceva\", spune Leon Danco, presedintele Centrului pentru Afaceri de Familie din Cleveland. \"In plus, odata ce a facut avere, Malcolm nu a trebuit sa o imparta cu nimeni altcineva decat cu sotia si copiii sai.\" Ce ar mai fi de vandutDesi au vandut mare parte din resedintele familiei, clanul ramane proprietarul unei ferme din Trinchera, Colorado care se intinde pe aproximativ 700 de kilometri patrati. Forbes continua sa detina si Highlander, cunoscutul iaht al lui Malcolm Forbes, ca si proprietatea Old Battersea din Londra si Castelul de Balleroy din Normandia. Analistii cred ca si Malcolm Forbes insusi ar fi gasit extrem de dur mediul de afaceri de azi. Investitia celor de la Elevation Partners vine intr-un moment in care industria revistelor se afla sub o presiune considerabila, Internetul atragand din ce in ce mai multa publicitate din media traditionale. O asemenea vanzare a unei parti din revista ar fi insemnat pentru Malcolm Forbes echivalentul unei excomunicari daca acesta ar mai fi fost in viata. Dupa ce a mostenit revista in 1954 de la tatal sau, el a luptat din greu pentru a castiga controlul exclusiv asupra acesteia. B. C. Forbes, tatal sau, a lasat revista celor patru fii ai sai si o parte foarte mica fidelei lui asistente, Gertrude Weiner. Malcolm impreuna cu fratele sau Bruce au condus revista timp de un deceniu pana cand Bruce a murit de cancer. Nu numai ca Malcolm a cumparat partea fratilor sai, dar a reusit intr-un final sa o convinga si pe Gertrude sa ii vanda partea ei. Pranzuri pentru executivi pe iahtul sau care naviga pe raul Hudson, petreceri la castelul sau din Franta sau ultra-mediatizata petrecere de ziua sa din 1989, nimic nu a fost lasat deoparte pentru a promova stilul de viata Forbes. De departe evenimentul emblematic pentru numele Forbes a fost aniversarea lui Malcolm din 1989, care a costat mai bine de 3 milioane de dolari si a avut loc la Palace Mendoub, castelul sau din Tanger.Palace Mendoub si cei 70.000 de soldateiInsa de la mortea lui in 1990, urmasii au dovedit ca nu stiu sa promoveze Forbes in acel mod spectaculos care era trademark-ul tatalui lor. Marea pasiune a lui Steve Forbes este politica, desi a fost invins in mod repetat in 1996 si 2000, campaniile prezidentiale aferente costandu-l nu mai putin de 70 de milioane de dolari. Timothy Forbes este COO-ul companiei. Christopher Forbes este vicepresedinte, iar Robert Forbes este presedintele publicatiei ForbesLife, o revista lunara de lifestyle. Cu toate ca familia a sustinut in mod constant ca unicul scop al scoaterii permanente la licitatie a bunurilor mostenite e dorinta de diversitate, vanzarile au luat un avant pronuntat dupa cea de-a doua campanie electorala esuata a lui Steve Forbes si explozia dot-com-urilor. La mijlocul anilor \'90 familia Forbes vanduse deja Palace Mendoub regelui Marocului si scosese la licitatie colectiile de picturi orientaliste ca si colectia de 70.000 de soldatei de jucarie a lui Malcolm. Plus ca gasisera deja un cumparator pentru Laucala, insula de 18 kilometri patrati din Pacific a lui Malcolm Forbes, unde acesta a fost ingropat cu epitaful: \"Cat a fost in viata, a trait\". Incidentul care a tradat prezenta unor dezacorduri in familie a survenit in 2003, atunci cand familia a vandut, pentru 27 mil. dolari, o colectie de 361 de opere de arta victoriana alcatuita de Christopher Forbes. La acel moment cei de la The New York Observer l-au citat pe acesta spunand ca nu va participa la licitatie, deoarece acest lucru ar fi \"mult prea trist.\" Desi fratii Forbes au declarat mereu ca tatal lor i-a rugat sa repuna in circuit obiectele de arta in momentul in acestea ar incepe sa ii plictiseasca, Christopher Forbes a declarat cotidianului american The Observer ca el personal nu apucase sa se \"plictiseasca\", dar ca decizia a fost luata de familie, adaugand ca \"Mie nu imi este permis sa iau singur acest gen de decizii, fie intr-un sens sau in altul\". De asemenea, el a declarat ca banii castigati din aceasta vanzare se vor imparti egal intre cei cinci copii ai mogulului media. Imprastierea bunurilor lui Malcolm Forbes a culminat in 2004 cu vanzarea celor noua oua imperiale Faberge pentru aproximativ 100 de milioane de dolari. Si intr-o oarecare masura, Malcolm Forbes a contribuit la crearea si cresterea pietei acestora. New York TimesTraducere si adaptare de Sabrina Raileanu