Multi concetateni de-ai nostri au descoperit ca marsul nuptial suna mai bine pe o insula in Grecia si s-au aventurat, alaturi de prieteni, intr-o hora romaneasca jucata pe taramuri elene.
El a spus vapor, ea a adaugat Grecia. Initial s-au gandit la Atena, insa in cele din urma au ales Santorini, paradisul nuntilor din Grecia. Monica Nilca, consultant la compania de consultanta imobiliara DTZ, a preferat sa lase in urma locurile clasice pentru nunti din Bucuresti si sa calatoreasca pana in Santorini, pentru un maritis in stilul promovat de productiile de la Hollywood (cel mai recent, “Mamma Mia”).
“Mi-am dorit o nunta care sa nu poarte eticheta de nunta! Adica nimic traditional, pentru ca mi se pare ca traditionalul nuntilor romanesti a devenit sinonim cu kitschul. De la meniuri, vesnic aceleasi, pana la cele cateva localuri disputate cu cel putin un an inainte de cupluri, totul e atat de previzibil si arhicunoscut, incat fiecare nunta pare o copie la indigo dupa multe altele”, spune Monica Nilca.
Mireasa de mai sus este doar una dintre cei si cele care au inceput sa fie atrasi de perspectiva unei nunti in strainatate, capitol de turism care nu a fost inca speculat in niciun fel de organizatorii de nunti sau de agentiile de turism din Romania. “Bineinteles ca primul pas a fost sa verific daca exista vreo agentie romaneasca sa ma ajute cu detaliile. Ei bine, n-am gasit nimic.”
Astfel incat urmatorul pas a fost sa se adreseze unor agentii locale, care apar pe orice motor de cautare atunci cand tastezi “wedding in Santorini” si care impart pe insula de 73 de kilometri patrati o piata de cateva milioane de dolari anual. “Ideal ar fi sa cunosti deja locul unde urmeaza sa iti faci nunta, dar noi nu mai fuseseram acolo, asa ca agentia ne-a ajutat intr-o oarecare masura, pentru ca am organizat totul intr-o singura luna”, mai spune Nilca. Dimensiunea afacerii cu nunti din Santorini este evidenta printr-o simpla plimbare prin capitala Thira. In timpul zilei, printre magazinele cu ceasuri si bijuterii de lux (Santorini este una dintre cele mai exclusiviste statiuni din Grecia) se strecoara agentiile de nunti, care promit un local de vis, cu marea turcoaz alaturi si peisajele perfecte in zare. Seara, restaurantele panoramice care isi tin echilibrul pe dealul abrupt gazduiesc petreceri pentru nuntasi veniti din toata lumea.
Elena si Michael Gierkovits, proprietarii agentiei Weddings Santorini, povestesc pentru BUSINES Magazin ca in cei sase ani de existenta ai companiei au organizat peste 250 de nunti, mare parte dintre clienti provenind din Marea Britanie, Australia, Canada si Statele Unite, dar si din tari europene precum Estonia, Rusia sau Romania. Managerii spun ca bugetul mediu, care nu include cazarea, variaza de la 1.500-2.000 de euro pentru o nunta in cadru restrans pana la 3.500 de euro in cazul unui grup mare (30 de invitati). “Planificarea evenimentului dureaza in jur de un an, dar au fost cazuri cand am organizat totul in 1-2 luni. Pe de alta parte, au fost mirese care si-au dorit ca totul sa iasa perfect si au inceput sa aranjeze lucrurile chiar cu doi ani inainte.”
Pentru nunta Monicai Nilca, petrecerea, la care au participat 28 de invitati, s-a impartit in trei episoade. “Primul a fost o croaziera de jumatate de zi pe mare, cu muzica, dans, baie in mare, mancare traditionala la discretie, stropita cu sampanie. A urmat apoi ceremonia de reinnoire a juramintelor pe un loc minunat de pe insula, unde apusurile sunt inegalabile si unde ceata a facut momentul mai spectaculos. Petrecerea am organizat-o intr-o vinarie din Pyrgos, asezata pe un deal cu o panorama incredibila a insulei.”
Nunta a fost presarata si cu ceva nori, care s-au spulberat insa rapid. “Bine ca am plecat spre Santorini cu cateva zile inainte de nunta, pentru ca acolo am observat ca hotelul pentru invitati nu se ridica la nivelul asteptarilor si am fost nevoiti sa il schimbam”, mai spune Nilca. “Iar in ziua in care trebuia sa soseasca invitatii era sa ne stea inima in loc, pentru ca agentia de turism a anulat din greseala unul dintre biletele de avion.”
Dincolo de incidentele unei asemenea aventuri, nuntile petrecute departe de casa au fost declarate cea mai in voga tendinta din 2008. Primii care au preluat ideea prezentata cu lux de amanunte in productiile de la Hollywood au fost evident americanii, dar si cuplurile de japonezi, influentati intotdeauna de Occident. Conform sondajelor, o astfel de aventura, denumita “weddingmoon” (pentru ca este o combinatie intre nunta si luna de miere), este preferata de o treime dintre cuplurile de americani.
In timp, ideea a devenit populara si printre europeni. Dupa un sondaj recent, peste 10% dintre cuplurile de britanici aleg sa se casatoreasca departe de casa, cu 6% mai mult fata de acum cinci ani, iar cifra creste pe masura ce apar operatori de turism specializati. Organizatorii de nunti spun ca tendinta a prins si in Irlanda, Germania, Olanda si Belgia, cuplurile din aceste tari preferand climatul mai bland din Europa sudica pentru a-si rosti juramintele.