Care sunt planurile de viitor ale unei companii de sute de milioane de dolari pentru România: Folosirea roboţilor colaborativi, investiţii în sustenabilitate şi integrarea IA şi a IOI
Compania globală de tehnologie şi software Emerson, parte a concernului american Emerson, a avut în anul fiscal 2023, încheiat în luna septembrie a anului trecut, o cifră de afaceri de 380 de milioane de dolari, în creştere cu 35% faţă de anul fiscal anterior. Folosirea roboţilor colaborativi, investiţii în sustenabilitate şi integrarea IA şi a IOI în activitatea companiei sunt principalele direcţii vizate de companie, povesteşte Alina Negru, general manager al Emerson în România.
Investiţiile din anul fiscal 2023 au fost de 5,8 milioane de dolari; am dezvoltat noi linii de producţie, am modernizat infrastructura fizică şi pe cea de IT. De asemenea, am deschis un nou centru de training european, unde angajaţii, clienţii şi studenţii pot descoperi cele mai noi tehnologii de sisteme IT şi software”, spune Alina Negru, general manager al Emerson în România. Din 2006, suma totală a investiţiilor Emerson în Cluj-Napoca, cel mai mare centru european al companiei şi al doilea din lume, se ridică la 177 milioane de dolari. Pentru acest an, „cea mai importantă investiţie planificată este în direcţia de sustenabilitate. Vom monta mai multe staţii de încărcare pentru maşini electrice şi panouri solare şi fotovoltaice. În 2024, vom continua investiţiile în eficientizarea consumului de energie. Intenţionăm să electrificăm sistemul de gaz şi să introducem contoare smart pentru măsurarea tuturor utilităţilor”, conform reprezentantei companiei.
Tot ea adaugă că Emerson îşi propune la nivel global să reducă emisiile de carbon cu 25% până în 2030 şi să ajungă la zero emisii în 2045. „Este un obiectiv ambiţios, care ne motivează să găsim soluţii la provocările care ne influenţează operaţiunile noastre. Ne referim aici atât la reducerea propriilor emisii de carbon, cât şi la promovarea practicilor sustenabile către clienţii, angajaţii, partenerii şi furnizorii noştri. Dat fiind ecosistemul complex în care activăm, avem oportunitatea să colaborăm cu toţi aceşti parteneri şi să identificăm soluţii care să reducă impactul negativ asupra comunităţilor locale şi globale”, afirmă Alina Negru.
Anul acesta, compania va continua să modernizeze cele şase fabrici cu tehnologii noi care să eficientizeze operaţiunile în condiţii de maximă siguranţă. De exemplu, în cadrul companiei sunt deja folosiţi roboţi colaborativi (coboţi) şi a fost crescut numărul automatizărilor în depozite. În plus, a fost extins portofoliul de servicii, iar astfel compania poate oferi clienţilor soluţii integrate, adaptate nevoilor lor.
Emerson are în Cluj şase unităţi de producţie, dintre care una în localitatea Gilău, acolo fiind produse echipamente de iluminat pentru medii cu pericol ridicat de explozie, de pildă industria chimică. „Furnizăm soluţii de automatizare industrială şi software pentru cele mai importante companii din industria farmaceutică, chimică, transport, energie verde, produse de larg consum, producţia şi distribuţia gazului. Produsele noastre includ atât instrumente de măsurare a temperaturii, presiunii, nivelului fluidelor, senzori, valve şi regulatoare de gaz şi lichide, cât şi echipamente hardware şi software care ajută la automatizarea şi monitorizarea întregii activităţi dintr-o fabrică”, explică reprezentanta companiei. De exemplu, platformele software furnizate de Emerson ajută companiile din industria farmaceutică să producă medicamente mai rapid, mai sigur şi mai accesibil. Soluţiile de sudare metalică cu ultrasunete ajută producătorii de celule de baterii litiu să livreze baterii pentru maşinile electrice. Iar sistemele de control pentru eoliene sau panouri fotovoltaice asigură distribuţia în siguranţă a energiei verzi. Sau software-ul de monitorizare a procesului de fermentaţie, care susţine o producţie optimă şi de calitate a berii şi a vinului, detaliază Alina Emerson. Compania a înregistrat în anul fiscal încheiat în septembrie 2023 o cifră de afaceri netă de 380 de milioane de dolari, în creştere cu 35% faţă de anul fiscal anterior. Cât priveşte profitul, Alina Negru spune că „a crescut faţă de anul fiscal 2022, atât datorită creşterii volumului de vânzări, cât şi datorită cheltuielilor financiare mai scăzute”. În 2022, când compania a avut 3.426 de angajaţi de 3.426, Emerson a avut un profit net de aproape 8,6 milioane de dolari (circa 40 de milioane de lei).
Iar referitor la procesul de recrutare, reprezentanta Emerson spune că anul trecut acest demers „a mers destul de bine anul trecut, am reuşit să identificăm pe piaţa din Cluj persoane foarte bine pregătite, iar rata plecărilor din companie a fost mai scăzută decât în anul precedent”. Ea admite că totuşi sunt anumite roluri pentru care procesul de recrutare este mai dificil. Este vorba despre roluri tehnice foarte specializate, de exemplu securitate cibernetică, infrastructură, SAP & IOS şi roluri de ingineri care să cunoască şi germana, italiana, spaniola sau franceza. De asemenea, oferta de muncă calificată pentru roluri în domeniul producţiei (ex. sudori) este scăzută. „În acest caz ne confruntăm cu o rată foarte scăzută a şomajului la nivelul oraşului, competiţia ridicată sau nivelul redus de calificare pentru anumite roluri. Datorită tendinţei work from home, în ultimii 2-3 ani am observat o creştere a candidaturilor din afara Clujului.”
„Crizele geopolitice, financiare şi sociale vor continua să apară, astfel încât flexibilitatea, rezilienţa şi empatia devin cele mai importante competenţe de care avem nevoie pentru a lucra şi a trăi în armonie.” - Alina Negru, general manager, Emerson
În ceea ce priveşte producţia, persoanele din România sunt cunoscute pentru abilităţile lor tehnice şi lingvistice – importante mai ales pentru o companie multinaţională. „La Emerson lucrăm în 13 limbi străine, iar inginerii noştri implementează soluţii de automatizare pentru clienţi din întreaga lume. Costurile de producţie sunt mai reduse decât în alte ţări europene, ceea ce reprezintă pentru Cluj un avantaj în ceea ce priveşte crearea de noi locuri de muncă”, susţine Alina Negru. Tot ea punctează că migraţia este o problemă semnificativă pentru că are un impact important atât în sectoarele de producţie, cât şi în cele de inginerie sau IT. Această tendinţă are inclusiv cauze geopolitice şi duce la dificultăţi în găsirea şi păstrarea oamenilor.
Pe de altă parte, adaugă reprezentanta Emerson, deşi există îmbunătăţiri, infrastructura din România încă mai are nevoie de investiţii semnificative pentru a atinge standardele occidentale. Cu toate acestea, dezvoltarea rapidă a infrastructurii digitale oferă perspective promiţătoare. În plus, una dintre provocările majore cu care se confruntă mediul de afaceri din România este imprevizibilitatea mediului legislativ. „Schimbările frecvente în legislaţie crează incertitudine şi dificultăţi în planificarea pe termen lung. În plus, birocraţia excesivă îngreunează ritmul afacerilor şi încetineşte inovaţia şi dezvoltarea. Investiţiile în inovaţie şi tehnologie sunt esenţiale pentru a stimula creşterea economică şi pentru a menţine competitivitatea pe termen lung a României în cadrul pieţei globale”, adaugă Alina Negru, care punctează că pentru Emerson România este o piaţă mică de desfacere, comparativ cu restul Europei.
Ea conduce de peste 5 ani şi în cadrul căreia lucrează de aproape 13 ani; şi-a început cariera în urmă cu mai bine de 20 de ani când, „aspiraţiile mele se îndreptau către domeniul ingineriei chimice. Visam să devin o cercetătoare de prestigiu şi să contribui la descoperirea remediilor pentru diverse afecţiuni. Totuşi, realizam că pentru a-mi îndeplini visul, ar fi fost necesar să colaborez cu o companie străină, deoarece cercetarea în România nu atingea un nivel avansat. În acea perioadă, posibilitatea de a lucra în afara ţării era extrem de limitată.” Şi-a dat seama că nu există contextul potrivit pentru a-şi urma visul şi s-a orientat către domeniul privat punând totuşi în practică ce învăţase şi pregătind kituri de diagnostic pentru analize de laborator. „Parcursul meu a fost construit cu fiecare rol pe care mi l-am asumat de atunci. Fiecare poziţie ocupată a reprezentat, în momentul respectiv, un pas în direcţia potrivită, iar eu m-am dedicat cu pasiune fiecărei responsabilităţi.”
Deşi parcursul său profesional a luat o direcţie neaşteptată faţă de planurile iniţiale, a privit fiecare provocare ca pe o oportunitate de creştere. În timpul concediului de maternitate, a simţit nevoia unei schimbări. După opt ani petrecuţi într-o poziţie de director comercial, a început să exploreze afacerile la nivel internaţional. „Am descoperit plăcerea de a interacţiona cu oameni din medii culturale diverse şi de a înţelege particularităţile modului de desfăşurare a afacerilor în alte ţări. Atunci când s-a ivit oportunitatea de a construi de la zero divizia locală a unei companii multinaţionale, am ştiut că acel rol este pentru mine. Deşi această schimbare presupunea trecerea de la un rol de conducere la unul de team leader, iar beneficiile erau mai puţine, am fost motivată de impactul pe care l-aş putea avea în noua poziţie”, povesteşte ea despre primii paşi ai afacerii Emerson pe piaţa românească. „A fost un început provocator. Aveam un copil mic, făceam tranziţia spre un domeniu nou şi era nevoie să călătoresc frecvent. Sprijinul familiei a fost extrem de important şi sunt recunoascătoare pentru toţi oamenii care m-au sprijinit în acel moment, inclusiv echipa şi managerul meu”, spune Alina Negru.
În doi ani, a fost promovată într-un rol global, în departamentul customer care. „Am reuşit să construiesc o echipă pe trei continente şi am învăţat să lucrăm eficient împreună, în ciuda diferenţelor de cultură şi de fus orar. Am avut privilegiul să lucrez cu oameni extraordinari, iar mulţi dintre ei încă fac parte din echipa Emerson. Mă mândresc să văd progresul lor şi felul în care îşi inspiră acum propriile echipe.”
Cât priveşte viitorul pe termen lung, reprezentanta Emerson se declară optimistă. „Crizele geopolitice, financiare şi sociale vor continua să apară, astfel încât flexibilitatea, rezilienţa şi empatia devin cele mai importante competenţe de care avem nevoie pentru a lucra şi a trăi în armonie. Având în vedere incertitudinea, adaptabilitatea şi abilităţile eficiente de gestionare a emoţiilor vor fi foarte importante pentru menţinerea stării de bine şi a performanţei. În acelaşi timp, va fi crucial să construim relaţii bazate pe încredere, empatie şi incluziune”, este de părere Alina Negru.
Integrarea tehnologiilor avansate în procesele de fabricaţie, cum ar fi automatizarea, inteligenţa artificială, analiza datelor şi robotica, va optimiza operaţiunile şi va accelera inovaţia. Aceste tehnologii vor asigura un mediu de lucru mai sigur pentru angajaţi şi vor contribui la livrarea mai rapidă şi mai sigură a produselor şi serviciilor. Pe termen lung, medicina personalizată şi digitalizarea vor continua să transforme industria farmaceutică, facilitând livrarea eficientă a tratamentelor către pacienţi. În ceea ce priveşte impactul asupra mediului, tehnologiile de reducere a emisiilor de carbon vor juca un rol important în reducerea impactului companiilor asupra mediului înconjurător. Alina Negru spune că Emerson dezvoltă tehnologii inovatoare, cum ar fi cele pentru producerea de hidrogen, baterii pentru maşini electrice şi turbine eoliene, contribuind astfel la promovarea unei economii mai sustenabile şi mai curate.
Totuşi, pe măsură ce tehnologia avansează, se ridică şi dileme etice. Capacitatea de a lua decizii corecte din punct de vedere moral şi social va fi esenţială pentru menţinerea integrităţii în toate aspectele vieţii noastre, fie că este vorba de domeniul personal sau profesional, punctează reprezentanta Emerson. „Sunt optimistă în ceea ce priveşte viitorul deoarece ne pregătim în mod constant să anticipăm şi să ne adaptăm la schimbările majore. Ne asumăm responsabilitatea faţă de comunitatea în care activăm şi investim în domenii precum educaţia STEM (Ştiinţe, Tehnologie, Inginerie, Matematică) şi sustenabilitatea, pentru a contribui la construirea unei societăţi mai prospere şi mai echitabile.”
Trecând într-un registru mai apropiat, al planurilor imediate, „dezvoltarea rapidă a inteligenţei artificiale (AI), Internet of Things (IoT) şi a siguranţei cibernetice ne provoacă să integrăm aceste tehnologii în sistemele existente fără a sacrifica performanţa sau fiabilitatea. În acelaşi timp, nevoia pentru transformare digitală a companiilor este în creştere, iar Emerson oferă soluţii de creştere a eficienţei, de identificare a potenţialelor riscuri şi de îmbunătăţire a sistemelor de mentenanţă”, susţine reprezentanta companiei. Pe de altă parte, schimbările frecvente ale politicilor economice şi comerciale, precum şi fluctuaţiile cererii globale creează un context de instabilitate şi fac mai dificilă luarea deciziilor.
Nu în ultimul rând, punctează Alina Negru, companiile sunt din ce în ce mai preocupate de reducerea amprentei carbon, „iar noi avem oportunitatea să valorificăm această tendinţă. Soluţiile noastre ajută clienţii să reducă consumul de energie, să gestioneze mai eficient deşeurile şi să optimizeze consumul de resurse. În acelaşi timp, tehnologiile noastre sunt folosite de către companii care lucrează în domenii precum producţia de energie verde, transport sustenabil sau eficienţa energetică a clădirilor”.
Premiile Rada Mihalcea pentru tineri cercetători, sponsorizate de Emerson. Compania vizează implicarea în comunitatea locală în sfere precum educaţie, mediu, cultură şi sport
Carte de vizită
Alina Negru şi-a construit cea mai mare parte a parcursului său profesional - aproape 13 ani din cariera sa de peste 20 de ani – în cadrul Emerson. Este director general pentru cele două locaţii Emerson din Cluj-Napoca şi Gilău - cea mai mare şi mai complexă organizaţie Emerson din Europa.
Deţine un master în inginerie chimică acordat de Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi un EMBA de la Universitatea Hull din Marea Britanie.
Este fondatoarea Women’s Impact Network (WIN) – o organizaţie internă care sprijină dezvoltarea femeilor şi inspiră tinerii să urmeze cariere în domeniul STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică).
Din 2019
a preluat funcţia de general manager al Emerson SRL
2017 – 2019
director automation în cadrul Solutions Business Center
2011 – 2017
a deţinut, în cadrul Roxar, mai multe roluri - team leader, manager customer support center, global customer care manager
2003 – 2011
inginer chimist şi ulterior director comercial în cadrul Redox
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro