De ce sa cauti informatiile pe Internet, cand ele vin singure?

Postat la 10 ianuarie 2006 1 afişăre

Recent, internautul a intrat in cea de-a doua faza a existentei sale. Nu mai este nevoit sa caute acul in carul cu fan, pentru ca informatiile care il intereseaza vin singure la el. De ce a aparut noul val al Internetului? Din acelasi motiv pentru care unora le place sa isi scrie numele ori porecla pe placutele de inmatriculare ale masinii.

Recent, internautul a intrat in cea de-a doua faza a existentei sale. Nu mai este nevoit sa caute acul in carul cu fan, pentru ca informatiile care il intereseaza vin singure la el. e ce a aparut noul val al Internetului? Din acelasi motiv pentru care unora le place sa isi scrie numele ori porecla pe placutele de inmatriculare ale masinii. Sau pentru care altii isi vopsesc casele in roz: nevoia de personalizare.

Daca in cele doua exemple de mai sus este vorba de o personalizare mai degraba la nivel estetic, internautii cauta de fapt ceva in plus: organizarea datelor de pe web intr-un mod care sa corespunda cu preferintele si interesele proprii. Este vorba de aceeasi nevoie care a dus la aparitia motoarelor de cautare: degeaba exista pe Internet o infinitate de informatii daca utilizatorul nu o poate gasi exact pe cea de care are nevoie, in momentul in care are nevoie.

Insa cum poate sti computerul, o masina a carei unica inteligenta consta in faptul ca transforma impulsuri electrice intr-o insiruire de 1 si 0, care este informatia importanta pentru stapanul sau, utilizatorul? Evident, nu stie. Insa ceea ce stie, mai nou, este cum anume sa monitorizeze site-urile care ii sunt indicate de utilizator pentru a da semnalul de alarma de fiecare data cand pe acestea apar informatii noi si relevante.

Procedeul este posibil datorita unei noi tehnologii, numita Real Simple Syndication (RSS). Sa luam ca exemplu un utilizator de Internet care este si pasionat de pescuit. Ca orice pescar, este foarte dornic sa-si impartaseasca experientele de pe malul apei cu cei cuprinsi de acelasi morb. De asemenea, e interesat sa fie la curent cu ultimele noutati, sfaturi si trucuri despre domeniul pescuitului. Plus ca n-ar vrea ca in magazine sa apara o undita noua, mai performanta si nu foarte scumpa, de care el sa nu afle cat se poate de repede.

Astfel ca, dintr-odata, el isi poate defini cateva site-uri de interes pe care vrea sa le tina sub observatie - de exemplu, un forum de discutii, un site de informare generala despre pescuit si cateva magazine online cu articole de profil. Daca site-urile respective au activata optiunea de informare prin RSS (si tot mai multe site-uri adopta aceasta metoda pe zi ce trece), pescarul nostru nu mai trebuie decat sa-si configureze browserul de Internet sau sa-si instaleze pe calculator un mic program, numit generic "agregator" (online se gasesc multe variante gratuite), si sa astepte sa primeasca alerte de fiecare data cand site-urile sale favorite publica ceva nou. Agregatorul ii poate prezenta informatiile intr-un mod care, la randul sau, se poate personaliza.

De exemplu, noutatile ii pot fi afisate dupa modelul e-mailurilor din inbox sau al articolelor de pe site-urile de stiri: fie doar titlul, pe care se poate apasa cu mouse-ul pentru a fi redirectionat catre pagina web unde se afla restul articolului, fie titlul si primul paragraf, pentru a decide cu usurinta care informatie este mai interesanta si merita citita mai departe. In functie de complexitatea scriptului RSS, un site poate oferi actualizari separate, in concordanta cu rubricile sale. De pilda, site-ul ziarului american The New York Times contine fluxuri RSS diferite pentru categorii ca Business, Arta, Stiinta, Sport. Utilizatorul poate opta inclusiv pentru a fi tinut la curent doar cu noutatile din subcategorii - cum sunt, in cazul rubricii Sport, fotbalul, hocheiul sau golful.

Astfel, are loc o schimbare cu 180 de grade a modului in care oamenii se informeaza, explica specialistii. Daca pana acum utilizatorul trebuia sa mearga la informatie (sa caute site-ul dorit si sa il "rasfoiasca" pana gaseste ceea ce il intereseaza), tehnologia RSS aduce informatia la utilizator. Si nu orice fel de informatie, ci doar aceea care este relevanta si, mai ales, noua. Unii experti sunt de parere ca RSS-ul este modalitatea viitorului de a accesa informatii si chiar de a "consuma" stiri, lucru care naste deja o serie de intrebari cu privire la viitorul mass-media traditionale. Pentru ce sa-si mai piarda internautul vremea asteptand sa inceapa jurnalul de stiri la televizor, iar apoi sa fie nevoit sa vada trei-patru stiri neinteresante doar ca sa ajunga la stirea pe care o asteapta?

De acum, jurnalul de stiri poate ramane, cuminte, pe calculator, pana cand utilizatorul este gata sa il urmareasca. E vorba doar de stiri din domeniile care il intereseaza, iar Internetul viitorului va permite (tendinta este deja vizibila) si vizualizarea de clipuri video in legatura cu noutatile cautate. Practic, jurnalul de stiri in format video este la un pas de a pleca de pe televizor si de a se muta, la bunul plac al telespectatorului, pe computer. Ramane de vazut doar cat timp va dura pana acest pas va fi facut complet - daca se va ajunge aici - avand in vedere ca televiziunile, radiourile si ziarele nu vor ceda teren fara lupta. Alti specialisti sunt mai circumspecti: exista si opinii conform carora RSS-ul este doar un nou mod de a "ambala" informatia, astfel ca ziaristii traditionali nu vor fi afectati. Va fi in continuare nevoie de oameni specializati in a colecta informatii si redacta articole "cu cap si coada", cu toate ca fenomenul jurnalelor personale online (blog-uri), prin care oricine poate publica orice, este pe o panta ascendenta.

Chiar daca nu va afecta foarte mult  mass-media traditionale in ceea ce priveste productia de stiri, RSS-ul va reusi cu siguranta sa revolutioneze modul in care oamenii ajung la informatiile care ii intereseaza. Inca de la aparitia primului motor de cautare a fost clara dorinta oamenilor de a gasi si organiza continutul relevant pentru ei, in marea incontrolabila de informatii care este Internetul. A fost insa nevoie sa treaca cativa ani buni, timp in care conceptul s-a rafinat, iar marii jucatori online au inteles ce trebuie sa le ofere internautilor pentru a-i castiga.

La o privire mai atenta asupra ofertei celor trei "mari" de pe Internet, Yahoo, Google si Microsoft, tendinta de personalizare a serviciilor este evidenta. Yahoo! a lansat anul trecut serviciul "My Yahoo!" (http:// my.yahoo.com), o pagina web unde utilizatorul isi poate defini categoriile de informatii pe care vrea sa le vizualizeze la fiecare vizita (de exemplu, stirile economice Reuters sau informatiile meteo despre orasul sau). Alaturi de categoriile predefinite, utilizatorul poate opta si pentru alte site-uri favorite, cu conditia ca acestea sa aiba definita posibilitatea de a trimite actualizari RSS.

Astfel de site-uri exista si pe Internetul romanesc (de exemplu, serviciul de stiri Hotnews, la adresa http://rss.hotnews.ro). Pe langa oferta de tip RSS, Yahoo! mai are in maneca un as: recent, a avansat un concept ce acum cativa ani ar fi parut mult prea indraznet - "My Web" (http://myweb2.search.yahoo.com). "Internetul Meu" este un portal personalizat, care "combina puterea cautarii online cu puterea oamenilor", spun oficialii Yahoo!. Folosind acest serviciu, utilizatorul poate salva "scurtaturi" catre toate paginile pe care le intalneste pe Internet, pentru a le regasi ulterior. Insa acesta este doar primul nivel - "My Web" permite, in plus, utilizatorului sa puna in comun cu membrii familiei sau cu prietenii intregul portofoliu de pagini preferate, astfel ca puteti vedea cu usurinta ce pagini frecventeaza un cunoscut (bineinteles, daca acesta v-a permis sa ii vedeti colectia de link-uri). Ultimul nivel este cel public, si anume, colectia de link-uri pe care vreti sa o puneti in comun cu toti ceilalti utilizatori ai serviciului.

In plus, paginile preferate pot fi organizate folosind "etichete" (cuvinte cheie), intr-un mod mai eficient decat structura clasica cu foldere. De exemplu, un site al unei agentii de turism poate fi descris folosind cuvinte cheie ca "turism", "litoral", "munte", in timp ce un site ce prezinta trasee montane va primi de asemenea ca eticheta cuvantul "munte", plus alte indicii precum "alpinism" sau "cabana". Apoi, cand utilizatorul va face o cautare in paginile sale preferate folosind cuvantul cheie "munte", va regasi ambele pagini (si pe cea a agentiei, si pe cea cu traseele montane), desi aparent intre ele nu exista o legatura directa. De asemenea, daca paginile au fost copiate si in colectia publica, ele vor intra printre rezultatele cautarilor altor internauti, ceea ce este din nou o oportunitate de a intra in legatura cu oameni cu pasiuni comune, spun oficialii Yahoo!. Pe langa link-uri catre pagini de Internet, utilizatorii "My Web" pot salva si continutul paginilor respective. Asta pentru a fi siguri ca nu vor pierde o informatie anume, in eventualitatea ca paginile se vor modifica in viitor.

La randul sau, Google a fost unul dintre primele site-uri care au lansat asa-numita "pagina de start personalizata" (Personalized Home - www.google.com/ig?h), in vara anului trecut. Astfel, Google a demonstrat dorinta sa de a deveni un portal de Internet, dincolo de functia clasica de motor de cautare. Utilizatorul poate opta sa citeasca pe pagina Google stirile principalelor ziare din lume (sau stirile din categoriile Google News), rezultatele cautarilor online pe care le efectueaza frecvent, starea vremii, citate celebre, informatii despre filmele si piesele de teatru favorite, anunturile postate pe site de clubul al carui membru este si asa mai departe. Prima pagina a Google devine astfel un fel de avizier electronic, unde toate informatiile il privesc in mod direct pe cel care le citeste.

Si rivalul Microsoft a pus la punct un serviciu de personalizare a Internetului. Numit "Live" (www.live.com), a fost lansat in urma cu aproximativ doua luni si reprezinta o recunoastere publica din partea lui Bill Gates a faptului ca rivalii Yahoo si Google au avut dreptate sa insiste pe oferirea de servicii online gratuite. Este mai important sa atragi utilizatori fideli pe site-urile proprii decat sa urmaresti castigul imediat vanzandu-le CD-uri cu software, a spus Gates, care cu siguranta nu a uitat de modalitatea prin care fidelitatea se poate transforma pana la urma in bani: publicitatea online.

Portalul "Live" le permite internautilor sa aleaga dintr-o serie de fluxuri RSS predefinite si aranjate pe categorii (de pilda, Business, Divertisment, Stiri etc.) sau sa opteze pentru alte site-uri favorite. Totodata, site-ul dezvoltat de Microsoft ofera posibilitatea de a personaliza informatiile meteo, horoscopul sau datele de la bursa.

Insa campul de batalie al anului 2006, in ceea ce priveste tehnologia RSS, va fi probabil e-mailul. Cum anume functioneaza conceptul? Marii furnizori de servicii online au, fiecare, si cate un serviciu de e-mail gratuit (Yahoo! Mail, Microsoft Hotmail, Google Gmail). Tinand cont de faptul ca orice internaut care se respecta isi incepe ziua cu verificarea e-mailului, acesta este momentul in care el trebuie "agatat" cu titlurile si informatiile RSS. Astfel, daca alaturi de mesajele e-mail i se afiseaza pe ecran si link-uri catre stirile sau informatiile sale preferate, este mult mai probabil ca acel utilizator sa fie fidelizat si sa foloseasca si alte servicii ale portalului respectiv ori de cate ori revine sa-si verifice e-mailul.

Desi Yahoo! a fost primul care a anuntat ca are in vedere integrarea fluxurilor RSS cu interfata de e-mail, prima companie care chiar a facut acest lucru (intr-un stadiu, deocamdata, minimal) a fost Google, la jumatatea lunii decembrie.

Clientii serviciului de e-mail al Google isi pot alege o serie de categorii de informatii preferate, iar in timp ce ei isi verifica mesajele, deasupra inbox-ului le este afisat cate un link catre fluxurile RSS alese de ei. Serviciul, numit Web Clips, nu este foarte complex, avand in vedere ca internautii nu pot vedea toate link-urile simultan, ci doar unul cate unul, actualizarea facandu-se la interval de cateva secunde. Totusi, este clar un semnal ca marii jucatori de pe Internetul mondial sunt preocupati de implementarea RSS in e-mail, avand ca scop cresterea bazei de clienti.

Tehnologia RSS a inceput sa prinda si pe Internetul romanesc. Primul site care a inglobat o optiune similara cu "Pagina de start personalizata" a Google, Yahoo! sau Microsoft este portalul Neogen, care permite utilizatorilor sa isi aranjeze informatiile favorite asa cum doresc ei (www.neogen.ro, sectiunea Pagina Mea). Practic, din cateva click-uri, orice membru al retelei de site-uri a Neogen poate sa aiba o pagina personala, cu informatii si stiri favorite, atat din oferta companiei, cat si de pe orice site extern care foloseste tehnologia RSS.

"Scopul acestei initiative a fost de a oferi impreuna cu facilitatile Neogen un continut bogat, din tot Internetul, acesibil intr-un singur loc, pentru a imbunatati experienta online a utilizatorilor nostri", a spus Calin Fusu, directorul general al Neogen. Pagina personalizata este doar primul pas dintr-o serie de actiuni menite sa faca experientele online mai "prietenoase" pentru clientii Neogen, a promis el.

Ca sa-si creeze propria pagina personalizata, utilizatorii care viziteaza portalul Neogen trebuie sa foloseasca un panou de control disponibil in stanga paginii pentru a adauga continutul dorit. In functie de sectiune, utilizatorii pot edita continutul pentru a le fi afisata numai informatia dorita. De exemplu, unii vor dori stiri economice, iar altii stiri politice. Unii aleg informatiile din sport, iar altii din muzica si asa mai departe.

Utilizatorii portalului Neogen au la dispozitie sectiuni care cuprind serviciile Neogen (BestJobs, Noi2, Anunturi, Doizece, Stiri, Horoscop, Auto, Imobiliare, Local, Club, Citatul zilei si Foto), cat si sectiuni ce cuprind continut din afara site-ului (Softpedia, Slashdot, @rgumente, BadOrGood, Engadget, del.icio.us si Curs valutar).

Designul simplu al paginii permite celor care si-au personalizat pagina sa ordoneze continutul dupa propriul plac. Acestia pot muta casutele in orice pozitie pe pagina, folosind mouse-ul. Odata creata, pagina poate fi vizualizata de pe orice calculator, cu conditia ca utilizatorul sa se logheze mai intai pe contul sau din reteaua Neogen.

Au aparut de asemenea si in Internetul romanesc colectiile de fluxuri de informatii, unde utilizatorii pot gasi mai usor RSS-urile pe care vor sa le aiba tot timpul la indemana. De exemplu, pe http://rss.mioritics.ro/ sunt disponibile acum aproape 500 de fluxuri de informatii in format RSS, din site-uri romanesti, fie ele pagini de informatii, ziare, jurnale personale, cluburi si forumuri sau alte asemenea surse online. Majoritatea pot fi convertite in format WAP pentru a putea fi citite si pe telefonul mobil.

Devine astfel clar faptul ca viitorul comunicatiilor a mai castigat un epitet. Nu va fi doar mobil, ci si personalizat. Iar daca ideea unei case vopsite in roz vi se pare prea excentrica, nu va speriati. Puteti cauta cu rabdare nuanta perfecta, "vopsind" virtual pagina de Internet preferata.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/de-ce-sa-cauti-informatiile-pe-internet-cand-ele-vin-singure-978092
978092
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.