De la flori la AI: cum a ajuns un business cu flori din România să implementeze procese de inteligenţă artificială

Autor: Ioana Niţă Postat la 12 martie 2023 116 afişări

Procesele SEO (Search Engine Optimization), menite să afişeze un website cât mai sus în rezultatele căutărilor din motoarele de căutare, sunt compuse din activităţi repetitive care consumă multe resurse. Fiind în plin boom al erei inteligenţei artificiale, antreprenorul local Marius Dosinescu, cunoscut în special pentru businessul Floridelux.ro, una dintre primele florării online din România, a pus la bătaie experienţa obţinută în ultimii ani în cadrul agenţiei proprii de SEO, pe care a îmbinat-o cu cea mai în vogă tehnologie, inteligenţa artificială, pentru a automatiza procesele de SEO.

În acest moment avem MVP-ul (minimum viable product) gata pentru platforma de comerţ electronic Magento şi putem integra soluţia şi cu alte platforme proprietare de e-commerce. Acum avem de ezemplu o înţelegere în curs şi cu CloudCart.com - o platformă de comerţ electronic din Bulgaria“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Marius Dosinescu, fondatorul Aysa.ai. Ideea dezvoltării platformei Aysa.ai a început să se înfiripe încă de la finalul anului 2021, când antreprenorul a decis să folosească tehnologia inteligenţiei artificiale pentru a automatiza o parte din procesele de SEO, care ajută brandurile să se situeze cât mai sus în rezultatele căutărilor pe internet, pe baza experienţei deja avute în cadrul Floridelux.ro şi a agenţiei proprii specializate în campanii SEO – AMON SEO. Practic, în cadrul businessului Floridelux.ro erau deja dezvoltate intern o serie de soluţii software folosite pentru o parte din procesele de SEO. „A trebuit să schimbăm modul de a gândi pentru că ne-am dat seama că utilizatorul nu poate să folosească unelte foarte avansate cum făceam noi totul intern şi atunci a fost nevoie să ne apucăm să dezvoltăm extensii pentru Magento, WooCommerce şi Shopify, care să fie integrate în procesul de lucru, aceasta fiind singura soluţie prin care poţi automatiza procese tehnice, cum ar fi content generation, keyword research bazat şi pe conţinutul tău intern şi acţiunile tale interne. Toate lucrurile acestea a trebuit să le rescriem de la zero“, a explicat Dosinescu, punctând faptul că în august anul trecut a început dezvoltarea propriu-zisă a platformei Aysa.ai, scrierea codului, iar la finalul anului era deja gata prima versiune.

Fondatorul Aysa.ai a explicat că soluţia dezvoltată se integrează în platformele de e-commerce, astfel încât să poată automatiza direct procesele de SEO.

„Numai în acest fel putem rescrie direct conţinutul, de exemplu pentru paginile deja existente, fără să fie nevoie de acţiuni din partea utilizatorilor. Putem analiza conţinutul intern, putem să corectăm automat erori cum ar fi de exemplu 301 re-direct sau 404. Deci practic platforma funcţionează pe baza unui API care se integrează 100% în platforma clientului. Fie că este vorba de Magento, WooCommerce sau Shopify sau de o soluţie custom. Dacă este vorba de o soluţie custom sau de un soft proprietar, făcut de companie, atunci va trebui să existe o perioadă de development şi integrare a soluţiei noastre în acele soluţii, dar în general noi discutăm direct cu proprietarii de platforme care îşi permit să dezvolte lucrul ăsta”, a menţionat fondatorul Aysa.ai.

În primă fază, clienţii ţintă sunt magazinele online, echipa Aysa.ai urmând să construiască şi o versiune separată pentru agenţiile care se ocupă de campanii de SEO pentru clienţii lor.

În prezent, start-up-ul se află în căutarea unei investiţii de circa 500.000 de dolari, bani cu care să poată accelera dezvoltarea platformei.  Investiţia iniţială în dezvoltarea platformei a fost făcută din fonduri proprii.

„Avem un total de 30.000 de euro investiţie până în acest moment. Cheltuielile au fost legate de atât de infrastructură, dar şi în mod special de salarii şi de partea de dezvol­tare software. Am investit foarte puţin în marketing şi foarte puţin în imagine, dar acestea sunt investiţii care vor urma uşor după realizarea produsului. Toată această investiţie este făcută prin «bootstrapping», adică din veniturile curente, plus investiţie din partea din partea mea. Nu avem momentan un angel investor, dar suntem în căutare de VC-uri, angel investor sau private equity care să vină alături de noi în călătoria asta“, a spus Dosinescu. El a adăugat că discută deja cu câteva fonduri de investiţii, pitch-ul Aysa.ai fiind deja trimis către aproximativ 25 de VC-uri din toată Europa. „Noi recent am trecut printr-un accelerator numit Founders Institute, unde am încercat să rafinăm ceea ce vrem. Am reuşit să ajungem la o sumă rotunjită de 500.000 de dolari de care avem nevoie pentru următoarele 18 luni de zile ca să atingem un target de aproximativ 2.000-3.000 de clienţi şi, evident, să ne lansăm la nivel internaţional.“ Start-up-ul ţinteşte pieţele din SUA, Canada şi Marea Britanie, însă pentru început se va axa pe pieţele din vecinătatea României – Bulgaria, Grecia - şi din vestul Europei – Germania, Spania.  



Rubrica „Start-up Update”

1. Marius Dosinescu, fondatorul Aysa.ai.

Ce face? Dezvoltă o platformă prin care automatizează procesele de SEO (Search Engine Optimization). Clienţii ţintă în primă fază sunt magazinele online.

2. Gabriel Barta, fondator al RongoDesign

Ce face? Foloseşte tehnologia pentru a produce materiale performante şi sustenabile dedicate domeniului de construcţii.

„Vrem să atragem o finanţare între 150.000 şi 200.000 de euro care ne-ar ajuta să construim o fabrică nouă, pentru că cererea pentru produse sustenabile este tot mai mare şi scalabilitatea ideii noastre este direct proporţională cu capacitatea de producţie, care la rândul ei este direct proporţională cu spaţiul pe care îl avem. Noi am făcut parte din programul Startup Reaktor, iar acum urmează să fim listaţi cu ajutorul celor de la Ronin pe platforma lor de crowdfunding.”

Liviu Drăgan, fondator şi CEO al Druid - platformă AI pentru chatboţi.

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să atragă o nouă finanţare anul acesta, în valoare de circa 20 milioane de euro, fiind deja în discuţii cu fonduri de investiţii din SUA şi Europa. La ultima rundă de finanţare, situată la 15 milioane de dolari şi încheiată în mai anul trecut, Druid a fost evaluat la circa 54-56 milioane de dolari.

„Acum suntem într-un nou proces de finanţare care sper să se finalizeze în primul trimestru al anului în ceea ce priveşte semnarea «term sheet-ului», iar apoi documentele să fie semnate în al doilea trimestru. Ţinta este să luăm în jur de 20 de milioane de euro şi discutăm deja cu mai multe fonduri de investiţii din Statele Unite şi din Europa. Cu toate că situaţia actuală este dificilă, eu sunt optimist că vom reuşi, pentru că, aşa cum văd, există un interes formidabil pentru ceea ce facem noi şi cred că apariţia ChatGPT ne-a ajutat să crească apetitul companiilor pentru astfel de soluţii.“



Rubrica „Start-up Boost”

Cosmin Pîrvu, iniţiatorul Techstars Start-up Weekend în România

Start-up în 54 de ore

„Anul acesta ne propunem să avem cinci evenimente organizate de noi, de Start-up Weekend România, însă bineînţeles vom include sub umbrela noastră şi alte evenimente care sunt organizate local de către alte organizaţii. Personal, scopul meu sau visul meu este să ajungem cu acest eveniment în oraşele mai puţin notorii din România, unde nu există poate niciun fel de de astfel de iniţiativă sau foarte puţine. Şi sunt convins că în fiecare oraş din România există astfel de oameni care sunt pasionaţi sau interesaţi de zona de antreprenoriat şi vrem să venim în ajutorul lor ca să înceapă acest drum. În afară de Bucureşti, unde bineînţeles că vom continua să organizăm evenimente, ne vom axa pe oraşele mai mici, precum Piteşti sau Târgu Jiu sau alte oraşe unde există nevoia de astfel de evenimente.“



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tehnologie,
Procesele SEO,
soft,
ZF IT Generation

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.