Inovaţie fără sfârşit: finalul unei etape e doar începutul celei care urmează
Tehnologia evoluează într-un ritm accelerat, iar companiile trebuie să fie mereu în alertă pentru a nu rămâne în urmă. În momentul în care cred că au încheiat procesul de digitalizare, un alt val de inovaţii le cere să înceapă proiecte noi. Inteligenţa artificială, realitatea extinsă şi noile soluţii de cloud computing sunt doar câteva dintre tendinţele care redefinesc viitorul afacerilor.
Evoluţia tehnologiilor continuă să accelereze şi în momentul în care crezi că ai terminat cu digitalizarea afacerii, trebuie să începi din nou. Aş spune că având în vedere ritmul modern al evoluţiei tehnologiilor, cei care inovează constant sunt cei care supravieţuiesc”, a spus într-un interviu pentru BUSINESS Magazin Andriy Stytsyuk, CFO al SoftServe, subsidiara locală a companiei ucrainene SoftServe, care oferă servicii de dezvoltare software şi consultanţă.
El consideră că există o serie de tendinţe tehnologice cheie care modelează viitorul chiar şi în prezent. De asemenea, cei care nu se vor „împrieteni” cu inteligenţa artificială şi nu vor şti să o folosească riscă să rămână în urmă şi să îşi piardă poziţia. „Nu cred că AI este doar un hype. Tehnologiile inteligenţei artificiale combinate cu calculul cuantic schimbă lumea pe care o cunoaştem şi fac multe locuri de muncă diferite sau chiar redundante, creând totodată alte joburi.
Toată lumea, de la simplul angajat la CEO, trebuie să stăpânească inteligenţa artificială sau riscă să îşi piardă poziţia.” De asemenea, tehnologia AI poate ajuta oamenii pe trei segmente diferite: 1. AI ca parte a ofertei de servicii 2. AI ca facilitator pentru activităţile de inginerie digitală şi 3.
AI ca instrument de eficientizare pentru funcţiile şi procesele interne ale companiei. „Există progrese în toate cele trei direcţii. În esenţă, aceasta este o tehnologie care ajută companiile să decupleze parţial veniturile de la munca directă, permiţând astfel construirea unei afaceri scalabile de servicii IT în regiunea ECE, fără a fi necesar să apelăm la India pentru asta. Tehnologia ar trebui să fie soluţia pentru scalare, în timp ce asociaţii noştri se pot concentra pe îmbunătăţirea abilităţilor şi competenţelor lor.”
O altă mare tendinţă care s-a accelerat drastic în timpul pandemiei a fost XR (realitatea extinsă), a mai spus Andriy Stytsyuk, adăugând că realitatea extinsă a ajutat la realizarea unei punţi între lumea fizică şi cea digitală - învăţare imersivă şi interactivă, cumpărături online, design fără limite - sunt printre cele mai evidente exemple ale acestui impact tehnologic. „Evident, odată cu tehnologiile cloud, cloud computing şi dezvoltarea AI, problemele de securitate cibernetică devin din ce în ce mai importante şi, prin urmare, vom vedea o dezvoltare considerabilă în acest domeniu. Combinaţiile realizate între aceste tehnologii vor deschide o mulţime de noi căi ce pot fi urmate pentru descoperiri în zonele adiacente. Biotehnologia este un domeniu evident care este revoluţionat prin puterea crescută de procesare şi analiză capabilă să (re)proiecteze ADN-ul, să accelereze cercetarea şi dezvoltarea în industria farmaceutică, etc.”
Ce sfaturi ai pentru profesioniştii care doresc să-şi avanseze cariera de CFO într-o companie globală?
Fiecare are propriul său drum şi sunt câteva sugestii generale pe care le pot oferi. Fii curios şi continuă să investeşti în cunoştinţele şi dezvoltarea ta zilnic. Nu crede că există vreun domeniu în care nu ar trebui să ai o bază solidă pentru a putea interacţiona cu ceilalţi membri ai echipei de conducere (C-level) sau ai consiliului de administraţie. Există două domenii pe care le aprofundez acum: comunicarea strategică şi de criză, precum şi tehnicile de facilitare. După cum vedeţi, niciunul dintre cele două nu este specific unui CFO. Aşa cum îmi place să spun: am două joburi, ca oricare dintre colegii mei din companie – sunt CFO-ul SoftServe, precum şi membru al echipei de leadership în cadrul unei companii fantastice.
Cât priveşte echilibrul dintre inovaţie şi durabilitate, Andriy Stytsyuk este de părere că nu există un astfel de compromis, cel puţin nu cadrul SoftServe. Din perspectiva sa, abordarea corectă a inovaţiei conduce la sustenabilitate, iar sustenabilitatea creează spaţiu pentru inovaţie. „La SoftServe, experimentăm şi facem pariuri având în vedere scalarea şi sustenabilitatea. Este esenţial să asigurăm un ciclu de inovaţie rapid şi agil, cu etape clare de tipul start-stop-continue-change-institutionalize. Atunci când sunt aplicate eficient, aceste etape ajută la găsirea unui echilibru corect între inovaţie şi sustenabilitate.”
În anii 2023 şi 2024, pieţele globale de IT au încetinit, încercând să înţeleagă cum să integreze dezvoltarea rapidă a tehnologiilor AI şi să răspundă la costurile ridicate ale capitalului, precum şi la scăderea finanţărilor din capitalul de risc. În acelaşi timp, inflaţia salariilor a rămas o problemă, creând presiuni semnificative asupra marjelor şi determinând multe companii să caute soluţii sau locaţii mai eficiente din punct de vedere al costurilor, explică reprezentantul companiei. Fiecare lider din sectorul serviciilor IT are mai multe opţiuni: să reducă tarifele şi să accepte impactul asupra marjelor, să menţină cursul actual şi să se confrunte cu un declin mai mare al veniturilor sau... să facă altceva. „Noi am ales a treia opţiune (sau mai bine spus, am continuat cu a treia opţiune): să ne concentrăm pe apropierea faţă de clienţi şi să continuăm să livrăm valoare care depăşeşte aşteptările lor, justificând astfel nivelul normal al preţurilor noastre. Se pare că această abordare a fost apreciată de clienţi, iar din primele luni ale anului 2024 am început să observăm o creştere lentă, dar constantă.”
În opinia CFO-ului companiei ucrainene, România este una dintre cele mai importante locaţii globale pentru orice companie IT. Dispune de o bază de talente mare, formată din experţi tehnici extrem de competenţi, cu o fundaţie solidă în sistemul educaţional, incluzând peste 40 de universităţi tehnice. În plus, aproximativ 90% dintre dezvoltatorii de software din România au un nivel avansat de engleză şi o mare afinitate culturală faţă de principalele pieţe din America de Nord şi Europa de Vest. „SoftServe îşi are rădăcinile în Ucraina şi observăm că România, ca ţară vecină, oferă oportunităţi fantastice de creştere, fără bariere culturale sau profesionale inutile, mai ales având în vedere că este a doua cea mai mare piaţă de talente din ECE, după Ucraina. Echipele noastre din România, Ucraina, Polonia şi Bulgaria colaborează perfect şi înţeleg contextul fiecărei ţări fără efort suplimentar.” Acest lucru ajută la construirea şi dezvoltarea unor echipe cu adevărat globale, capabile să livreze o valoare fără precedent clienţilor noştri. Există multe asemănări între cele două ţări vecine, punctează Andriy Stytsyuk, inclusiv munţii Carpaţi, gastronomia locală şi elemente ale istoriei comune, care plasează România natural pe harta globală a companiei.
„Pieţele de talente în continuă dezvoltare sunt elemente cheie pentru succesul nostru. Mai mult decât atât, puţine pieţe globale pot oferi oportunităţi de creştere la scară largă fără a întâmpina bariere culturale semnificative.” Dimensiunea pieţei, nivelul profesional ridicat al talentelor în domeniul tehnologic, prezenţa unor lideri globali puternici, în combinaţie cu o expertiză profundă în industrie – în domeniul producţiei în general şi al industriei auto în particular, precum şi în sectorul bancar, financiar şi de asigurări (BFSI) – fac ca România să se evidenţieze atât în regiune, cât şi pe scena globală a talentelor.
La capitolul industriei tehnologice din România, executivul nu poate indica niciun minus. „Industria IT reprezintă o parte semnificativă a economiei României, contribuind cu peste 6% la PIB, dacă nu mă înşel. Acest lucru plasează industria într-o poziţie favorabilă atât în ceea ce priveşte atenţia guvernului, cât şi investiţiile private. În acest context, este esenţial ca guvernul să sprijine dezvoltarea constantă a industriei şi să evite suprareglementarea acesteia.”
Carte de vizită Andriy Stytsyuk
1. Între 1992 şi 1997, Andriy Stytsyuk a urmat un master în Finanţe Internaţionale în cadrul Universităţii Naţionale Ivan Franko din Liov. Mai are o certificare de la Academia Ucraineană de Guvernanţă Corporativă.
2. În 1997, a preluat rolul de CFO în cadrul companiei Golden Telecom, poziţie pe care a ocupat-o până în 2006, când a intrat în cadrul companiei MTS – Ukraine (UMC) pe poziţia de finance controller.
3. Din noiembrie 2006 până în mai 2007, a preluat rolul de CFO pentru compania KP Media, iar în iunie 2007 a fost numit finance director în cadrul Vega Group, unde a stat până în august 2010.
4. În august 2010 şi-a început parcursul în cadrul companiei SoftServe. Primul rol pe care l-a ocupat a fost cel de VP Finance, urmând ca în iulie 2014 să preia rolul de CFO al companiei.
5. Din decembrie 2022 a devenit CFO şi EVP Strategy and Corporate Development al companiei SoftServe, rol de care îl deţine şi în prezent.
De vorbă cu Andriy Stytsyuk, CFO al SoftServe
Care sunt planurile în ceea ce priveşte piaţa din România şi afacerile SoftServe în România?
Intenţionăm să avansăm în direcţia strategică setată şi să dezvoltăm în România capabilităţi tehnice solide şi echipe care să ofere servicii de clasă mondială clienţilor noştri din întreaga lume. Estimez că echipa noastră din România se va dubla anual în viitorul previzibil. Mai mult, SoftServe pune un accent deosebit pe dezvoltarea talentelor. Ne bazăm pe SoftServe University - ecosistemul nostru de educaţie, care include IT Academy, Language School, Certification Center, precum şi un Program bine structurat de Dezvoltare a Leadershipului, pentru a contribui la creşterea talentelor în toate locaţiile noastre globale, inclusiv în România. Avem câţiva clienţi locali şi, deşi în prezent nu avem un focus specific aici, urmărim cu atenţie evoluţia acestei pieţe. Deja observăm semne de avansare şi maturizare care ar putea contribui la includerea României în amprenta noastră globală de vânzări.
Cât de mult reprezintă piaţa din România pentru SoftServe Group? Ce procent din cifra de afaceri SoftServe este reprezentat/generat de piata din Romania?
Afacerile noastre din România s-au dublat pe parcursul anului 2024, însă reprezintă puţin peste 1% din cifra de afaceri totală a companiei.
În România aveţi peste 100 de angajaţi, mai faceţi angajări?
Da, intenţionăm să ne extindem echipa din România, dublând-o în fiecare an.
Modificările în modelele de lucru (de exemplu, la distanţă/hibrid) influenţează strategia financiară şi operaţională a unei companii?
Realist vorbind, a devenit mai uşor să găseşti şi să angajezi oameni din orice colţ al lumii, deoarece, în cele din urmă, există un singur loc: lumea virtuală. La finalul zilei, este posibil să obţinem economii semnificative la spaţiul de birouri, ceea ce ajută la îmbunătăţirea rezultatului financiar. Pe de altă parte, trebuie să compensăm deficienţele muncii la distanţă prin investiţii în designul spaţiilor de lucru, unelte şi procese de colaborare, şi în multe alte domenii, astfel încât marjele ajung, în final, unde erau înainte de pandemia de COVID. Diferenţa constă în faptul că structura costurilor s-a mutat într-o direcţie diferită.
Ce rol joacă CFO-ul într-o perioadă de criză? Cum influenţează deciziile financiare strategia corporativă în astfel de momente?
Nu cred că rolul unui CFO este dramatic diferit în funcţie de circumstanţe. Indiferent dacă există o abundenţă de resurse sau o lipsă a acestora, rolul CFO-ului rămâne acelaşi: să asigure utilizarea eficientă şi eficace a capitalului. Din punctul meu de vedere, un CFO ar trebui să fie o figură de echilibru în orice echipă, iar rolul său este mai mult definit de dinamica echipei de leadership şi a consiliului de administraţie decât de condiţiile pieţei. Un CFO bun ar trebui să fie mai agresiv dacă echipa de leadership este foarte conservatoare şi mai prudent dacă echipa este orientată spre asumarea de riscuri. Perioadele de criză tind să transforme liderii într-o direcţie mai conservatoare şi precaută, iar rolul CFO-ului este atunci să îşi motiveze colegii să caute activ noi oportunităţi de afaceri, în loc să conducă compania într-o spirală periculoasă de tăieri de costuri. Evident, concentrarea pe operaţiuni eficiente ar trebui să fie întotdeauna centrală pentru un CFO, în orice circumstanţă. Este complet greşit ca aceasta să fie o preocupare doar în momente de criză. Dimpotrivă, în timpul unei crize, CFO-ul, precum şi restul echipei de leadership, ar trebui să se gândească mai întâi la clienţi şi la angajaţi.
Există lecţii cheie învăţate în timpul pandemiei sau a altor crize recente care au influenţat strategia corporativă?
Se simte ca şi cum, începând din 2020, trăim într-o stare constantă de criză: COVID, invazia rusească pe scară largă în Ucraina, încetinirea economiei globale. Fiecare criză ne-a ajutat să devenim mai puternici, prin instituirea unor protocoale adecvate de gestionare a riscurilor şi situaţiilor de urgenţă, prin digitalizarea propriilor procese de afaceri şi prin creşterea echipei noastre, care a înflorit în faţa tuturor dificultăţilor.
Cum echilibrează CFO-ul priorităţile financiare pe termen scurt cu obiectivele strategice pe termen lung?
Abordarea mea personală are două ingrediente principale: primul constă în segmentarea muncii în două categorii - operaţiuni zilnice şi investiţii în viitor. Am limite clare şi flexibilitate definită pentru fiecare, inclusiv suma de fonduri alocate. Operaţiunile trebuie să fie eficiente şi productive, iar în acest sens, aproape nu există compromisuri pe care aş fi dispus să le discut. Investiţiile în avansarea strategică ar trebui, de asemenea, să aibă propriul lor teritoriu, iar ideal este ca cele două să nu se suprapună prea mult. Al doilea ingredient este segmentarea organizaţională realizată prin delegare adecvată. Echipa de leadership ar trebui să se concentreze mai mult pe pregătirea companiei pentru succesul viitor, în timp ce managementul de mijloc ar trebui să se ocupe în mare parte de operaţiunile zilnice, în mare parte independent, dar într-un cadru bine definit.
Ce calităţi sunt esenţiale pentru un CFO care operează într-o companie globală precum SoftServe?
Nu aş vorbi despre abilităţile tehnice, care includ înţelegerea şi stăpânirea diferitelor reglementări locale şi globale, cadre fiscale şi operaţionale. Acestea sunt, de fapt, elemente esenţiale. Aş pune însă accentul pe importanţa înţelegerii diversităţii culturale şi pe faptul că a fi un cetăţean global este crucial. Astfel, poate părea contraintuitiv pentru unii, dar empatia este una dintre trăsăturile principale ale unui CFO global.
Cum vedeţi evoluţia rolului CFO într-o lume din ce în ce mai digitalizată?
Rolul CFO-ului a evoluat, iar din punctul meu de vedere, un CFO bun ar trebui să fie un bun Chief Integration Officer, Chief Strategy and Corporate Development Officer şi, în multe cazuri, un Chief Digital Officer. Rolul pur de contabilitate şi raportare devine tot mai rar, deoarece poate fi complet automatizat, dar misiunea finală de utilizare eficientă şi eficace a capitalului rămâne esenţială. Fără o înţelegere corectă a contextului de afaceri, al oamenilor şi al tehnologiei, această misiune devine imposibil de îndeplinit.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro