Povestea unui român care, după 30 de ani în care a lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii din lume, şi-a creat propriile lui afaceri în România

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 12 noiembrie 2023 377 afişări

Noi segmente de piaţă, metode de plată inovatoare şi consolidarea parteneriatelor sunt direcţiile pe care mizează procesatorul de plăţi Netopia pentru extinderea cotei de piaţă şi pentru a profita de creşterea pieţei de comerţ electronic, afirmă Felix Crişan, CEO şi co-fondator al grupului Netopia.

Pofta vine mâncând”, este un proverb care poate face referire şi la plăţile online. În prezent, comerţul electronic online este departe de maturitate, este de părere Felix Crişan, care îşi sprijină afirmaţia pe cifre: 40% din populaţia României nu are nici card şi nici cont bancar, conform unui studiu din 2022. Pe de altă parte, 46% dintre românii care folosesc servicii bancare au folosit internetul, ceea ce ne plasează la coada Europei din punctul de vedere al comportamentului şi al folosirii tehnologiei pentru a face cumpărături, arată un alt studiu, realizat la solicitarea Asociaţiei Române a Băncilor. „Dar este o creştere imensă, dacă ţinem cont de faptul că în 2012 peste 94% dintre plăţile efectuate pe teritoriul ţării erau doar numerar. Astfel, noi credem că ceea ce vedem astăzi în materie de comerţ digital este încă în creştere şi ţine doar de noi să facem din plata online un aliat, care ne salvează timp şi, în caz de retur, ne înapoiază banii mai repede decât prin ramburs sau OP”, afirmă Felix Crişan, CEO şi cofondator al grupului Netopia. El a preluat recent funcţia actuală, fiind anterior CTO, de la Antonio Eram (fondatorul grupului Netopia) care a preluat supervizarea strategiei globale a grupului.

Cu o experienţă de aproape 30 de ani în tehnologie şi lumea comerţului digital, Felix Crişan a lucrat în companii precum IBM sau HP şi a ocupat funcţia de CTO în cadrul grupului Netopia, din 2003. În prezent, este CEO şi co-fondator al grupului Netopia, cofondator şi CTO al Ronin şi deţine alte funcţii în companii care activează în zona de blockchain. El anticipează că, pe termen scurt, cota de piaţă a companiei se va extinde, continuând să livreze soluţii de plăţi online; „vom continua să ne îmbunătăţim serviciul de suport clienţi, dar şi al infrastructurii tehnice, pentru a crea o experienţă cât mai bună de utilizare a serviciilor oferite”.

Pe termen mediu, accentul se pune pe potenţialul de creştere semnificativă a veniturilor. Sectorul de comerţ electronic din România arată un potenţial remarcabil, „iar planul nostru strategic este conceput pentru a captura această creştere. Vom explora noi segmente de piaţă, vom introduce metode de plată inovatoare şi vom consolida parteneriatele pentru a genera venituri”, adaugă reprezentantul companiei.

În prezent, obiectivul principal este de a extinde serviciile către segmente şi industrii unde compania nu este prezentă. Extinderea ar urma să se producă deopotrivă prin forţele proprii, dar şi prin parteneriate strategice. „Inovaţia este ceea ce ne-a diferenţiat în aceşti 20 de ani, ceea ce înseamnă că vom continua să ne îmbunătăţim tehnologia, experienţa utilizatorilor dar şi măsurile de securitate, astfel încât să oferim constant cel mai înalt nivel de siguranţă”, afirmă executivul. El dă ca exemplu de produs inovator Netopia Business Card, lansat în octombrie 2023, care „este conceput pentru a ne ajuta partenerii să câştige mai mult, prin faptul că le oferim posibilitatea de a avea 0% comision pentru tranzacţiile realizate prin sistemele noastre de plăţi online. Printre celelalte beneficii se numără şi cashbackul la tranzacţiile realizate cu cardul, timpul mult mai scurt pentru decontare şi 0 costuri de transfer bancar”. Peste 25.000 de afaceri din industria de e-commerce folosesc serviciile şi soluţiile grupului Netopia: plăţi mobile, tranzacţii online cu carduri bancare sau prin SMS, marketing prin SMS sau reîncărcări cartele de telefonie mobilă. 

 

Planuri pe val de creştere. În ultimii opt ani, compania a înregistrat o creştere constantă, atât în numărul de parteneri înregistraţi pe platforma de plăţi, dar şi în cifra de afaceri şi, implicit, a profitului. „Avem o creştere medie de 35% pe an, în ultimii ani. Pandemia a reprezentat o schimbare radicală de mentalitate şi multe afaceri care erau doar în format fizic ne-au ales soluţiile de procesare a plăţilor online”, arată Felix Crişan.

În plus, valoarea tranzacţiilor intermediate a crescut constant. Dar dacă în perioada 2017-2019 catalizatorul era o încredere din ce în ce mai mare a românilor de a cumpăra mai mult online, din 2020 şi până în prezent, valoarea medie a tranzacţiilor a crescut în special datorită inflaţiei. Spre exemplu, în 2022 compania a înregistrat, în medie, o creştere de 15% a valorii tranzacţiilor, la 265 lei pe comandă. Astfel, curentul inflaţionist se vede din ce în ce mai puternic în comportamentul de consum al românilor, care este de aşteptat să fie tot mai cumpătaţi la capitolul shopping.

Totuşi, piaţa românească de comerţ digital este într-o pantă ascendentă, datorită mai multor factori, enumeră Felix Crişan: toate categoriile de vârstă folosesc internetul mai mult, clasa mijlocie este mai stabilă şi smartphone-urile sunt din ce în ce mai intuitive, pentru oricine. În 2022, vânzările online cu cardul au cunoscut o creştere de 30%, asemănătoare cu cea din 2021. „Însă vorbim de o perioadă imediat următoare pandemiei, unde comportamentul de cumpărături online a fost schimbat, însă nu îndeajuns. Motivul principal: românii preferă, în continuare, plata ramburs a cumpărăturilor online.”

Una dintre cele maimari provocări pentru companiile care vor să vândă produse online este reprezentată de plata ramburs. Pentru afacerile româneşti, modalitatea este problematică deoarece creşte riscul de fraudă şi de anulare a comenzilor, dar şi un cash-flow mult mai lent. „Din păcate, în prezent, plata ramburs este metoda preferată de achitare a comenzilor online în mai mult de 60% din cazuri. Datorită faptului că românii devin mai obişnuiţi cu tehnologia, ne aşteptăm să vedem o creştere din ce în ce mai mare a plăţilor digitale. Această schimbare va fi benefică pentru afacerile din comerţul online, deoarece va creşte nivelul de încredere şi vor scădea riscurile asociate cu plata ramburs”, este de părere CEO-ul Netopia. În plus, continua îmbunătăţire a părţii logistice, răspândirea şi adoptarea tot mai mare a CRM-urilor, programelor de administrare a comenzilor şi altele, joacă un rol important în dezvoltarea pieţei de e-commerce. „Din ce am putut observa, afacerile care îşi optimizează lanţul de aprovizionare, scurtează timpul de livrare şi oferă cât mai multe opţiuni de plată, reuşesc să se diferenţieze mai uşor”, afirmă Felix Crişan.

Cum-necum, cu avantaje şi dezavantaje, piaţa de e-commerce este una dintre cele mai dinamice, având suficiente ingrediente magice pentru a determina clienţii să cheltuiască tot mai mulţi bani în acest mediu – fie cash, fie apelând la card.

Într-un peisaj economic în care se vorbeşte tot mai des, tot mai mult despre inovaţie, Netopia este o firmă care a folosit această unealtă drept principal catalizator pentru dezvoltarea soluţiilor din portofoliu. „De la linkul de plată, lansat în 2011, la cardul Netopia Business, noi am văzut inovaţia atât tehnologică, cât şi de business”, conchide Felix Crişan.   

La braţ cu e-commerce-ul

„Noi am susţinut şi pregătit ecommerce-ul românesc de la bun început, iar piaţa de comerţ digital a evoluat constant în ultimii 20 de ani, aşa cum era firesc să se întâmple”, afirmă Felix Crişan, CEO şi cofondator al grupului Netopia, care aminteşte că în perioada 2000-2010, cumpărăturile folosind internetul erau aproape inexistente iar infrastructura era încă în construcţie. Netopia este un grup de companii româneşti înfiinţat în 2003, care cuprinde serviciile Netopia Payments, mobilPay Wallet, web2sms şi Kartela.

2003

Netopia a început să ofere companiilor româneşti posibilitatea de a folosi SMS-ul pentru promovare, informare şi crearea unei relaţii cu clienţii lor. Piaţa era încă în dezvoltare, iar primul serviciu cu care a câştigat teren, pe piaţa din România, a fost cel de app store pentru telefoanele care puteau accesa internetul, în perioada 2005-2006. Companiile care produceau muzică puteau să intre în App Store şi să ofere clienţilor posibilitatea de a cumpăra şi descărca ringtoneuri.

2004

Este lansată web2sms pe piaţa din România, în prezent una din cele mai utilizate platforme pentru servicii de marketing digital SMS.

2007

A lansat plata prin SMS, primul pas făcut de Netopia spre zona de plăţi, dar mai important – înţelegerea faptului că românii sunt dispuşi să folosească tehnologia pentru a face plăţi, dacă este printr-un mediu în care au încredere. La acea vreme, se făcea prin mesajele text trimise prin aşa-numitul celular (telefon mobil). În 2007, un pic peste 30% dintre români aveau dispozitive cu o conexiune la internet şi doar 22% aveau conexiuni broadband (acces la internet

printr-un calculator/desktop). În acest context, nivelul de încredere în ideea de plată online era foarte scăzut. Astfel, singurele opţiuni puse la dispoziţie de către magazinele online erau plata prin OP sau prin transfer bancar.

2008-2009

Impulsionat de adoptarea tot mai mare a internetului prin broadband, ofertele din ce în ce mai generoase la internet prin telefoane mobile, apariţia primelor smartphone-uri, cadrul legislativ mai clar şi altele, a început să dezvolte plata cu cardul.

2010

A lansat, oficial, soluţia complet securizată pentru plăţi cu cardul, care era o inovaţie, atât pentru ceea ce astăzi numim piaţa de e-commerce, cât şi pentru România.

2013

Este lansat primul portofel digital - mobilPay Wallet.

2014

Începe plata prin Bitcoin.

2023

Are loc vânzarea majorităţii acţiunilor către Innova Capital, una dintre cele mai importante companii de private equity din Europa Centrală şi de Est.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.