Radu Georgescu la a treia vanzare: "Nu vreau sa ma laud"

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 18 octombrie 2010 195 afişări

Pentru Radu Georgescu, care a semnat al treilea contract de vanzare a actiunilor unei companii dezvoltate de el de la zero - ePayment -, momentul nu mai inseamna o schimbare de directie in afaceri, cum s-a intamplat in cazul RAV. Pentru ePayment insa inseamna cheia spre Europa Centrala si de Est.

La etajul al doilea al unei cladiri de birouri din Pipera, unde isi are sediul omul de afaceri Radu Georgescu, imediat ce iesi din lift dai cu ochii de un perete pe care sunt reprezentate siglele fiecareia dintre cele cateva companii controlate de el. Nu se stie cata vreme va mai fi acolo ePayment, dupa schimbarea de actionariat anuntata saptamana trecuta, prin care Georgescu a vandut 83% din companie catre Allegro, parte a grupului media sud-african Naspers, cel ce a cumparat anul trecut si site-ul Autovit.ro pentru aproape 5 milioane de euro.

"Deocamdata nu s-a decis daca ne mutam sau nu", raspunde Daniel Nicolescu, directorul executiv al Gecad ePayment, desi o asemenea miscare n-ar fi neaparat necesara, atata vreme cat Radu Georgescu detine restul de 17 procente din companie si continua sa fie implicat in viata ei.Despartirea nu pare sa fi fost grea pentru antreprenorul deja obisnuit sa vanda afaceri pornite de la zero. Un titlu de antreprenor in serie incepe sa fie chiar asumat, vanzarea ePayment fiind a treia ocazie cand semneaza un contract de vanzare a unui pachet de actiuni, dupa tranzactia cu Microsoft, care a preluat tehnologia RAV aflata astazi la baza sistemelor de securitate ale companiei lui Bill Gates, si achizitia ceva mai recenta a 11,7% din actiunile Axigen de catre un consortiu de investitori ce include si un fond de investitii finantat de americanii de la Cisco. Mai grea a fost de fapt separarea Avangate de ePayment, in conditiile in care pana atunci platforma de distributie electronica de software era comuna cu cea de procesare de plati online cu cardul; scindarea era insa oricum planificata de mai multa vreme.

"Tranzactia era chiar necesara. Compania depasise deja pragul de maturitate si risca sa se plafoneze, atata vreme cat 90% din platile cu cardul din internetul romanesc sunt procesate prin ePayment", explica Georgescu intr-o discutie cu BUSINESS Magazin la o zi dupa anuntul oficial.Ratiunea vanzarii incheiate in secret in luna august si pastrate departe de ochii jurnalistilor a fost insa ceva mai complexa. Inainte de toate, trebuie mentionat ca omul de afaceri discuta in permanenta cu potentiali investitori, chiar daca vanzarea companiilor lui nu e un obiectiv clar pe lista de prioritati. E mai degraba o cale de a ramane conectat la "comunitatea fuziunilor si achizitiilor", cum o numeste el, in perspectiva unor oportunitati.

Pentru ePayment, in particular, au fost mai multe discutii, dar cu cei de la Allegro, companie cu experienta in comertul online in Polonia, unde furnizeaza servicii de plati electronice, s-a intalnit intamplator in decembrie anul trecut, in urma unui telefon sau e-mail, nici nu mai stie exact. A fost nevoie de aproape noua luni de discutii, asistate din partea ePayment de avocatii CMS Cameron Mc Kenna SCA, consultantii PricewaterhouseCoopers si negociatorul Diwaker Singh, cunoscut in Romania pentru perioada cand a condus Zapp in Romania; din partea Allegro au participat Marian Dinu Law Office (DLA Piper) si Deloitte. Si a mai fost nevoie de un contract de 500 de pagini cand s-a batut palma. "Intre cele doua companii a fost oricum o sinergie. Obiectivele erau foarte bine aliniate, asa ca miscarea avea sens", spune omul de afaceri, adaugand ca mai existau si alte variante, ca de pilda sa fie invers si ePayment sa preia Allegro.

Atunci insa, fie puterea financiara a companiei romanesti ar fi trebuit sa fie foarte mare, fie ar fi fost nevoie de un parteneriat intre cele doua companii, model care in general nu prea functioneaza, iar in acest caz particular ar fi implicat o serie de complicatii.Obiectivele despre care vorbeste Georgescu vizau in principal extinderea in Europa Centrala si de Est. Atat Allegro, care are birouri in mai multe tari din regiune, cat si ePayment cautau o formula de extindere la nivel european, insa una nu avea platforma care sa-i permita prezenta in mai multe tari, iar celeilalte ii lipsea deschiderea catre piata internationala - tocmai factorii care au stat la baza acestei tranzactii. Acum, depasirea granitelor romanesti si poloneze va fi coordonata de Allegro, iar prima destinatie este Ungaria, in 2011, urmata de Bulgaria, Cehia sau Ucraina, insa fara planuri concrete cu privire la moment.

"Este foarte simplu, in situatia actuala, sa iei sistemul ePayment si sa il aplici in piete care nu au un asemenea serviciu, adica toate din regiune cu exceptia Romaniei si a Poloniei", completeaza Georgescu. Iar potentialul este enorm - un alt motiv pentru care ideea extinderii serviciului incoltise deja de mai multa vreme in mintea omului de afaceri. De la o piata romaneasca a platilor cu card bancar estimata sa ajunga anul acesta la aproximativ 130 de milioane de euro si una poloneza de cinci ori mai mare, unde cumparaturile din magazine online se fac aproape numai cu cardul sau alte forme de plata electronica, cele doua companii ar urma sa atace o piata central- si est-europeana care ajunge probabil de ordinul miliardelor de euro numai din plati online.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/radu-georgescu-la-a-treia-vanzare-nu-vreau-sa-ma-laud-7481951
7481951
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.