Razboiul DVD-urilor continua
O companie britanica vrea sa reuseasca acolo unde Toshiba a esuat. Ce sanse are New Medium Enterprises sa concureze formatul Blu-ray promovat de Sony, la scurt timp dupa victoria acestuia asupra rivalului HD DVD al Toshiba?
Barry M. Meyer, presedintele si directorul executiv al Warner Bros. Entertainment, sustinea in urma cu mai bine de un an ca niciunul dintre cele doua formate DVD de inalta definitie existente pe piata la acel moment nu vor impartasi intr-un viitor apropiat soarta Betamax, formatul comercial de caseta video care a capitulat in anii ’80 in fata standardului VHS. “Oamenii ar trebui sa realizeze ca ambele formate vor coexista si nu ar trebui sa puna clientii in dilema cu privire la tipul de player pe care sa-l achizitioneze”.
Dar previziunea lui nu s-a adeverit. La inceputul anului, compania japoneza Toshiba a renuntat la formatul HD DVD, dupa ce a pierdut sprijinul principalelor studiouri de productie de film (inclusiv Warner Bros.), care au preferat tehnologia Blu-ray semnata de Sony. Decizia a incheiat astfel conflictul dintre cele doua companii pe piata formatelor DVD.
Totusi, se pare ca Sony nu va avea prea mult timp pentru a savura victoria, pentru ca are deja un nou competitor in batalia formatelor DVD. Este vorba despre New Medium Enterprises, o com¬panie londoneza care propune un nou format, denumit “high definition versatile multilayer disc” sau HD VMD, care nu este cu nimic mai prejos fata de Blu-ray din punctul de vedere al calitatii sistemului, sustin oamenii companiei. In schimb, este mai ieftin, criteriu care ar putea diferentia HD VMD, producatorul avand posibilitatea sa se adreseze prin aceasta tehnologie unei categorii de con¬sumatori interesati de cele mai noi tehnologii , dar care au un buget mai redus.
Diferenta de pret este vizibila in primul rand in ceea ce priveste playerele de DVD-uri in format HD VMD, care sunt mai ieftine cu cel putin 100 de dolari (in jur de 63 de euro) comparativ cu playerele Blu-ray, al caror pret porneste de la 300 de dolari (aproape 190 de euro), explicatia tinand de tehnologia diferita de functionare in raport cu formatul concurent. Daca formatul Blu-ray foloseste un sistem cu laser albastru, o tehnologie scumpa adoptata si in cazul formatului HD DVD, playerul propus de New Medium Enterprises se bazeaza pe tehnologia cu laser rosu, folosita de altfel pentru DVD-urile obisnuite.
“Noi nu intentionam sa intram intr-un razboi cu Sony, formatul HD VMD fiind din punctul nostru de vedere o evolutie naturala a DVD-urilor obisnuite, avand in plus fata de acestea si capacitati high definition”, explica Shirly Levich, vicepresedinte in cadrul New Medium Enterprises, adaugand totusi ca victoria Blu-ray fata de HD DVD nu inseamna ca primul va ramane multa vreme dominant la nivel mondial.
Din punctul de vedere al consuma¬to¬rilor, HD VMD ar putea fi deci o alternativa mai ieftina a noilor tehnologii. Compania comercializeaza deja pe site-ul propriu playere HD VMD pe care le produce in China, urmand ca in putin timp sa fie disponibile spre vanzare si pe Amazon.com, la un pret de 200 de dolari (putin peste 125 de euro). Mai departe, compania ar urma sa ofere playerele pentru acest format si in lanturi de magazine cunoscute, de genul Wal-Mart.
Trebuie spus ca si Toshiba a mizat pe costurile mai reduse pentru a populariza tehnologia sustinuta impreuna cu Matsushita Electric Industrial, proprietarul brandului Panasonic, si cu Microsoft, dar aceasta nu i-a garantat succesul, mai ales ca Blu-ray a castigat repede utilizatori in special din randul fanilor de jocuri video. Practic, desi comercializa o tehnologie mai scumpa, Sony a incorporat Blu-ray in consolele de jocuri video de ultima generatie PlayStation 3, inregistrand astfel vanzari chiar daca o parte dintre clienti nu cautau neaparat sa achizitioneze aceasta tehnologie. Aceasta inseamna ca oamenii nu sunt receptivi numai la factorul pret, un element decisiv pentru succesul unui astfel de produs fiind de fapt, din punctul de vedere al mai multor specialisti din industrie, sustinerea din partea studiourilor de productie si a co¬mer¬ciantilor. Pentru ca, in final, nu are nicio importanta cat de ieftin este playerul pentru acest format daca nu apar filme compatibile cu el. Deocamdata, in formatul propus de britanici au fost lansate in jur de 55 de filme, dar cele mai multe dintre ele sunt titluri foarte putin cunoscute. Iar dintre titlurile mai cunoscute, toate sunt filme mai vechi aparute in ultimii cativa ani, precum “The Butterfly Effect”, “Sahara”, “Saw III” sau “Lucky Number Slevin”. Din acest punct de vedere, compania care produce HD VMD spera ca un atu important pentru succesul noului format va fi prezenta la conducerea sa a lui Michael Jay Solomon, unul dintre cei mai cunoscuti distribuitori de film de la Hollywood si fost presedinte in cadrul Warner Brothers International Television. Cunostintele si experienta lui Solomon, actualmente presedintele New Medium Enterprises, ar trebui sa ajute compania sa convinga studiourile de productie sa inregistreze filme in formatul HD VMD. “Chiar daca HD VMD nu a avut un impact prea mare in SUA, cred ca situatia va fi diferita in alte zone ale lumii”, afirma Solomon. Dupa parerea lui, un format DVD poate avea succes insa chiar si fara nume mari de studiouri de inregistrari din SUA, opinie bazata pe faptul ca formatul HD VMD a atras deja atentia mai multor case de productie din Europa Centrala, Australia, China, India si Rusia, in principiu pentru costul redus. “Chiar daca am vinde playerele HD VMD la un pret de 90 de dolari, tot am avea profit”, adauga Solomon.
Sustinatorii tehnologiei Blu-ray nu sunt deloc impresionati de noul competitor. “Strategia adoptata de New Medium Enterprises va da gres, pentru ca porneste de la ideea ca playerele Blu-ray vor fi intotdeauna o tehnologie scumpa”, crede Andy Parsons, presedintele asociatiei Blu-ray Disc Association, care aduce argumentul ca, odata ce va intra in productia in masa, tehnologia Blu-ray va fi din ce in ce mai ieftina. “Pana la urma, si noi vom putea vinde playere Blu-ray la un pret de 90 de dolari”, conchide Parsons.
Pana atunci, New Media Enterprises spera sa aiba de castigat de pe o nisa de piata neacoperita inca, a playerelor high definition pe care sa si le poata permite orice consumator. “Totusi, o nisa de piata nu inseamna ca vanzarile vor fi suficient de mari pentru a transforma formatul HD VMD intr-un business in toata regula”, afirma Carmi Levy, vicepresedinte in cadrul companiei canadiene de consultanta si cercetare de piata AR Communications. In plus, ca sa devina un competitor redutabil pentru Blu-ray, formatul HD VMD ar trebui sa convinga utilizatorii sa abandoneze formatul concurent; or, cei care au platit pentru playere HD DVD s-ar putea sa nu fie deloc de acord cu ideea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro