Uite cine cu ce se joaca

Postat la 04 februarie 2008 18 afişări

Cand Arthas Menethil s-a contopit cu spiritul lui Ner'zhul, a luat fiinta Lich King, una dintre cele mai puternice creaturi din universul Warcraft. Lich King poseda teribila Frostmourn, conduce Icecrown Citadel si comanda armatele de "nemorti" (undead - in engleza, in original) ale Scourge. Iar povestea acestuia va continua si in "Wrath of the Lich King", cel mai asteptat joc al anului 2008, care va aduce unele dintre cele mai sinistre personaje din universul Warcraft.

Lumea din Azeroth a atras milioane de jucatori, iar cu fiecare versiune imbunatatita care a ajuns pe piata, popularitatea "World of Warcraft" a crescut conasiderabil. In 2007 "World of Warcraft" a fost cel mai dorit joc in retea, un jucator de WoW fiind conectat in universul Warcraft in medie 17 ore pe saptamana, adica aproape 2 ore si jumatate in fiecare zi.
Versiunea "The Burning Crusade" a jocului a fost desemnata cea mai asteptata lansare a anului 2007 in Romania, lansare care a avut loc pe 16 ianuarie anul trecut si care s-a soldat cu vanzari de peste 10.000 de unitati. Iar in 2008, jucatorii impatimiti asteapta cu sufletul la gura tot o versiune a celui mai jucat joc al anului 2007: "World of Warcraft: Wrath of the Lich King". Alte lansari notabile vor fi "Grand Theft Auto IV" si "StarCraft II".
"Acestea sunt poate cele mai asteptate jocuri nu numai din 2008, ci din toate timpurile, si vor fi probabil si cel mai bine vandute din categoriile lor", crede Mihail Stegaru, director de marketing si achizitii al Best Distribution, companie care distribuie pe piata locala jocuri si console.
Tendinta este explicabila. Printre preferintele publicului tinta al industriei de jocuri - in principal barbati cu varsta cuprinsa intre 15 si 35 de ani, se numara jocurile de actiune si de strategie, cele cu masini sau fotbal si MMORPG (massively multiplayer online role-playing game - jocurile online care se joaca in retea).


Si, in acelasi timp, tocmai astfel de jocuri sunt cele care sustin cresterile vanzarilor atat la nivel mondial, cat si in Romania, unde anul acesta se asteapta un plus de 20-25 de procente al pietei de jocuri video.
Demo(nstraTie) de talent
Pentru cei mai multi jucatori sau producatori de jocuri, anul 2007 a fost unul extrem de bogat, cresterea vanzarilor putand fi pusa in mare parte pe seama consolelor de jocuri de ultima generatie - Nintendo Wii, Xbox 360 si Sony Playstation 3. Lansate la sfarsitul anului 2006, noile console au determinat producatorii de jocuri sa vina pe piata cu o avalansa de jocuri in 2007, fapt care s-a vazut cel mai bine in vanzarile mondiale de hardware si software de jocuri, cifrate la 40 de miliarde de dolari (aproximativ 27,2 miliarde de euro), potrivit mai multor analisti din piata.
Jucatorii si-au petrecut prima parte a anului 2007 uitandu-se la trailere si incercand variantele demo ale jocurilor ce se anuntau a fi lansate in a doua jumatate a anului. Apoi, intre lunile august si noiembrie jucatorii au votat cu portofelele lor, pentru ca cele mai cerute si vandute jocuri ale lui 2007 au fost lansate chiar in aceasta perioada. Ofertele traditionale au castigat intreaga piata. Continuari ale "Halo 3" de la Microsoft, "Call of Duty 4" de la Activision sau "Madden NFL 2008" de la Electronic Arts au avut parte de o anticipare intensa din partea jucatorilor. Si trebuie retinut ca unele dintre firmele ce masoara popularitatea jocurilor nu iau in seama dorintele copiilor. Cinci dintre cele mai bine vandute 10 jocuri ale anului, in Statele Unite ale Americii, sunt "Wii Play", "Spider-Man 3", "Mario Party 8" si doua versiuni ale jocului "Pokemon". Aceste titluri se adreseaza copiilor sub 13 ani care de obicei nu sunt intrebati de firmele de cercetare despre preferintele lor in materie de jocuri video.


SF si FPS
Cele mai cautate jocuri sunt cele SF (science fiction), cele cu teme de razboi sau FPS-urile (first person shooter). Producatorii de jocuri au avut parte si de surprize placute sau mai putin placute. Astfel "Guitar Hero 3" oferit de Activision si "Rock Band" oferit de Viacom au concepte asemanatoare. In timp ce Viacom a inregistrat vanzari de doar 311.900 de unitati in SUA cu al lui "Rock Band", familia "Guitar Hero" s-a vandut in 3,3 milioane de unitati in toata SUA pana in noiembrie. O alta surpriza de la Activision a fost "Call of Duty 4" care a contribuit si el la cresterea veniturilor Activision, de la 1,22 miliarde de dolari (0,82 miliarde de euro) la 1,35 miliarde de dolari (0,91 miliarde de euro).
De altfel, Activision a intrat in centrul atentiei in decembrie nu numai prin intermediul jocurilor sale, dar si datorita anuntului ca va fuziona cu conglomeratul media Vivendi, care detine Blizzard Entertainment - producatorul "World of Warcraft". Partea Vivendi din Activision valoreaza 19 miliarde de dolari (in jur de 12,9 miliarde de euro), iar cele doua companii au format in urma fuziunii cel mai mare publisher de jocuri video din lume. Cele doua companii unite au si un nume nou: Activision Blizzard


Americanii spun Halo
Pentru Microsoft, anul 2007 a fost unul de incercari. Dupa ce si-a pierdut studioul intern Bungie, compania l-a pierdut si pe vicepresedintele Interactive Entertainment, Peter Moore, care a plecat la Electronic Arts in luna iulie.
Apoi, compania a fost penalizata pentru ca a comercializat o serie de console Xbox 360 cu defectiuni, fiind obligata sa ofere reduceri sau sa returneze banii cumparatorilor nemultumiti.
Dar aceasta cheltuiala a fost finalizata in 2007, iar in primul semestru al anului fiscal 2008 (perioada septembrie - decembrie din 2007), divizia de entertainment a inregistrat un profit de 165 de milioane de dolari (112,2 miliarde de euro) pentru prima data dupa multi ani de pierderi. Mare parte din acesta se datoreaza lui Master Chief, enigmaticul personaj principal din "Halo 3", cel mai bine vandut joc al anului in America.
Dar mai multe deal-uri si mult mai multe jocuri sunt asteptate in 2008. Cea mai picanta barfa din lumea jocurilor vizeaza Take Two Interactive, care a tinut prima pagina a ziarelor in martie 2007, cand actionarii i-au dat jos pe directorii companiei. Strauss Zelnick, fostul directorul executiv al BMG Entertainment, care acum este presedinte al Take Two, neaga acest zvon, dar analistii anticipeaza si o achizitie a Take Two.


Barfe si lansari
In 2008, Take Two a anuntat lansarea seriei Grand Theft Auto. Jocul a avut intarzieri de mai multe ori, dar compania a promis ca data de aparitie va fi undeva intre februarie si aprilie anul acesta.
"Grand Theft Auto IV" se afla in topul listei cu cele mai dorite jocuri ale anului 2008, cot la cot cu "Gear of War 2" de la Microsoft si cu alte doua jocuri dedicate consolei Nintendo Wii: "Super Smash Bros. Brawl" si "Mario Kart".
Cel mai evaziv titlu, unul care este pe buzele jucatorilor de "secole", este "Spore" de la Electronic Arts. Se pare ca zvonurile despre acest joc pentru PC si consola de la creatorul "Sim City", Will Wright, se sting incet incet, din moment ce nu s-a mai anuntat nimic despre eventuala disponibilitate a jocului. Dar cum Electronic Arts da un anunt despre planurile sale in legatura cu "Spore", jucatorii vor fi din nou in alerta, pentru ca daca este un singur lucru la care jocurile exceleaza, acesta este sa produca dependenta si barfe (zarva).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Uite,
cine,
cu,
ce,
se,
joaca
/business-hi-tech/it/uite-cine-cu-ce-se-joaca-4074035
4074035
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.