Craciun fericit!

Joystick sau mouse?

Postat la 30 octombrie 2007 1 afişăre

Comerciantii pariaza pe o continuare a cresterii pentru piata de console pentru jocuri, pe seama jucatorilor cu experienta si cu venituri mai mari, care vor si pot sa se mute de pe un computer pe o consola atunci cand se dedau placerii jocului. Numai ca astfel de jucatori nu-s deloc multi: calculele acelorasi comercianti spun ca numai 25.000 de amatori de jocuri vor cumpara console anul acesta.

Dupa cel putin doua intalniri de afaceri si o sedinta pe zi, Alexandru C., directorul executiv al unei firme de software, isi gaseste la finalul zilei cateva clipe de relaxare jucandu-se pe consola de ultima generatie, cumparata in urma cu cateva luni. „Cel mai mult imi plac jocurile de strategie, pentru ca de multe ori imi dau seama ca pot aplica anumite elemente din joc si in afaceri. Multe reguli sunt aceleasi, fie ca ai de condus o noua civilizatie sau o companie in plina ascensiune“, spune el. Intr-un cu totul alt mediu, in magazinul Media Galaxy de la Unirea, in zona special amenajata pentru jocuri unde se afla o consola care poate fi testata pe un televizor cu ecran plat, cele doua locuri pentru jucatori sunt mai mereu ocupate de impatimiti ai jocurilor, altii la fiecare 10-20 de minute.

Nici in primul, nici in al doilea exemplu nu e vorba insa de binecunoscutul tip al jucatorului adolescent, pierdut in lumea jocurilor timp de ore si zile in sir. „Tendinta este clara: aproape toata lumea se joaca sau s-a jucat cel putin o data. Clientela este acum ceva mai matura, jocurile atrag oameni de peste 30 de ani, pe langa jucatorii consacrati, cei cu varste mici“, constata Doru Raduta, fondatorul si directorul companiei TNT Games. Dupa parerea lui, utilizatorii mai maturi si cei ce vor ajunge la varsta adulta in urmatorii ani sunt cei ce vor sustine de-acum incolo cresterea pe piata de jocuri video din Romania, estimata la 50% pentru urmatorii doi ani. Insusi Raduta spune despre el ca a intrat in acest domeniu din pasiunea pentru jocuri, deprinsa de cand era copil. De la jocuri electronice, Raduta a trecut la cele video, schimband intre timp computerul cu consola de jocuri. Si chiar daca nu are propria consola, are la indemana doua modele de ultima generatie la birou, pe care le mai incearca din cand in cand.

In general, posesorii de console de jocuri sunt fie tinerii care primesc consolele drept cadou la diferite ocazii, fie pasionati de jocuri cu venituri medii, care vor sa-si imbunatateasca experienta de joc si fac trecerea de la computer la consola, dar fara a-si permite sa cumpere cele mai scumpe modele de pe piata. „Rar vom vedea utilizatori care isi incep cariera de «gameri» direct pe consola. Mai intai se vor familiariza cu domeniul pe computer si apoi vor face trecerea catre consola de jocuri“, explica Mihail Stegaru, directorul de marketing si achizitii al Best Distribution, importator si distribuitor de jocuri in Romania. Pentru unii, ulterior intervine in ecuatie si dorinta de a incerca jocurile preferate si pe consolele destinate celor cu venituri peste medie.

Cresterea de circa 70% a pietei de console in ultimii doi ani, conform principalilor retaileri, reflecta deci baza joasa de pornire si faptul ca o parte dintre utilizatori au inceput sa inlocuiasca jocurile pe computer cu cele pe console. In cazul computerului, pozitia nu este intotdeauna comoda, tastatura si mouse-ul trebuie sa fie special concepute pentru jocuri, astfel incat jucatorul sa aiba avantajul rapiditatii, iar monitorul este de cele mai multe ori unul obisnuit, cu diagonala mica. In schimb, consola, pastrand capacitatile computerului (DVD player, sistem de sunet, conectare la Internet), este considerata un echipament mult mai elegant pentru joc, ii permite posesorului sa se joace pe un televizor cu ecran plat si diagonala mult mai mare decat cea a monitorului si manuind joystick-ul.

Totusi, piata este in continuare extrem de sensibila la pret, ceea ce explica de ce creste in principal pe seama vanzarilor la cele mai ieftine produse. Alaturi de consola PlayStation 2 de la Sony, cu pretul cel mai mic de pe piata, „consola Nintendo Wii, care este mai accesibila, fiind cea mai ieftina din ultima generatie, dar si ieftinirea PlayStation 3 au crescut anul acesta interesul publicului“, explica Mihail Stegaru.

La nivel global, consolele de jocuri sunt un segment profitabil pentru marii producatori de astfel de echipamente - Microsoft, Sony si Nintendo. Numai in SUA, consolele de jocuri vor aduce anul acesta incasari de 12,8 miliarde de dolari (peste 8,9 miliarde de euro), mai ales pe seama cresterii vanzarilor de console de ultima generatie - Xbox 360 de la Microsoft, PlayStation 3 a Sony si Nintendo Wii, potrivit unui studiu realizat de Jupiter Research. Anul viitor, gradul de penetrare in SUA pentru aceste echipamente va ajunge la 50%, nivel care pentru Europa ramane inca o notiune indepartata. Piata jocurilor si a consolelor video din Europa este dominata de Marea Britanie, insularii fiind responsabili de mai bine de un sfert din vanzari, conform Jupiter Research. „In primele sase luni ale acestui an, britanicii au cheltuit in jur de 715 milioane de euro“, spune Stegaru, ceea ce inseamna ca, la nivelul intregului continent, piata consolelor a insemnat aproximativ 2,8 miliarde de euro.

In Romania, deocamdata nu se poate vorbi nici macar de cifre de ordinul zecilor de milioane. „Anul acesta, piata de console de jocuri si accesorii pentru console va ajunge la 8 milioane de euro“, estimeaza Dan Mirica, directorul divi-ziei de divertisment in cadrul Altex, care are la vanzare trei modele de console de jocuri – Sony PlayStation 2, Nintendo Wii si Microsoft Xbox 360. „Piata va creste si anul acesta, dupa ce in 2006 s-au cheltuit in jur de 4,5 milioane de euro pentru console si accesorii“, spune si Jiri Rizek, directorul lantului de magazine Flamingo, care comercializeaza consolele de jocuri Sony – PlayStation 2, PlayStation 3 si PlayStation Portable. Dupa calculele lui Rizek, numarul de console vandute anul acesta va ajunge undeva la 25.000, ceea ce ar insemna, la un pret mediu de 220 de euro, o valoare a pietei de circa 5,5 milioane de euro. Daca la console se adauga insa si accesoriile (volane, carduri de memorie, incarcatoare auto pentru console portabile), valoarea de ansamblu poate creste chiar peste nivelul de 8 milioane de euro, conform estimarii lui Rizek.

In ceea ce priveste jocurile, impartirea pietei corespunde numarului redus de posesori de console: peste 75% din vanzari, estimate de Dan Mirica la 10 milioane de euro anul acesta, sunt generate de jocurile pentru computer. Potrivit Best Distribution, din cele 250.000 de jocuri care vor fi vandute anul acesta, trei sferturi sunt jocuri pentru computer, 10-12% sunt pentru PlayStation 2, 8% sunt jocuri pentru PlayStation Portable, iar in cazul Xbox 360 si PlayStation 3, vorbim de un total de 4%. In ceea ce priveste alte tipuri de console, deocamdata procentul este mai mic de 1%, explica Mihail Stegaru. Totusi, daca nu ar fi afectata atat de mult de piraterie, piata jocurilor ar putea fi de cateva ori mai mare decat atat, apreciaza reprezentantul Best. „Acum doi ani se spunea ca daca pirateria ar scadea cu 1%, companiile din piata si-ar dubla cifra de afaceri. Proportia nu mai este aceeasi, dar oricum, pirateria este extrem de mare - undeva la 80% din jocuri.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
hi-tech,
jocuri,
console,
periferice
/business-hi-tech/joystick-sau-mouse-1018718
1018718
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.