Micii miliardari din Silicon Valley

Postat la 26 martie 2007 50 afişări

Silicon Valley este renumit prin businessurile de proportii pe care le-a creat. Si, totodata, pentru oamenii din spatele acestor afaceri, majoritatea tineri, cu varsta sub 30 de ani, care au pus pe picioare o idee online la care s-au gandit inca de pe bancile facultatii.

Aproape in fiecare sambata seara, intr-un pub retras din San Francisco, se intalnesc unii dintre cei mai bogati tineri din Silicon Valley. Este vorba despre Steve Chen si Chad Hurley - fondatorii YouTube, Blake Ross - cel care a creat browser-ul de Internet Firefox, Seth Sternberg - fondatorul site-ului Meebo, Mark Zuckerberg - fondatorul retelei sociale Facebook, Roelof Botha - proprietarul Sequoia Capital si Bram Cohen, care detine Bittorrent, iar lista nu se opreste aici.

Si, cu toate ca fiecare dintre ei are destui bani in buzunar sa cumpere pub-ul Redwood Room chiar in clipa aceea, nici unul dintre tinerii de succes ai Silicon Valley-ului, care au fondat si detin cate un business profitabil pe Internet, nu se fac remarcati in jur. "Nu-mi permit sa fac spectacol astazi", spune unul dintre ei. "Investitorii mei nu vor fi foarte incantati de asta", continua el. La o prima vedere pare un tanar obisnuit de 22 de ani, avand in vedere ca este imbracat cu o pereche de blue jeans prafuiti si un tricou cu dungi, insa Mark Zuckerberg detine reteaua sociala Facebook, care numara peste 11 milioane de utilizatori si care este evaluata la 2 miliarde de dolari. La aceeasi masa, dar ceva mai retras decat primul, se afla si Blake Ross (21 de ani), programatorul care a conceput browser-ul de Internet Firefox, alternativa pentru Internet Explorer-ul de la Microsoft descarcata pe 200 de milioane de computere din toata lumea. De altfel, browser-ul i-a adus lui Ross titulatura de "viitor Bill Gates".

Seth Sternberg, fondatorul site-ului Meebo, care inlocuieste traditionalul messenger, anunta ca este foarte posibil sa ajunga la "reuniune" si Chad Hurley, co-fondatorul popularului site YouTube care a fost achizitionat recent de Google pentru 1,65 miliarde de dolari. Asta doar daca reuseste sa plece de langa sotie si copii. "Chad are o familie acum", spune Sternberg, "iar odata ce se intampla asta, nu prea mai este timp pentru intalnirile de grup".

Generatia miliardarilor

Odata la o generatie sau doua, apare cate un val de tineri antreprenori care reusesc sa atraga atentia si banii unor investitori cu renume sau care isi pun pe picioare propriul business online. Fondul de capital Giddy, spre exemplu, a depasit propriul record de investitii in start-up-uri, sumele investite ridicandu-se la aproape 13,5 miliarde de dolari.

"Astfel de antreprenori ne ajuta pe noi, investitorii, sa privim catre viitor", este de parere Ron Conway, investitorul cunoscut si sub numele de "Nasul Silicon Valley-ului". "Acestia tind catre o lume unde totul se petrece pe Internet, de la divertisment si pana la retele sociale sau de la activitati de business si pana la mijloace de informare", a adaugat acesta.

Cu alte cuvinte, tinerii din Silicon Valley contribuie la crearea unei noi ere, cea a digitalului, unde Internetul detine rolul principal, iar viziunea lor este ca absolut tot continutul online sa fie "la degetul mic" al utilizatorilor. Asa a reusit practic noua generatie de antreprenori sa cladeasca start-up-uri de succes, avand la indemana nimic altceva in afara de computere ieftine, aplicatii software gratuite si acces la Internet broadband. Si tot asa au ajuns sa detina conturi substantiale in banca.

Strategii anti-crah dotcom

Si totusi, exista un aspect negativ de care trebuie tinut cont. Fiecare dintre tinerii antreprenori, astazi miliardari in Silicon Valley, stiu ce s-a intamplat cu businessuri similare celor pe care le conduc la sfarsitul anilor '90, cand a avut loc crahul dotcom. Site-uri precum Pets.com, Kozmo sau Napster s-au pierdut in peisaj pentru ca le-a lipsit ceva esential: un plan de business viabil. Tocmai din acest motiv, acestia incearca sa evite sa faca aceleasi greseli si refuza sa-si vanda businessul prea devreme, asteptand un moment oportun pentru vanzare, asa cum a fost cazul YouTube.

Si acesta este unul din scopurile intalnirilor aproape saptamanale ale "micilor" miliardari din Silicon Valley. Acestia au format un club sau un fel de societate secreta numita in gluma "Valley Brats" (Rasfatatii din Silicon Valley - n.r.), care le da un motiv sa se intalneasca, sa se imprieteneasca si sa puna la punct diferite strategii. Si, in fond, nu fac nimic altceva decat sa adopte un comportament firesc pentru varsta pe care o au, avand in vedere ca nu multi au trecut de 30 de ani. "Dupa un timp devine extrem de plictisitor sa te intalnesti cu oameni de afaceri din alta categorie de varsta", spune Rob Pazornick, fondatorul site-ului de comert online LicketyShip. "Nu fac decat sa discute despre copii si despre problemele din familie. E ca si cum as sta de vorba cu prietenii tatalui meu", a continuat el.

Dincolo de businessurile pe care le conduc, grupul din Redwood Room nu este altceva decat o mana de tineri fortati sa se maturizeze mult prea repede, prin prisma acestor afaceri. "Este destul de stresant sa stii ca depind de tine atatea lucruri si ca sunt zeci de decizii care trebuie luate cu orice risc", este de parere Blake Ross. "Oamenii din jur ne privesc ca pe niste personalitati sau oameni de afaceri in toata regula, cand de fapt nu suntem decat studenti sau proaspat absolventi ai unei facultati care au intrat prea repede intr-un alt rol", a mai spus el.

Viata in Silicon Valley

La o prima vedere, Silicon Valley nu este foarte diferit de oricare alt peisaj american. Sediile business-urilor online sunt imprastiate ici si colo in cladiri din sticla aflate de o parte si de alta a autostrazii 101 care leaga San Francisco si San Jose. Foarte multi oameni grabiti, cu hands-free prin Bluetooth la ureche, trec unii pe langa ceilalti in masini de mici dimensiuni. Toata lumea se concentreaza asupra unui lucru, ignorand aproape tot ce este in jur. Si asta o stiu cel mai bine membrii "Valley Brats", care inca isi petrec multe dintre zilele de lucru cu nasul in computer, incercand sa mai gaseasca o idee la fel de profitabila de business ca si cea de acum.

Chad Hurley (29 de ani)

SITE: YouTube

BACKGROUND: Este artist si provine din suburbiile Pennsylvania. Hurley a luat prima oara contact cu designul pe un computer Apple vechi in scoala generala.

SIMPLITATE: Cofondatorul site-ului video a fost de parere ca este nevoie de simplitate in designul YouTube, astfel incat sa nu apara probleme ulterior. "Problema site-urilor din anii '90 era ca au fost mult prea incarcate ca design. La mine, cuvantul cheie este simplitatea", a spus Hurley.

LA TELEVIZOR: Ii plac emisiunile TV "Lost", "24" si "America's Funniest Home Videos".

Steve Chen (28 de ani)

SITE: YouTube

BACKGROUND: A urmat liceul de matematica din Chicago.

PRIMII PASI: Chen a debutat in lumea Internetului ca hacker, spargand coduri pentru diferite programe software. "A fost o experienta care mi-a deschis ochii", a spus el. "A fost prima oara cand am vazut ca atatia tineri, ca si mie, faceau acelasi lucru."

YOUTUBE vs. MEDIA: "Nu cred ca YouTube poate inlocui canalele media traditionale. In fond, nimic nu se compara cu un film vazut la cinema", a spus Chen.

Mark Zuckerberg (22 de ani)

SITE: Facebook

BACKGROUND: Zuckerberg a crescut intr-o familie de medici si, cu toate acestea, din momentul in care a creat softul pentru un player de muzica facut in casa, a devenit pasionat de tehnologie.

A refuzat insa o oferta de 950.000 de dolari pentru Facebook.

PRIMA INCERCARE: Primul site pe care l-a creat a fost Facemash.com, la Harvard, insa Zuckerberg a avut probleme din cauza acestuia, pe motiv ca a utilizat computerul in alte scopuri decat cele permise de conducerea scolii. Doua luni mai tarziu a fondat Facebook.

PERSPECTIVE: Sansele de vanzare sunt enorme in cazul retelei sociale online. Facebook este evaluata la 2 miliarde de dolari si se zvoneste prin Silicon Valley ca Yahoo! si Google ar fi interesati de achizitie. "Eu nu vreau nicio suma de bani", a spus scurt Zuckerberg. "Compania nu e de vanzare", a adaugat el.

Seth Sternberg (27 de ani)

SITE: Meebo (numara 60 de mesaje trimise in fiecare zi)

BACKGROUND: Si-a dorit foarte mult timp sa devina diplomat, pe vremea cand era in scoala, in West Hartford, Conneticut. Dar mai tarziu a realizat ca este mai bine sa-si investeasca abilitatile de business in propria afacere pe Internet. "Este mult mai amuzant decat in politica", a explicat el.

ANTI-STRES: Sternberg scapa de stres numai atunci cand zboara cu avionul. De altfel, acesta strange banii castigati prin Meebo pentru a cumpara un avion Cirrus SR22.

PERSPECTIVE: Meebo a atras atentia companiilor din Silicon Valley. Asta pentru ca in site au fost investiti deja 3,5 milioane de dolari, principalul investitor fiind Marc Andreessen de la Netscape.

Blake Ross (21 de ani)

SITE: Firefox

BACKGROUND: A crescut in Miami si inca din scoala s-a diferentiat de colegii sai nu numai prin abilitatile sale de programare, dar si prin gusturile sale in materie de jocuri sau filme. Spre exemplu, jocul lui favorit este "Mario Kart" si nu "Grand Theft Auto", cum se intampla in cazul majoritatii tinerilor de varsta lui.

SFATURI PENTRU BILL GATES: "Mi-ar placea sa-l vad pe presedintele Microsoft purtand discutii pe blog-uri", a spus Ross. "Deja a trecut perioada in care companiile vorbeau cu jurnalisti si le dadeau farame de informatii, iar cu clientii se comportau superior", a mai spus el.

PERSPECTIVE: Ross nu are nicio sansa sa vanda browser-ul Firefox, intrucat este un proiect open source, insa a castigat destul de multi bani din cartea "Firefox pentru to(n)ti".

Roelof Botha (33 de ani)

COMPANIE: Sequoia Capital

BACKGROUND: Compania lui si-a creat reputatia de cel mai agresiv fond de investitii din Silicon Valley. Botha a investit in majoritatea afacerilor online din ultimii cativa ani, printre care se numara si Meebo si YouTube. S-a nascut si a crescut in Africa de Sud. Apoi a ajuns director financiar in cadrul PayPal si a contribuit la vanzarea companiei catre eBay.

OPINII: "Antreprenorii de astazi nu urmaresc sa dezvolte un business numai pentru bani", crede el. "Se vede ca deja se investeste considerabil, si nu vorbesc doar financiar, pentru a realiza un business profitabil."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Micii,
miliardari,
din,
Silicon,
Valley
/business-hi-tech/new-media/micii-miliardari-din-silicon-valley-4073689
4073689
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.