Pot plati cu mobilul?
Bancile si operatorii de telefonie mobila incearca sa castige adepti pentru conceptul de mobile banking. Dar e posibil ca succesul inregistrat de Internet banking sa fie transpus si pe telefonul mobil - ba mai mult, ca mobilul sa se transforme intr-un "portofel virtual", cum viseaza cei mai optimisti dintre bancheri?
Bancile si operatorii de telefonie mobila incearca sa castige adepti pentru conceptul de mobile banking. Dar e posibil ca succesul inregistrat de Internet banking sa fie transpus si pe telefonul mobil - ba mai mult, ca mobilul sa se transforme intr-un "portofel virtual", cum viseaza cei mai optimisti dintre bancheri?
Mobile banking reprezinta o oportunitate de business pentru multe banci si operatori de telefonie mobila, care spera ca, prin popularizarea acestui concept, telefoanele mobile vor deveni un mediu de plata la fel de important ca si cardurile bancare", enunta Dan Schatt, analist in cadrul companiei Celent. Serviciile bancare prin telefonul mobil nu sunt o noutate, dar nu au castigat pana acum teren pe masura asteptarilor. "Se pare insa ca investitiile companiilor se vor vedea tot mai mult incepand cu urmatorii trei ani, in conditiile in care pentru segmentul de mobile banking sunt estimate cresteri mai mari decat in cazul Internet banking-ului in aceasta perioada", apreciaza Schatt.
Piata locala se misca destul de lent in acest domeniu, cu toate ca principalii operatori de servicii de telefonie mobila au integrat deja in oferta servicii de mobile banking, chiar daca numai pentru un numar restrans de banci. Insa in SUA, spre exemplu, cel putin 30% din totalul estimat de 56 de milioane de utilizatori de servicii de Internet banking vor adopta si mobile banking-ul in urmatorii trei ani, conform unui studiu realizat de Celent. Studiul vorbeste de peste 17 milioane de clienti care vor face plati prin intermediul telefonului mobil in 2010, comparativ cu un milion de utilizatori anul acesta, adica 3% din randul celor care folosesc servicii de Internet banking. Pentru comparatie, numarul clientilor de Internet banking va urca de la 46 de milioane de utilizatori anul acesta la 56 de milioane in 2010. Aceasta inseamna ca piata incepe sa se extinda, daca ne gandim ca anul trecut numarul clientilor de servicii de mobile banking nu depasea 200.000, potrivit datelor Celent. "Sansa de crestere a pietei pentru serviciile de mobile banking ar putea fi legata de multiplicarea parteneriatelor dintre banci si operatori de servicii si de numarul tot mai mare de telefoane mobile compatibile cu astfel de servicii", considera Schatt.
Argumentul bancilor si al operatorilor de telefonie mobila in fata clientilor este acela ca practic orice terminal cu acces la Internet ar putea fi folosit pentru efectuarea de plati. Tradus in cifre, ar fi vorba de 292 de milioane de potentiali clienti la nivelul anului 2012, conform analistilor ABI Research, acesta fiind numarul telefoanelor mobile compatibile cu serviciile de mobile banking estimate sa fie vandute in SUA in urmatorii cinci ani.
Perspectiva reprezinta un motiv bun pentru banci si pentru operatorii de servicii de telefonie mobila de a-si accelera investitiile in domeniu. Un exemplu este cazul Bank of America. Compania a lansat in luna martie propriul serviciu de mobile banking, prin care le permite celor aproximativ 20 de milioane de clienti ai serviciului de Internet banking - cel mai mare numar de astfel de clienti din toata lumea - sa isi verifice soldurile conturilor si sa efectueze plati si transferuri bancare de pe telefonul mobil. "Am creat practic o banca mobila care incape in buzunarul utilizatorilor si care le permite acestora sa fie in permanenta la curent cu situatia lor financiara si sa foloseasca disponibilitatile din cont indiferent unde s-ar afla", spune Sanjay Gupta, director in cadrul Bank of America. La randul sau, Citibank a lansat serviciul de mobile banking Citi Mobile in luna aprilie a acestui an. Marile grupuri bancare au avut si pana acum in oferta diferite metode care sa permita tranzactii cu telefonul mobil (prin SMS, spre exemplu). Insa pentru a putea castiga o cota importanta din piata serviciilor de mobile banking, institutiile financiare au nevoie sa atraga clientii prin servicii integrate si functii noi, cum ar fi posibilitatea verificarii soldului sau solutii de personalizare a serviciului.
Capacitatea telefonului mobil de a se transforma pe termen lung intr-un instrument de plata curent depinde de doi factori esentiali. Unul este extinderea uzului cardurilor si necesitatea posesorilor de a-si verifica soldul oriunde se afla: "Sumele vehiculate prin intermediul cardurilor bancare sunt in crestere de la an la an si, prin urmare, utilizatorii resimt tot mai mult nevoia de a verifica disponibilitatile din cont pentru a evita situatiile in care, aflati in fata casei de plata, descopera ca fondurile sunt insuficiente", argumenteaza Dan Schatt. Al doilea este receptivitatea comerciantilor, adica disponibilitatea de a accepta platile cu telefonul mobil in magazine. Aceste plati vor reprezenta in 2010 aproximativ 10% din totalul metodelor de plata in magazine, la concurenta cu cardurile bancare si cu banii lichizi, conform studiului Celent. "Insa strategia institutiilor financiare de a duplica succesul online banking-ului pe telefoanele mobile este gresita", crede David Schatsky, presedintele companiei de cercetare a pietei Jupiter Research. Internet banking inseamna deja posibilitatea utilizatorilor de a efectua tranzactii bancare oricand doresc asta, in timp ce in cazul mobile banking factorul nou este ca nu mai sunt conditionati de prezenta unui computer, ci pot face asta oriunde s-ar afla. Prin urmare, Schatsky crede ca bancile trebuie sa ofere serviciilor de mobile banking valoare adaugata, astfel incat acestea sa suplimenteze si nu doar sa mute aplicatiile disponibile prin Internet banking pe mobil. In acest din urma caz, ar avea de pierdut din simplul fapt ca o parte din utilizatori ar putea sa nu gaseasca necesitatea aceluiasi serviciu si pe computer si pe mobil.
Astfel, o strategie bazata pe inovatie si pe servicii integrate ar fi solutia de atragere a clientilor, avand in vedere ca deocamdata doar 8% din utilizatorii americani de Internet banking, adica peste 3,5 milioane, sunt interesati de posibilitatea de a face plati prin telefonul mobil, conform analistilor de la Jupiter Research. "Bancile incep sa inteleaga importanta unei oferte mai diversificate si pregatesc servicii noi de mobile banking", spune Asaf Buchner, analist in cadrul Jupiter Research. Iar miza este suficient de mare pentru a oferi bancilor si operatorilor de servicii de telefonie, care castiga la randul lor la fiecare tranzactie, o motivatie sa ofere astfel de servicii. Platile mici, de cel mult 25 dolari, efectuate cu card bancar sau prin Internet insumeaza anual in SUA 1.400 mld. dolari, iar in 2010, 140 mld. dolari vor proveni din plati prin unde radio, cu ajutorul cardurilor ban care "inteligente". "Cred ca 10% din aceste plati, adica 14 mld. dolari, vor fi cele efectuate cu telefonul mobil", estimeaza Dan Schatt de la Celent.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro