Revolutia amatorilor

Postat la 22 ianuarie 2006 1 afişăre

Oamenii obisnuiti devin creatori media: exista blog-uri mai populare ca multe ziare, amploarea pe care a luat-o fenomenul "podcasting" arata ca oricine poate, cu investitie minima, sa remixeze cu succes o piesa iar popularitatea productiilor video de amator este in crestere. O demonstreaza "Star Wars. Revelations", un documentar realizat intr-un garaj care a fost descarcat de 3 milioane de curiosi.

Oamenii obisnuiti devin creatori media: exista blog-uri mai populare ca multe ziare, amploarea pe care a luat-o fenomenul "podcasting" arata ca oricine poate, cu investitie minima, sa remixeze cu succes o piesa iar popularitatea productiilor video de amator este in crestere. O demonstreaza "Star Wars. Revelations", un documentar realizat intr-un garaj care a fost descarcat de 3 milioane de curiosi.

Calculatorul personal si tehnologiile digitale de ultima ora permit cu numai cateva click-uri crearea si editarea de continut digital, fie ca e vorba de jurnale personale, articole, emisiuni radio sau filme, care apoi circula pe Internet la fel de frecvent ca productiile protejate de legea drepturilor de autor si care au ajuns sa aiba o influenta comparabila cu a creatiilor marilor case media.

In oricare dintre cazuri, tot ceea ce e necesar se gaseste pe Internet, de cele mai multe ori gratuit, cu mentiunea ca pentru realizarea de emisiuni radio e nevoie si de un MP3 player cu inregistrare, iar in cazul filmelor de o camera digitala capabila sa realizeze clipuri. Pentru ca toate aceste creatii nu sunt deocamdata capabile sa concureze efectele speciale de la Hollywood, ele au reusit sa se impuna mai ales prin creativitatea ideii care a stat in spatele lor.

Boom-ul de fapt este al Internetului, iar ceea ce se intampla acum nu inseamna altceva decat evolutie: de exemplu jurnalele personale (weblogs, pe scurt blogs) sunt o alta forma a cunoscutelor forumuri de discutii - pentru ca opiniile pot fi comentate si de cititori in binecunoscutul stil forumistic.

Despre jurnalele online se spune ca au existat din anii ‘80, sub diverse forme. Termenul de weblog a fost folosit prima oara in 1997. Formula prescurtata "blog" a aparut prima oara in 1999. "Log" - "inregistrare" in limba engleza - era deja folosit in expresii precum "jurnalul de bord" (captain’s log). In prezent, jurnalele au devenit un factor important in luarea de decizii, iar oamenii s-au invatat sa tina cont si de opinia altora, in special cand vine vorba de investitii.

Dupa atentatele din 11 septembrie 2001, jurnalele personale ale celor care au dorit sa comenteze dezastrul si sa isi spuna opinia despre ce ar trebui facut in continuare au devenit peste noapte sursa de informatii pentru o lume intreaga. Din 2003, blog-urile au devenit tot mai populare si analistii sunt de acord ca au avut o infuenta semnificativa asupra alegerilor din SUA din 2004. Tot mai multe institutii si organizatii au inceput sa tina jurnale "oficiale". "Blog-urile pot fi privite ca reactia societatii la mass-media orientate spre profit si controlate de grupuri de interese", spune Ionut Oprea, director de comunicare al Netbridge Investments, care detine site-ul www.weblog.ro. Blogurile sunt, in general, comentarii absolut independente - pur si simplu parerea unui consumator despre un produs, serviciu sau despre o situatie oarecare. "Blog-urile nu sunt mass-media, chiar daca exista cateva produse media intitulate astfel. Ele se adreseaza unei audiente de nisa", crede Ionut Oprea.

Succesul blog-urilor confirma de fapt reusita unui gen de site nascut in anii ‘90, care a supravietuit chiar si crahului dot-com. Realizat tocmai din dorinta de a afla si parerea altora despre diverse produse si servicii, www.epinions.com si-a propus sa devina un ghid pentru achizitii, dar si pentru discutii politice. epinions.com prezinta parerile fiecarui membru al site-ului despre produse, fara a cenzura sau a modifica mesajele utilizatorilor - daca acestia respecta regulile.

Site-ul a fost lansat de un grup de pasionati ai Internetului care detineau functii importante la Yahoo, Netscape si Excite. Pagina principala are motor de cautare pentru a descoperi rapid informatii despre produsul dorit, iar opiniile sunt impartite in categorii bine definite si usor de accesat. In total sunt afisate 12 categorii mari (de la auto pana la computere si de la electronice pana la carti), cu zeci de subcategorii fiecare, plus o sectiune suplimentara, cu topicuri precum "Educatie", "Finante", "Sport" sau "Restaurante".

Urmatorul asalt a fost dat pe segmentul emisiunilor de radio. Ajutati de simple aplicatii software sau chiar de playerele de muzica digitala dotate cu functia de inregistrare, oamenii au inceput sa isi spuna parerea si in fisiere audio, au inceput sa remixeze melodiile asa cum le-ar fi placut lor sa sune si au creat chiar si spectacole, transmise apoi pe Internet. A aparut asa-numitul fenomen "podcasting", termen care combina de fapt termenul "broadcasting" cu cateva litere din denumirea faimosului player Apple, iPod. Se pare ca termenul a fost folosit prima oara de un VJ al MTV, Adam Curry, iar tehnologia ii apartine unui producator de software, care a si promovat folosirea podcastig-ului incepand din 2004. Oarecum gelosi pe succesul rivalilor de la Apple pe segmentul muzicii digitale, oficialii Microsoft au cerut ca "podcasting" sa fie tradus ca "personal, on-demand broadcastig", cu alte cuvinte productia proprie de continut digital, la cerere. Cu toate acestea, podcasting-ul ramane in mare parte specific fanilor de iPod.

Podcasting-ul a devenit tot mai popular in SUA, incepand cu septembrie 2004. Este diferit de simpla accesare a blog-ului sau a muzicii digitale, pentru ca necesita o aplicatie speciala de decodare. Tot asa, pentru a descarca astfel de continut pe playerul digital, este nevoie de o aplicatie speciala.

Radiourile, in speciale cele care transmit online, s-au adaptat rapid la noua tehnologie, realizand propriile servicii de podcasting. De exemplu BBC a lansat propriul serviciu podcast in octombrie 2004. Deja in mai 2005, radiourile incepeau sa transmita cele mai reusite emisiuni podcasting ale amatorilor.

Incepand din iunie 2005, magazinul online de muzica al Apple, iTunes, cel mai utilizat instrument de acest gen de pe Net, a adaugat o sectiune unde se pot cumpara productiile amatorilor. In biblioteca de podcasting a Apple se afla acum peste 3.000 de productii de acest gen. In 24 de ore de la lansarea serviciului, mai bine de un milion de utilizatori au cumparat cel putin o astfel de productie. Fenomenul podcasting a inceput sa afecteze industria divertismentului pe mai multe niveluri. Oamenii deveniti peste noapte creatori de remixuri muzicale s-au trezit DJ in cele mai trendy cluburi. Distractia nu mai inseamna doar ascultarea celor mai in voga melodii, ci tocmai acceptarea creatiilor particulare ca o forma de arta. "Ii lasam pe oameni sa isi creeze propriile melodii si sa tina adevarate concerte in serile dedicate", explica Raj Panjawani, unul dintre proprietarii Nowax, organizatie care si-a propus sa incurajeze oamenii sa creeze muzica si sa o aduca in fata unui juriu dur: alti oameni pusi pe distractie.

La aproape zece luni de cand a devenit populara, tehnologia pentru podcast a fost adoptata rapid de casele media, Walt Disney, CNN sau ABC News fiind printre pionierii acestui domeniu. Postul de radio WNYC a lansat in ianuarie 2005 serviciul de podcasting, ajungand in martie la 86.000 de ascultatori pe saptamana. Dupa introducerea lui in sectiunea speciala a magazinului de muzica online al Apple, iTunes, serviciul a ajuns la 125.000 de ascultatori pe saptamana. "Podcasting-ul devine un fenomen, un canal media la care nu am fi avut acces altfel", a declarat Phil Redo, vicepresedintele WNYC.

Succesul podcasting nu face posturile de radio sa scape din vedere jurnalele personale online, asa-numitele blog-uri. Pentru a demonstra ca sunt deschise sugestiilor publicului, producatorii au instalat pe propriile site-uri astfel de solutii, care permit ascultatorilor sa faca sugestii privind emisiunile favorite sau sa comenteze  ceea ce au auzit la radio intr-o anumita zi. Posturile publice, precum BBC in Marea Britanie sau PRI (Public Radio International) in Statele Unite, au adoptat mai rapid decat cele comerciale astfel de tehnologii, spun specialistii in domeniu. "Incercam sa impingem emisiunile radio spre noi canale si in acelasi timp sa exploatam entuziasmul si eventualele surse cu informatii exclusive care sunt disponibile pe Internet", spune Mary McGrath, producator executiv la PRI. Podcasting-ul ofera de asemenea o oportunitate imposibil de ignorat de segmentul publicitatii, pentru ca, la fel ca orice produs online, atinge audiente record si din orice colt al lumii, iar inserarea de publicitate in emisiunile de tip podcasting costa mult mai putin fata de reclama in timpul emisiunilor clasice de radio.

Recent, miscarea s-a repetat in domeniul filmelor digitale. Au aparut atat jurnale video online, in care oamenii isi povestesc experientele in mod regulat, dar si tot mai multe productii video in format digital apartinand unor amatori care se doresc a fi mari regizori. Exista insa si productii de succes, care isi propun sa rivalizeze cu filmele caselor de productie atat prin stil, cat si prin realizarile grafice. Cel mai recent exemplu in acest sens il constituie "Star Wars: Revelations", un documentar pentru fanii Razboiului Stelelor realizat intr-un garaj, care a fost descarcat de pe Internet in peste 3 milioane de exemplare in toata lumea, conform editiei online a BBC.

Filmul are 40 de minute si a fost realizat de oameni la fel de pasionati de trilogie ca si cei care l-au vizionat. "Am incercat sa facem totul la cele mai inalte standarde de calitate", a explicat Shane Felux, un american care nu e tocmai amator in privinta filmelor.  Cu software-ul pe care l-a avut la dispozitie, Shane a reusit sa imbine efecte speciale de cea mai buna calitate.

"Cu cateva aplicatii de editare a filmelor, aplicatii cu efecte 3D si alte asemenea programe, filmul a fost usor de realizat acasa", a spus el. Shane a recunoscut ca investitia totala in proiect poate fi calculata la 20.000 de dolari si ca aproape 200 de fani ai Razboiului Stelelor au contribuit la proiect.

Pe de alta parte insa, Shane Felux, care a urmat studii superioare de regie si productie de film, recunoaste ca ceea ce a realizat a fost inspirat in mare masura de alte zeci de filme realizate de fanii Razboiului Stelelor, filme care au fost de asemenea facute in ateliere proprii, cu mijloacele disponibile oricui.

"Epoca digitala inseamna ca ai toate uneltele la indemana pentru a obtine ceea ce vrei", a explicat Shane. El a spus ca nu ar fi putut avea astfel de rezultate fara acces la tehnologie sau daca aceasta nu ar fi fost totusi accesibila si ca pret. In Romania, fenomenul jurnalelor personale incepe sa se faca simtit, existand deja un site specializat, denumit www.weblog. ro. Despre podcasting nu prea se vorbeste in Internetul romanesc, iar productie video se refera deocamdata in general la petreceri, nunti si botezuri.

Despre www.weblog.ro putem spune ca a reusit sa atraga peste 2.200 de oameni pe zi in ultimele luni, aproape 70.000 in ultima saptamana, conform serviciului de monitorizare Trafic.ro. Site-ul incearca sa supravietuiasca fara reclama, pentru a da o nota de obiectivitate articolelor gazduite, insa incearca marea cu degetul gazduind un magazin online de tricouri personalizate. Discutiile sunt organizate in categorii, iar cele mai recente mesaje postate sunt vazute primele. Un altfel de serviciu de jurnale personale este disponibil studentilor pe http://weblogs.studentclub.ro/. Mai ales celor pasionati de Microsoft.

Cele mai multe referinte la podcasting din Internetul romanesc sunt in forumurile de discutie, unde utilizatorii se intreaba cam despre ce este vorba. Pe site-ul Softpedia.com, una din cele mai mari biblioteci de software gratuit din lume, sunt disponibile la ora actuala circa sapte aplicatii diferite care permit crearea sau ascultarea de emisiuni podcast.

Aceeasi cautare efectuata pentru "weblogs" scoate la iveala peste 700 de astfel de aplicatii, care pot fi utilizate pentru crearea sau citirea de jurnale personale. "Blog-urile au fost adoptate pe Softpedia de ceva timp si sunt folosite de utilizatori din intreaga lume", a declarat Alexandru Andreescu, specialist in Mac/Apple al Softpedia.com.

"Noile tehnologii vor fi adoptate si in Romania, dar trebuie sa ne gandim ca pentru ele sunt necesare si echipamente speciale, precum playerul iPod, un web-server, eventual camera digitala. Vesnica problema cu puterea de cumparare", a apreciat el. Astfel ca pe partea de podcast, romanii mai au de asteptat.

"Desi nu sunt utilizate inca prea mult in Internetul romanesc, noile tehnologii nu trebuie ignorate. Valoarea lor ca mijloc de comunicare sau ca factor de influenta nu trebuie ignorata", apreciaza Marian Pop, specialist in tehnologii digitale al furnizorului de servicii online Neogen.

Blog-urile au aparut din nevoia de a echilibra pozitiile transante ale mass-media traditionale, spune el. Neogen nu are acum un plan concret de a lansa astfel de servicii, insa va tine cont pe viitor de preferintele utilizatorilor de Internet. Tehnologia podcasting si jurnalele video sunt la inceput de drum si in tarile avansate, spune oficialul Neogen.

Mai exista si problema necesitatii unor servicii de acces la Internet in banda larga pentru doritorii de podcasting sau de productii video. In schimb, jurnalele pe web sunt mult mai accesibile, iar furnizorul de servicii online permite utilizatorilor crearea unui astfel de blog in sectiunea "Club" de pe portalul Neogen.ro.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Revolutia amatorilor
/business-hi-tech/revolutia-amatorilor-979070
979070
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.