Cele mai scumpe gadget-uri
Cum se defineste luxul in materie de gadgeturi? Unii ar spune ca depinde de bugetul pe care il ai, pentru ca lux poate insemna un telefon Vertu de 250.000 de euro, dar si mobilul Motorola D&G care costa aproape 400 de euro. Altii iau ca unitate de masura pietrele pretioase si materialele folosite in fabricarea gadgeturilor. Luxul e de masa, e individual, e bling, e subtil, e cu sau fara logo, e o pereche de boxe uriase sau un mouse minuscul.
Piata terminalelor de lux a aparut intr-o perioada dificila pentru industria telefoniei mobile pe plan global, cand vanzarile incepusera sa aiba un trend descendent, iar utilizatorii considerau telefonul mobil un simplu echipament destinat comunicarii, care nu trebuia inlocuit prea des. Astfel, producatorii au inceput sa caute segmente de consumatori care sa contribuie la majorarea vanzarilor de produse si servicii cu valoare adaugata mare, descoperind o categorie de clienti putin explorata - utilizatorii telefoanelor mobile de lux.
Surprinzator, celularele scumpe, dotate mai degraba din punctul de vedere al pietrelor pretioase si al materialelor scumpe din care sunt realizate decat din cel al tehnologiilor pe care le incorporeaza, au atras atentia publicului mai repede decat se asteptau producatorii. Iar cresterile pe care le inregistreaza an de an piata bunurilor de lux constituie inca subiect de studiu pentru psihologi si sociologi, obiceiul de cumparare al acestor produse fiind in stransa legatura cu statutul social al cumparatorului.
Practic, interesul consumatorilor pentru telefoane al caror pret depaseste cel putin cateva mii de euro este justificat de dorinta de a epata, „mobilul devenind in acest caz o bijuterie care are rolul de a atrage atentia celor din jur si de a le expune atat posibilitatile financiare, cat si stilul sau personalitatea“, este de parere psihologul Diana Vasile. „Este un mod prin care individul poate comunica celor din jur statutul social, mai ales ca gadgeturile sunt obiecte personale usor vizibile.“
Emotie de mii de euro
Producatorii de electronice au inceput sa lanseze pe piata, inca de acum 5-6 ani, produse care costa mii de euro, cele mai notabile preturi fiind inregistrate de-a lungul timpului pe piata audio, cu platane de 10.000 de dolari (6.500 de euro), amplificatoare de 15.000 de dolari (9.600 de euro) sau boxe de 50.000 de dolari (32.000 de euro).
n urma cu sase ani, o subsidiara a companiei Nokia, denumita Vertu, a inceput sa vanda telefoane mobile din platina la preturi ce depaseau 20.000 de dolari. Iar la nivel de mass-market, consumatorii care pana nu demult plateau 300 de dolari pe un televizor obisnuit au ajuns acum sa scoata din buzunar chiar si 3.000 de dolari pentru un ecran cu plasma. Nu e de mirare astfel ca producatorii din industria IT prefera sa se pozitioneze mai degraba pe piata care a dezvoltat conceptul de electronice de lux.
Dar ce sunt produsele de lux si de ce oamenii si le doresc? De ce o persoana este dispusa sa plateasca 5.000 de euro pe un ceas, cand si un model de 10 euro va arata la fel de precis ora? De ce exista oameni care cheltuie 50.000 de euro pe o haina de blana sau 100 de euro pe un trabuc? Raspunsul este acelasi ca si la intrebarea „de ce bijuteriile exista de cand exista si rasa umana?“. Pentru ca toate aceste lucruri fac parte din personalitatea unui om, din ceea ce intelege el ca il defineste si ca ii poate accentua trasaturi care tin de personalitate, caracter sau statut social, pe care doreste sa le evidentieze.
Prin urmare, este clar ca in comportamentul de cumparare sunt implicate componente psihologice, iar specialistii sunt de parere ca piata bunurilor de lux nu se refera la cat costa un anumit lucru, ci are mai degraba legatura cu intreaga experienta emotionala care insoteste procesul de cumparare, fie ca vorbim despre gadgeturi, bijuterii sau iahturi.
Primul pas in Romania
Piata gadgeturilor de lux din Romania nu este foarte dezvoltata deocamdata, dar nu pentru ca nu ar exista cumparatori de materiale scumpe, ci pentru ca nu exista atat de multi pe cat ar dori producatorii. Piatra de temelie pentru piata romaneasca a terminalelor mobile de lux a fost pusa de Vertu in luna mai a acestui an, odata ce compania a venit oficial in Romania.
Lansarea oficiala a telefoanelor Vertu in Romania a avut loc in Sala Tronului de la Palatul Regal, unde au fost prezentate 13 colectii de terminale mobile, al caror pret cumulat a depasit 500.000 de euro. Noutatea absoluta a fost modelul Vertu Constellation Rococo, prezentat in premiera mondiala. Telefoanele Vertu vor fi comercializate in magazinele Cellini, fiind privite mai degraba ca bijuterii decat ca niste gadgeturi care se remarca prin functionalitate.
Surpriza nu a fost insa de proportii pentru multi dintre cei vizati, pentru ca desi nu au fost comercializate direct de companie, telefoanele Vertu si-au gasit deja locul in buzunarul multor romani cu bani. Desi lansarea oficiala a avut loc in urma cu cateva saptamani, telefoanele produse de divizia de lux a companiei Nokia sunt disponibile pe piata inca de acum 2 ani, fiind importate de companii precum MediaMaxCenter sau Gersim de pe alte piete europene, dintre care cele mai populare sunt Austria, Germania sau Italia. Potrivit oficialilor companiei MediaMaxCenter, doar anul trecut au fost peste 500 de romani care si-au achizitionat un Vertu, pe plan mondial fiind comercializate sute de mii de astfel de terminale mobile in fiecare an.
Diamantele care suna
Gresso, un producator de telefoane mobile de lux din Rusia, va lansa in curand doua terminale mobile scumpe, incluse in noua colectie „Avantgarde White Diamonds“. Dupa lansarea telefoanelor Sol Steel si Luna Steel care a avut loc in luna martie a acestui an si care costa fiecare circa 5.500 de dolari, compania pregateste inca doua noi modele numite Gresso White Diamonds si Gresso Royal Diamonds. n termeni de design, noile telefoane nu vor fi foarte diferite de celelalte dispozitive lansate pana acum pe piata. Carcasa va fi fabricata din lemn negru african vechi de 200 de ani, tastatura este din titan si e decorata cu intarsii de piele si aur. n plus, ca un semn distinctiv al acestei companii, numerele de pe tastatura sunt gravate cu laserul in stil roman.
Display-ul celor doua noi telefoane de la Gresso este acoperit cu cristal safir. Dar ceea ce deosebeste aceste noi modele de celelalte este tastatura pentru care producatorul a folosit diamante. Gresso White Diamonds este telefonul mai „ieftin“ dintre cele doua, care va fi comercializat la un pret de aproximativ 15.000 de dolari (9.000 de euro). Gresso Royal White Diamonds va costa circa 52.000 de dolari (33.000 de euro) si va fi lansat in editie limitata, care va numara 200 de unitati. Toate cele 23 de taste sunt incrustate cu un total de 2,53 carate de diamante albe. Colectia a fost prezentata la JCK Las Vegas Show, cel mai mare targ de bijuterii din SUA, care a inceput pe 30 mai.
iDiamond Ear
Una dintre cele mai recente lansari de pe piata tehnologica de lux se numeste iDiamond Ear - casti incrustate cu diamante. Designerul lor este Thomas Heyerdahl din Oslo, Norvegia. Castile sunt fabricate din aur alb sau aur roz de 18 carate (cantarind in total 11,5 grame) si sunt acoperite cu 1,65 carate de diamante taiate manual (204 diamante individuale) si cu detalii gravate cu ajutorul laserului. Heyerdahl este aceeasi companie care a creat cel mai scump iPod din lume, iDiamond, care a fost licitat - in martie 2008 - in scop caritabil in Londra. iPodul iDiamond a fost creat intr-un singur exemplar, ca o bijuterie unica, iar pretul final cu care a fost achizitionat s-a ridicat la peste 40.000 de dolari (circa 26.000 de euro). Castile iDiamond vor fi disponibile la pretul de 6.400 de dolari (4.100 de euro) si vor fi produse intr-o editie limitata de 1.000 de perechi pentru exclusivitate garantata.
Smartphone-ul Diamond Crypto
Este unul dintre cele mai scumpe telefoane din lume, la pretul de 1,3 milioane de dolari (820.000 de euro). Designerul Peter Aloisson, un bijutier austriac, a imbracat telefonul in platina si l-a decorat cu 50 de diamante, 10 dintre ele fiind albastre, considerate foarte rare. Lemnul de pe partile laterale ale telefonului este abanos din Madagascar. Diferenta dintre acest telefon si altele la fel de scumpe este tehnologia de criptare cu care este dotat, pentru a asigura o securitate ridicata a informatiilor. Notele tehnologice includ Windows-ul care functioneaza pe un procesor Motorola de 266 MHz, pachetul MS Office si un MP3 player, toate acestea in spatele unui ecran TFT de 2,2 inci cu tehnologia touchscreen.
Muzica de aur
Cand a fost lansat la Cebit in 2006, MP3 playerul TrekStor i.Beat a facut cu ochiul multora dintre vizitatori. Pentru melomanii veritabili care vor sa aiba cel mai exclusivist MP3 player de pe piata, TrekStor i.Beat este produsul potrivit. Costa aproximativ 23.000 de dolari (14.500 de euro), este incastrat in aur si decorat cu 63 de pietre pretioase.
Acest MP3 player a fost o comanda speciala primita de companie din partea miliardarului ruso-canadian, proprietar al echipei de Formula 1 Midland, Alex Shnaider, pentru a dezvolta cel mai scump MP3 player din lume. Carcasa gadgetului contine 750 de grame de aur de 18 carate si 63 de diamante. Playerul este impodobit de asemenea cu un mic lant de pietre acvamarin. Pentru fabricarea acestui produs s-a lucrat manual 100 de ore.
PC-ul Baroque
Este primul computer personal de un milion de dolari (630.000 de euro). n aceasta suma sunt incluse diamantele si safirele incrustate si aurul din care este produs (aur galben si alb de 18 carate). Compania producatoare se numeste Moneual, cu sediul in California, iar designerul acestui gadget de lux este (previzibil) un bijutier, Lee Charles Buckingham. Computerul a fost prima data prezentat la CES in 2007, iar compania producatoare sustine ca aceste PC-uri vor fi disponibile pe piata in editie limitata de doar 100 de exemplare, pavate cu pietre semipretioase, fiecare costand in jur de 30.000 de dolari (circa 20.000 de euro). Cei care vor achizitiona unul dintre aceste exemplare vor beneficia de suport tehnic, inclusiv upgrade-uri tehnologice, o data la doi ani fara costuri suplimentare.
PC-ul „Baroque“ e propulsat de un procesor Intel Core 2 Duo, are instalat Windows Vista, multimedia card reader, TV tuner si sunet integrat 7.1. Ecranul de 7 inci are tehnologia touch screen, iar tastatura si mouse-ul sunt wireless.
Soricel cu diamante
Exista telefoane cu diamante, MP3 playere cu diamante, de ce nu si un mouse cu diamante? Un producator elvetian a realizat un mouse din aur de 18 carate incrustat cu 59 de diamante. Mouse-ul este disponibil in doua variante de design - unul floral, iar celalat cu diamante presarate poetic. Mouse-ul este potrivit atat pentru Mac, cat si pentru PC si costa 24.180 de dolari (15.500 de euro). n plus, acest accesoriu pentru computer poate fi decorat cu diamante in forma initialelor numelui clientului. Produsul se gaseste in trei versiuni de aur: galben, alb sau rosu, cu marginea de culoare alba sau neagra.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro