Twitter si nimic mai mult
In fiecare zi, cateva sute de mii de utilizatori din toata lumea publica pe serviciul de micro-blogging Twitter in jur de trei milioane de mesaje. Dar cu toate acestea, veniturile Twitter raman infime in lipsa unui model de business adecvat erei web 2.0.
In doi ani, de cand a fost lansat si pana in prezent, serviciul online Twitter, care le permite utilizatorilor sa publice mesaje scurte, formate din mai putin de 140 de caractere, s-a transformat dintr-o joaca a unor tineri antreprenori intr-o metoda rapida si foarte eficienta de comunicare. Numai in ultima perioada, Twitter a fost accesat de aproximativ doua milioane de utilizatori pe luna, de zece ori mai multi decat in urma cu mai bine de un an, dintre care 40% sunt americani, potrivit statisticilor companiei din spatele serviciului de micro-blogging. Restul traficului inregistrat pe paginile Twitter, indiferent ca mesajele sunt publicate online prin intermediul telefonului mobil, browserului web, e-mail-ului sau serviciilor de mesagerie, provine in principal din Japonia, Spania, Marea Britanie si Brazilia.
Serviciul prin intermediul caruia sunt publicate zilnic in jur de trei milioane de mesaje este considerat deja un fenomen, inclusiv in Romania. Greu de spus insa cati membri are Twitter pe piata locala, serviciul fiind accesat nu numai de utilizatori obisnuiti, dar si de diferite companii care-l folosesc in scop de marketing si comunicare. Cel mai recent exemplu ar fi Vinexpert, reteaua de retail de vinuri care a devenit membra a serviciului online la inceputul lunii iulie, cu scopul de a-si imbunatati comunicarea cu actualii, dar si potentialii consumatori. “Pe Twitter navigheaza tinerii si oamenii informati sau aflati in cautare de informatii noi, un public interesant pentru companie”, spunea la acel moment Catalin Paduraru, actionar si fondatorul companiei. Si LG Electronics Romania a pornit pe Twitter, tot in luna iulie, o campanie de promovare pentru cateva modele de televizoare cu ecran plat cu clientii. Iar companii precum Orange sau Vodafone detin deja de mai multa vreme un cont Twitter. Cu toate acestea, in ciuda succesului pe care-l are, serviciului ii lipseste un element estential: modelul de business.
“In acest moment, am atras suficienti bani din partea fondurilor de investitii incat sa nu ne preocupam de conturarea si finalizarea unui model de business”, explica aceasta lipsa Biz Stone, antreprenorul in varsta de 34 de ani care a fondat Twitter impreuna cu Jack Dorsey si Evan Williams. Practic, Stone si partenerii sai incearca sa urmeze drumul deja batatorit de mai multe afaceri online de succes, precum reteaua sociala Facebook sau serviciul de continut video YouTube, care s-au concentrat initial pe formarea unei baze consistente de utilizatori si de-abia apoi si-au stabilit si sursele de venit.
Insa nici macar asemenea companii nu au ajuns sa fie inca profitabile, oficialii Google, proprietarul YouTube, spre exemplu, afirmand cu diferite ocazii ca inca se lucreaza la un model de business viabil pentru serviciul de continut video online. Si Twitter este in aceeasi situatie, serviciul generand venituri neglijabile, motiv pentru care nici nu a atins pana acum pragul de profitabilitate. Dar spre deosebire de multe alte companii din era web 2.0, serviciul de micro-blogging are avantajul ca a reusit sa atraga destul de repede finantarile necesare. Cea mai recenta runda de finantare a avut loc in luna iunie, cand Spark Capital si omul de afaceri din spatele Amazon, Jeff Bezos, au investit 20 de milioane de dolari (13,2 de milioane de euro) in Twitter, pe baza unei evaluari a companiei la 100 de milioane de dolari (66,5 milioane de euro). Prin urmare, este explicabil de ce fondatorii serviciului de micro-blogging nu-si fac inca griji in ce priveste lipsa profiturilor. “Fara un serviciu care sa functioneze fara probleme de natura tehnica, sa ne orientam atentia asupra modelului de business este ca si cum ne-am vedea deja cu sacii in caruta”, apreciaza Biz Stone.
Totusi, fondatorii Twitter sunt destul de optimisti. “Toata lumea are idei pentru monetizarea afacerii, idei pe care le analizam atent pentru a o alege pe cea mai potrivita”, spune Jack Dorsey (31 de ani), directorul executiv al companiei. Serviciul in sine s-ar putea dovedi o sursa stabila de venituri strict prin prisma faptului ca le poate oferi consumatorilor acces rapid si in timp real la informatie. “Exista atatea exemple de companii care au avut de castigat pornind tocmai de la acest concept, de a furniza stiri si informatii de interes in timp real”, observa Biz Stone, dand drept exemplu Reuters, Bloomberg sau chiar bursele de valori care ofera informatii despre actiuni si indici bursieri in timp real.
Serviciul a devenit deja o sursa de informare pentru utilizatori, mai ales ca in unele situatii, informatiile au fost publicate pe Twitter inainte sa fie disponibile online sau in presa. Spre exemplu, in urma cu cateva saptamani, cand Los Angelesul a fost zguduit de un cutremur, primele informatii despre catastrofa nu au fost transmise prin media traditionale, ci prin Twitter.
Unul dintre cele mai la indemana modele de business pentru Twitter este insa vanzarea de publicitate pe paginile sale. Dar fondatorii serviciului sunt de parere ca o asemenea metoda ar indeparta multi dintre consumatorii care s-au obisnuit sa foloseasca serviciul fara sa fie inundati cu reclame online. In acest caz, o posibilitate viabila ar fi sa le acorde consumatorilor puterea de a decide ce tip de mesaje publicitare vor sa urmareasca. Pe de alta parte, Twitter ar putea strecura reclamele online pe paginile cu rezultate returnate in urma cautarilor, compania achizitionand recent Sumarize, un motor de cautare proiectat special pentru a cauta printre mesajele publicate pe Twitter, pentru o suma estimata in piata la 15 milioane de dolari (putin peste 10 milioane de euro). Nu in ultimul rand, Twitter si-ar putea creste veniturile daca ar cere companiilor care folosesc serviciul un abonament lunar in schimbul unor functii mai complexe decat cele la care au acces utilizatorii obisnuiti.
Acest model de business este considerat de o serie de specialisti cel mai potrivit, dat fiind ca firmele au de castigat de pe seama Twitter. Vinexpert, de exemplu, estimeaza o crestere de 7-8% a cifrei de afaceri anul acesta, pe fondul adoptarii serviciului de micro-blogging drept canal de comunicare. Iar la nivel international, Dell sustine ca promovarea pe Twitter s-a tradus pe parcursul ultimului an, de cand a devenit membra a serviciului cu o baza de aproape 1.500 de utilizatori care-i citesc mesajele, in vanzari de peste jumatate de milion de dolari (336.000 de euro). Totusi, Bob Pearson, vicepresedinte in cadrul Dell, considera ca posibilitatea ca Twitter sa mizeze pe un asemenea model de business este destul de redusa. “Exista atatea metode de a monetiza serviciul, mult mai adecvate erei web 2.0, cum ar fi, spre exemplu, publicitatea online, incat un abonament pentru companii nu pare necesar”, spune Pearson. “Dar aceasta depinde de conducerea Twitter.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro