AICI SUNT BANII DVS.
Crestere economica. Boom la credite. Bani de cheltuit. Consum. Aceste patru rotite ale economiei romanesti vor invarti in 2006 bugete de reclama de peste 300 de milioane de euro. Un motiv in plus pentru agentiile de publicitate sa isi tureze motoarele la maximum in cursa pentru clienti. Iar marile grupuri multinationale par sa fi intrat in trepidatie - deja negociaza achizitii, fuziuni si parteneriate strategice. Spectacolul a inceput.
Crestere economica. Boom la credite. Bani de cheltuit. Consum. Aceste patru rotite ale economiei romanesti vor invarti in 2006 bugete de reclama de peste 300 de milioane de euro. Un motiv in plus pentru agentiile de publicitate sa isi tureze motoarele la maximum in cursa pentru clienti. Iar marile grupuri multinationale par sa fi intrat in trepidatie - deja negociaza achizitii, fuziuni si parteneriate strategice. Spectacolul a inceput.
Traduse in bani, contributiile unor astfel de firme la cresterea volumului de publicitate echivaleaza cu un plus de cateva zeci de milioane de euro anual. Asa se face ca piata a crescut cu doua cifre in ultimii ani, iar 2006 se anunta cel mai spectaculos de pana acum. Se asteapta investitii in publicitate de peste 300 de milioane de euro - fata de cele aproximativ 250 de milioane de euro, la cat au fost estimate anul trecut.
Pentru agentiile aflate la vanatoare de bugete, 2006 nu se arata interesant numai prin prisma acestei cresteri de doua cifre a industriei - o crestere semnificativa s-a inregistrat si anul trecut comparativ cu 2004. Anul acesta este esential si din alta perspectiva: e ultimul sprint inainte de intrarea Romaniei in UE - moment dupa care se asteapta o asezare a pietei -, astfel ca 2006 e cel mai potrivit pentru miscarile de consolidare. Iar miza in business nu sunt neaparat cele cateva sute de milioane varsate in publicitate in viitorul apropiat, ci miliardele de euro care sunt estimate sa invarta industria publicitatii in orizontul indepartat (conform unor previziuni, piata romaneasca ar trebui sa ajunga, peste 10 ani, la o valoare cuprinsa intre 1,5 si 3 miliarde de euro).
Ca o completare, mai trebuie spus ca marea competitie intre agentii se da mai degraba pe bugetele de media (cumpararea de spatiu publicitar) decat pe cele de creatie (dezvoltarea reclamelor) - pentru ca in media se invart, de fapt, cei mai frumosi bani ai agentiilor de publicitate. Tocmai de aceea, in acest sector al industriei - al agentiilor de media, adica cele care planifica si investesc banii de reclama ai clientilor - au inceput deja miscarile de trupe.
Cine sunt pretendentii la bugetele de publicitate ale companiilor? O trecere in revista a pietei si a bilanturilor financiare arata ca cele mai puternice pozitii le detin agentiile care fac parte din marile grupuri globale de publicitate: WPP, Omnicom, Publicis si Interpublic. La nivel mondial, cele patru companii-gigant deruleaza afaceri de dimensiuni comparabile cu cele ale colosilor din alte industrii - de ordinul zecilor de miliarde de dolari.
Afacerile lor din
Ce au insa in comun cele patru mari grupuri globale de comunicare in privinta Romaniei este interesul crescut pentru aceasta piata. Daca in deceniul trecut ele au optat sa-si puna steagul aici, acum ele vor sa-l infiga mai bine si sa inceapa cuceririle. Chiar in momentul in care parcurgeti aceste randuri sunt manageri de agentii care negociaza cu retelele la care sunt afiliati asupra vanzarii unor pachete de actiuni si asupra fuziunii unor operatiuni.
Fuziunile si achizitiile au loc si pentru ca multinationalele incep sa-si regaseasca in
Si mai exista alte trei motive care imping multinationalele sa puna mai atent lupa pe
Nici o miscare internationala majora nu ramane fara urmari, reconfigurand ierarhiile mondiale in ambele tabere: cea a clientilor si cea a agentiilor. Consecinta? Tacticile de contraatac. Poate fi mentionata ca exemplu strategia Publicis de a se consolida inclusiv in aceasta parte a Europei, dupa ce a pierdut in 2005 suprematia in topul mondial al companiilor de media (dupa ce principalul rival, WPP, a cumparat grupul Grey la finele lui 2004, crescandu-si astfel numarul de clienti, deci volumul de business).
Dar cat este de strategica
Dintre cele doua parti ale paharului (cea goala, unde Romania e ca si inexistenta in business - planurile marilor grupuri de publicitate) si cea plina (procentele de crestere a pietei), francezii de la Publicis o vad, dupa toate aparentele, pe cea plina. Iar acest lucru se observa deja: anul trecut, francezii au batut
Dar planurile Publicis pentru
Sau sa adopte prezenta in sistem de franciza, dupa ce actualii proprietari ai celor doua agentii se inteleg intre ei asupra structurii de actionariat si a modului de lucru. Cine sunt acestia? In cazul Zenith, compania este controlata de un off-shore din Cipru (conform datelor de la Registrul Comertului), controlata, conform unor surse, de fratii Florescu (aceiasi care controleaza si Saatchi & Saatchi).
Iar Opti Media este detinuta in proportii egale de Teddy Dumitrescu, proprietarul Publicis si Bogdan Santea, care detine agentia Foote Cone & Belding Bucharest (FCB). De notat ca FCB face parte din Interpublic, unul dintre rivalii Publicis. Teddy Dumitrescu (Publicis si Opti Media) si Radu Florescu (Saatchi & Saatchi si Zenith Media) nu neaga nego-cierile cu grupul francez, care sunt in faze "foarte avansate", dar ambii prefera sa nu comenteze mai mult pe marginea subiectului. "Negocierile sunt in derulare si se vor finaliza in viitorul apropiat.
Un comunicat oficial va fi trimis in momentul finalizarii", a declarat Radu Florescu pentru BUSINESS Magazin. Bogdan Santea, cel de-al doilea actionar la Opti Media (care detine 50%, conform Registrului Comertului), a preferat sa nu faca nici un comentariu. "Interesele sunt mari, partenerii locali renunta cu greu la actiuni - pe care vor sa le vanda cat mai bine. De aceea merge atat de greu fuziunea", a comentat acest demers managerul uneia dintre cele mai mari agentii de media.
Si grupul Leo Burnett le-a facut cu ochiul celor de la Publicis. Si-au manifestat francezii intentia de a-si mari participarea in Leo Burnett, unde au pachet minoritar in prezent? "Da. Intentia retelei este clara in directia preluarii controlului in grupul Leo Burnett
O paranteza: asa poate fi explicata si strategia agresiva a Leo Burnett in ultimii ani de a castiga cat mai multe premii la diverse festivaluri, dar si de a atrage cat mai multi clienti in virtutea acestor performante - o recunoastere buna implica o evaluare pe masura in cadrul retelei (ceea ce s-a si intamplat, spune Leo Burnett), implicit o mai mare valoare de vanzare a business-ului (in cazul de fata, pachetul majoritar in agentiile din grupul Leo Burnett).
Contactata de BUSINESS Magazin pentru a comenta pe marginea subiectului achizitiilor in
Companiile au evitat sa comenteze pe aceasta tema, dar asta nu inseamna ca stau pe loc. De pilda, companiile WPP au avut un 2005 bogat in organizari si reorganizari de operatiuni in Romania. Primul pas a fost crearea companiei de media a Grey, Mediacom. Despre aceasta, Miki Vartosu - care o conduce - spune ca este cel mai mare cumparator de GRP-uri (puncte de audienta - n.r.) pe TV, canalul care atrage 60-65% din bugetele de reclama.
In terenul celeilalte companii marca WPP - Ogilvy - ca miscare notabila anul trecut ar fi integrarea, sub aceeasi umbrela, a agentiilor 141 si Red Cell (redenumita ca Ogilvy One). Pentru 2006, in cadrul operatiunilor WPP Romania este asteptata aparitia unui nou jucator, Mediaedge:cia. Agentia este unul dintre cele doua branduri de media ale WPP la nivel mondial (celalalt fiind MindShare, de asemenea parte din grupul Ogilvy). In
Atentie insa, exista o alta companie cu un nume similar, Mediaedge Partnership (juridic, ea apare in hartii fara Mediaedge, dar are drept de folosire a acestui nume in comunicarea comerciala, conform agentiei). Aceasta este integrata operatiunilor agentiei Y&R / Team Advertising, un alt brand WPP. De ce este importanta clarificarea acestei confuzii, intre Mediaedge:cia si Mediaedge Partnership? Din cauza bugetelor. Un cunoscator al afacerilor WPP in Romania spune de pilda ca Mediaedge Partnership (Y&R) ar avea printre clientii importanti pe Danone si Colgate Palmolive - unii dintre cei mai mari advertiseri din Romania, cu investitii in media cumulate de ordinul a cateva zeci de milioane de euro anual.
Destinatia acestor clienti este insa neclara o data cu aparitia Mediaedge:cia - nefiind exclusa ipoteza ca aceasta sa-i aduca in portofoliul propriu, mai spune acesta. Nici Y&R / Mediaedge Partnership, nici oficialii WPP nu au comentat pe marginea strategiei de business a grupului in
O alta miscare asteptata in cadrul aceluiasi grup ar fi disparitia Media Insight din cadrul Ogilvy din doua motive. Primul ar fi insasi disparitia acestui brand din grupul WPP la nivel mondial. Iar al doilea tine de intrarea pe piata a Mediaedge:cia, adusa in discutie mai sus. Tot un pas de dezvoltare al WPP in
Infiintarea Kinetic in
Dinspre partea grupului american Interpublic - rivalul lui Publicis si al lui WPP - nu s-au anuntat mari schimbari in
Companiile Omnicom - cel de-al patrulea as din careul celor patru mari grupuri internationale de comunicare - au miscat insa ceva anul trecut in
Pachetul majoritar al Media Direction (ca si al agentiei de publicitate Graffiti BBDO) este controlat de omul de afaceri Cristian Burci, cunoscut in lumea business-ului pentru vanzarea statiilor Prima TV, Kiss FM si Star FM catre SBS anul trecut, dar si pentru afacerile din media si publicitate demarate inca de la inceputul anilor 90. A primit Burci vreo oferta, ar fi dispus sa vanda?
"Banii se fac cand iti vinzi business-ul, nu cand il operezi. Adica la exit. Sunt deschis la discutii", a declarat Cristian Burci pentru BUSINESS Magazin (de notat ca Burci controleaza companiile de media si publicitate sub brandul BBDO - retea din Omnicom - si in
Cu alte cuvinte, omul de afaceri arata inspre partea plina a paharului adusa in discutie mai devreme si luata drept ipoteza pentru apetitul de dezvoltare al marilor retele in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro