De ce merită să deschizi o afacere care să distreze copiii: „Românii sunt mai mămoşi ca alte naţii. Şi dacă au 10 lei în buzunar se gândesc la copil"

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 10 iunie 2013 6488 afişări

Zeci de milioane de euro au fost investite în ultimii doi ani in spaţii dedicate copiilor. Deopotrivă cheltuielile alocate pentru distracţie sau programele educative ale celor mici alimentează o nişă extrem de dinamică şi profitabilă. Un singur an se poate dovedi suficient pentru amortizarea unei investiţii într-o afacere cu servicii pentru copii, iar marja de profitabilitate este una dintre cele mai ridicate pentru un start-up.

De ce merită să deschizi o afacere care să distreze copiii: „Românii sunt mai mămoşi ca alte naţii. Şi dacă au 10 lei în buzunar se gândesc la copil"

"Investiţia în locul de joacă din Băneasa Shopping City s-a amortizat într-un an", spune Lucia Prăjişteanu, general manager al Britta Trading, compania care administrează Zorky’s Planet, firmă care administrază spaţii de joacă în Băneasa Shopping City şi AFI Palace. Lucia Prăjişteanu ar fi putut spune în „numai„ un an, pentru că prea puţini antreprenori pot spera la acelaşi lucru - de regulă un plan de afaceri are la capitolul perioadei de amortizare câţiva ani buni. Mai mult, profitabilitatea unei afaceri în domeniul locurilor de joacă pleacă de la 20-30%, adaugă antreprenoarea. De pildă, investiţia de 750.000 de euro în roller-coasterul, din AFI Palace Cotroceni, din Capitală, ar trebui să se amortizeze în trei ani de la instalare. Atât cheltuiala cu roller-coaster-ul, dar şi cea de 500.000 de euro cu locul de joacă din acelaşi centru comercial au fost făcute prin finanţări obţinute de la Raiffeisen Leasing.

Conform calculelor Business Magazin, piaţa bunurilor şi serviciilor destinate celor peste 4 milioane de copii cu vârste până în 18 ani depăşeşte 3 miliarde de euro anual. Adică mai mult decât vânzările anuale, la un loc, ale reţelelor Metro şi Carrefour. Iar cheltuielile dedicate copiilor cresc de la an la an, părinţii scoţând din portofel tot mai mulţi bani, lucru care duce la înflorirea afacerilor cu produse şi servicii adresate copiilor.

Principalul motor din spatele profitabilităţii acestei nişe este chiar profilul consumatorului, explică Prăjişteanu. „Românii sunt super protectori, mai mămoşi ca alte naţii, şi dacă au doar 10 lei în buzunar se gândesc la copil".

În mod evident, spaţiile de joacă, de distracţii, dar şi cele destinate educaţiei sunt o afacere de nişă, iar valoarea segmentului este destul de greu de estimat, pentru că în domeniu există foarte multe afaceri. Numai la nivelul Capitalei sunt sute de astfel de firme, de la cele care au câteva sute de clienţi pe an până la cele care fac planuri pentru sute de mii - aşa cum este cazul Divertiland sau Terra Park. Pe sute de mii de vizitatori mizează în fiecare an şi Aqua Magic din Constanţa sau Paradisul Acvatic din Braşov.

În afară de acestea, foarte dinamice se dovedesc şi afacerile de dimensiuni mai mici, cum sunt spaţiile de joacă din centrele comerciale sau atelierele de tot felul - de la olărit şi pictură până la dezvoltare personală sau cursuri de limbi străine. În această nişă, afacerile par să înflorească. Dincolo de momentele de răsfăţ pe care părinţii le acordă deliberat sau nu odraslelor, un alt motiv este puterea financiară. Copiii cu părinţi pentru care o zi de distracţie la parcul acvatic sau plata unui curs de orice fel nu este o piedică financiară sunt tot mai mulţi. Oana Datki, managing partner în cadrul Consulteam, spune că pe parcursul ultimilor ani a crescut vizibil natalitatea în rândul angajatelor în multinaţionale. „Prin 2010, natalitatea a crescut cu 20-30%, iar de atunci se menţine la cote ridicate, chiar dacă în scădere uşoară", afirmă Datki. Tot ea punctează că sunt doi factori care şi-au pus amprenta asupra acestui fenomen. Pe de o parte, prin modificarea legislaţiei indemnizaţia de creştere a copilului a crescut în 2009 de la 600 de lei pe lună până la 85% din venituri, dar nu mai mult de 3.200 de lei. Pe de altă parte, odată cu instalarea crizei, companiile au început procese de restructurări, iar concediul de maternitate a avut rolul unei plase de siguranţă în destule cazuri.


Citiţi articolul integral în ediţia tipărită a revistei Business Magazin începând de luni, 10 iunie 2013.

Urmărește Business Magazin

/cover-story/de-ce-merita-sa-deschizi-o-afacere-care-sa-distreze-copiii-romanii-sunt-mai-mamosi-ca-alte-natii-si-daca-au-10-lei-in-buzunar-se-gandesc-la-copil-10946627
10946627
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.