Lideri elveţieni în piaţa românească. Cum se îmbină precizia elveţiană cu creativitatea românească?

Autor: Ioana Matei Postat la 21 octombrie 2024 29 afişări

Trei lideri de companii cu origini elveţiene, Adecco RomÂnia,  MET Romania şi Novartis România, dezvăluie cum au transformat provocările pieţei româneşti în oportunităţi, devenind jucători de top în industria de resurse umane, energie şi farmaceutică. Prin inovaţie, transparenţă şi precizia specific elveţiană, au reuşit nu doar să se adapteze nevoilor locale, ci să devină şi lideri în sectoarele lor de activitate. Cum şi-au propus să modeleze în continuare viitorul economic al României?

Cu precizie elveţiană şi determinare locală, în piaţa de energie

„MET Romania este un mix echilibrat între precizia elveţiană şi determinarea locală, iar acest lucru a fost recunoscut de partenerii noştri cu care am dezvoltat relaţii de durată. Echipa MET este recunoscută în piaţă ca fiind formată din experţi cu mare experienţă în domeniul energiei, echipă ce creşte de la an la an”, descrie, în câteva rânduri, specificul companiei MET Romania Florin Frunză, CEO-ul acesteia. Evoluţia pe piaţa românească a companiei fost marcată de o creştere constantă, după cum explică executivul: „De la intrarea pe piaţă în 2009, au avut loc mişcări strategice importante pentru a asigura nu doar extinderea, ci şi consolidarea unor parteneriate durabile”. În 2010, au început activitatea pe piaţa de trading a gazelor naturale, iar în 2011, brandul MET Romania a început să prindă contur, urmat de intrarea pe segmentul de energie electrică în 2014. „Momentele cheie ale evoluţiei au fost fuziunea cu Repower Furnizare România şi preluarea RWE Energie, mutări care consolidat poziţia MET pe piaţă şi au facilitat formarea unor relaţii solide cu clienţii şi partenerii din domeniu. Aceste decizii au reflectat nu doar dorinţa de creştere, ci şi capacitatea de a acţiona rapid şi eficient în faţa provocărilor.” România ocupă acum, explică el, o poziţie strategică în sud-estul Europei, unde condiţiile de piaţă sunt în continuare pline de provocări, mai puţin predictibile: „Dar tocmai acest mediu complex ne oferă oportunitatea de a juca un rol important de mediator şi stabilizator în tranzacţiile energetice din regiune”. MET Romania susţine astfel constant activităţile grupului cu origini elveţiene, răspândit în prezent în 15 ţări prin filiale locale, în 30 de pieţe naţionale de gaze naturale, în 39 de pieţe de tranzacţionare şi are colaborări strânse cu echipele MET din regiune (Bulgaria, Ungaria şi Serbia). „În perioada următoare, vom continua consolidarea poziţiei noastre pe piaţa locală, dar şi explorarea de noi oportunităţi, în special în ceea ce priveşte energia regenerabilă, pentru a răspunde atât cerinţelor locale, cât şi celor europene privind tranziţia energetică”, descrie Florin Frunză următoarele obiective.


Peste 15 ani de experienţă pe piaţa locală de energie

MET Group este o companie energetică integrată cu sediul central în Elveţia, cu activităţi diversificate pe piaţa europeană de energie. Pe lângă furnizare, compania îşi consolidează poziţia prin activităţi de wholesale, trading, stocare, şi producţie de energie din surse regenerabile. Compania este prezentă în 15 ţări prin filiale locale, pe 30 de pieţe naţionale de gaze naturale şi în 39 de centre internaţionale de tranzacţionare, devenind, potrivit reprezentanţilor companiei, una dintre cele mai importante companii independente din energie la nivel european. În plus, spun reprezentanţii companiei, MET este una dintre companiile cu cea mai rapidă creştere din Europa, cu un portofoliu diversificat, implicată activ în tranziţia energetică europeană prin investiţii în active verzi şi prin creşterea pe segmentul de GNL. MET Romania s-a înfiinţat în urmă cu 15 ani cu scopul de a oferi soluţii inovative si de a deveni unul dintre cei mai importanţi furnizori de pe piaţă.  Activităţile principale cuprind furnizarea de energie electrică şi gaze naturale, dar şi de consultanţă, servicii de echilibrare şi în curând producţie de energie din surse regenerabile.


Una dintre principalele realizări de până acum ale companiei ţine, potrivit lui, de respectarea contractelor, într-un mediu caracterizat de imprevizibil: „Ce am făcut şi încercăm să facem la MET Romania este să transmitem pieţei faptul că noi ne respectăm întotdeauna contractele şi că un acord semnat devine prioritar pentru companie. Indiferent de fluctuaţiile pieţei, partenerii noştri ştiu că MET îşi respectă angajamentele, iar produsele sau serviciile contractate vor fi livrate întocmai şi pe întreaga perioadă contractuală”. La MET Romania, cultura elveţiană s-a împletit armonios cu specificul local, formând o bază solidă pentru succesul companiei, observă Florin Frunză. „Am integrat câteva elemente esenţiale din cultura elveţiană în modul nostru de lucru, iar acestea au fost bine primite de echipă. Precizia, de exemplu, este un aspect important pe care colegii noştri l-au adoptat rapid, deoarece şi-au dat seama cât de mult îi ajută în activitatea zilnică. La fel de importantă este şi respectarea angajamentelor – un principiu de bază pentru noi”, explică el. Aceste valori elveţiene, însă, nu au fost implementate fără provocări: „Natura umană, prin esenţă, este refractară la nou, însă în momentul în care realizezi cât de utile sunt aceste elemente în activitatea ta, le adopţi fără niciun fel de semn de întrebare. Dacă vorbim despre provocări, probabil că una dintre cele mai importante a fost aceea de a crea un mediul de lucru propice unde echipa să îşi însuşească valorile elveţiene ale MET Group”. Cu timpul, aceste valori au devenit o parte integrantă din cultura organizaţională a MET Romania, fiind nu doar adoptate, ci asumate de angajaţi, crede executivul. Cu toate acestea, spune el, ceea ce face MET o companie unică este modul în care aceste valori elveţiene se îmbină perfect cu specificul românesc, creând un echilibru care determină atât eficienţa lor pe plan intern, cât şi încrederea în relaţiile cu partenerii: „Succesul nostru se bazează pe trei elemente: suntem mândri să avem o echipă de oameni talentaţi şi extrem de motivaţi, ne bazăm pe un model operaţional integrat în managementul riscului şi ne desfăşurăm activitatea mai eficient decât majoritatea companiilor similare. Această sinergie de culturi şi principii ne consolidează principiile de bază, ceea ce ne permite să oferim servicii de înaltă calitate”. În ceea ce priveşte colaborarea cu partenerii locali, transparenţa şi încrederea au fost fundamentale pentru succesul companiei. „Transparenţa se traduce prin clauze şi prevederi contractuale clare, neinterpretabile şi printr-un dialog bazat pe încredere,” afirmă CEO-ul MET. „Pe de altă parte, încrederea se remarcă prin insistenţa noastră de a respecta contractele, de a oferi predictibilitate partenerilor noştri şi de a demonstra că se poate să avem acest model de business şi pe plan local.” Pentru următorii cinci ani, MET Romania are planuri ambiţioase, strâns legate de strategia globală a MET Group. „Ne propunem să consolidăm poziţia pe piaţa energetică din România, un proces pe care l-am început deja prin paşi strategici importanţi, dar care va continua în anii următori prin extinderea parteneriatelor şi diversificarea porto­foliului de produse.” Un alt obiectiv major este dezvoltarea surselor de energie regenerabilă, o componentă esenţială a tranziţiei energetice, pe care MET Romania o consideră un pilon central al strategiei sale de viitor. „Cred că predictibilitatea şi seriozitatea vor deveni tot mai importante, sursele alternative de energie vor deveni din ce în ce mai populare, şi vom merge în direcţia pe care o vedem deja pe pieţele de energie dezvoltate din Europa”, anticipează Florin Frunză. Cu suportul MET Group şi o viziune clară, compania este pregătită să joace un rol esenţial în viitorul energetic al României.  

Florin Frunză, CEO, MET Romania: „Am integrat câteva elemente esenţiale din cultura elveţiană în modul nostru de lucru, iar acestea au fost bine primite de echipă. Precizia, de exemplu, este un aspect important pe care colegii noştri l-au adoptat rapid, deoarece şi-au dat seama cât de mult îi ajută în activitatea zilnică. La fel de importantă este şi respectarea angajamentelor – un principiu de bază pentru noi.”

7 întrebări pentru Florin Frunză, CEO, MET România

1. Cum vedeţi viitorul sectorului energetic în România şi ce rol va juca MET Romania în această evoluţie?

Dacă ultimii ani ne-au arătat ceva, acest lucru este că sectorul energetic din România este încă într-o fază de maturizare. Şi mă bucur că pot spune acum că MET Romania va avea un rol important. Cred că acest domeniu se va maturiza considerabil în anii următori, cred că predictibilitatea şi seriozitatea vor deveni tot mai importante, sursele alternative de energie vor deveni din ce în ce mai populare şi vom merge în direcţia pe care o vedem deja şi pe pieţele de energie dezvoltate din Europa. Este de urmărit cum tranziţia energetică şi creşterea interconectivităţii atât pe segmentul de gaze naturale, cât şi pe cel de energie electrică vor contribui la transformarea pieţei de energie din România. MET Romania a făcut deja o serie de paşi importanţi în această direcţie şi vom continua fără îndoială, beneficiind de suportul MET Group. Pe măsură ce lanţurile logistice se stabilizează, iar alternativele la sursele clasice de energie devin tot mai accesibile, sectorul de energie din România se aliniază tendinţelor internaţionale.

2. Care este cel mai important sfat pe care l-aţi primit în cariera dumneavoastră şi cum v-a influenţat acesta?

„Indiferent cât de sus vei urca în carieră, nu înceta niciodată să înveţi.” Acest sfat m-a influenţat puternic, deoarece mi-a deschis ochii către importanţa dezvoltării personale şi profesionale continue. Am început să caut activ noi oportunităţi de învăţare, fie că este vorba de cursuri, seminarii sau pur şi simplu de a citi cărţi şi articole relevante. Curiozitatea m-a ajutat să rămân motivat şi să îmi îmbunătăţesc constant abilităţile, ceea ce a avut un impact pozitiv asupra carierei mele. În esenţă, acest sfat mi-a insuflat o mentalitate de creştere, care m-a ajutat să depăşesc provocările şi să îmi ating obiectivele.

3. Ce activităţi sau hobby-uri vă ajută să vă relaxaţi şi să menţineţi un echilibru între viaţa profesională şi cea personală?

Pe primul loc rămâne în continuare lectura, apoi vin călătoriile şi muzica. Având copii care practică sportul la nivel competiţional, cea mai mare parte a timpului meu liber este dedicat susţinerii lor la diverse competiţii la care ei participă.

4. Care a fost cea mai mare provocare personală sau profesională pe care aţi întâmpinat-o şi ce lecţii aţi învăţat din aceasta?

Pandemia a reprezentat cea mai mare provocare, atât profesională, cât şi personală. A fost, cu siguranţă, o perioadă care m-a învăţat că nu eşti niciodată prea pregătit pentru o criză, indiferent de natura ei.

5. Cum vă vedeţi contribuţia la dezvoltarea şi succesul MET Romania pe termen lung?

Mi-am propus să formez o echipă de profesionişti cu înaltă pregătire, gata să se adapteze rapid celor mai surprinzătoare schimbări ale pieţei şi care să pună întotdeauna clientul pe primul loc. Împreună cu celelalte  avantaje generate de sinergiile create de grupul MET, o astfel de echipă va garanta succesul pe termen lung al MET Romania indiferent de provocări.

6. Ce vă motivează cel mai mult în rolul dumneavoastră de CEO şi cum vă influenţează acest lucru stilul de leadership?

Ceea ce mă motivează cel mai mult în rolul de CEO este oportunitatea de a aduce o schimbare în bine în societate şi de a contribui la succesul şi creşterea organizaţiei. Fiecare decizie pe care o iau are potenţialul de a crea un impact semnificativ, nu doar asupra companiei, ci şi asupra comunităţii şi industriei în care activăm. Această motivaţie se reflectă în stilul meu de leadership - printr-o abordare empatică şi orientată spre oameni. Îmi place să ascult şi să înţeleg nevoile echipei mele, să le ofer sprijinul necesar şi să îi încurajez să îşi atingă potenţialul maxim. Cred cu tărie că un lider bun este acela care inspiră şi motivează, nu doar prin cuvinte, ci şi prin acţiuni.

7. Care sunt calităţile pe care le apreciaţi cel mai mult la un angajat? Dar defectele pe care nu le toleraţi?

Când vine vorba de calităţile pe care le apreciez cel mai mult la un angajat, aş spune că pasiunea şi integritatea sunt în fruntea listei. Un angajat pasionat aduce energie şi entuziasm în echipă, iar integritatea asigură că fiecare acţiune este ghidată de principii solide şi etică profesională. De asemenea,  adaptabilitatea este esenţială într-un mediu de lucru dinamic, iar agilitatea ne asigură că soluţiile bune ajung la clienţi în cel mai scurt timp. Pe de altă parte, defectele pe care nu le tolerez sunt lipsa de responsabilitate şi negativismul constant. Un angajat care nu îşi asumă responsabilitatea pentru acţiunile sale poate afecta negativ întreaga echipă, iar o atitudine negativă poate demoraliza colegii şi poate crea un mediu de lucru toxic.

Inovaţie elveţiană pentru sectorul farmaceutic local

„Prin integrarea unor valori elveţiene precum calitate, inovaţie, conformitate, colaborare, sustenabilitate şi eficienţă operaţională, ne poziţionăm ca lider pe piaţa farmaceutică din România. Aceste atribute sunt adânc înrădăcinate în cultura companiilor elveţiene şi sunt evidente în operaţiunile lor globale”, spune Marcelo Rainer, Country President şi General Manager al Novartis România. El adaugă că, pentru filiala Novartis din România, cultura şi experienţa elveţiană oferă un cadru robust care influenţează modul în care compania abordează provocările şi oportunităţile sectorului farmaceutic local. Potrivit lui Marcelo Rainer, compania pe care el o conduce valorifică acest principiu al calităţii, pentru a se asigura aderenţa la cele mai înalte standarde în dezvoltarea şi producţia de medicamente, precum şi în îngrijirea pacienţilor: „Accentul pe inovaţie ne ajută să rămânem competitivi şi să aducem tratamente de ultimă generaţie pe piaţa românească. Această abordare holistică nu numai că ne ajută să navigăm mai eficient prin provocările locale, dar oferă şi oportunităţi de creştere şi de îmbunătăţire a asistenţei medicale în sectorul medical românesc”. Ţinând cont de standardele şi valorile elveţiene care ghidează compania la nivel global, Novartis a făcut paşi importanţi în piaţa farmaceutică din România. Una dintre realizările cheie ale acesteia este introducerea de terapii inovatoare pentru boli precum cancerul, afecţiunile cardiovasculare şi bolile rare, ceea ce reflectă angajamentul companiei faţă de excelenţa în medicină, spune Rainer: „Respectarea strictă a standardelor de reglementare locale şi internaţionale asigură eficienţa şi siguranţa produselor noastre şi demonstrează grija noastră pentru calitate şi conformitate”.

Executivul observă că România a înregistrat progrese semnificative în ultimii ani, cu o creştere constantă de două cifre a businessului şi lansarea de terapii inovatoare, ceea ce indică un potenţial de creştere treptată a rolului său în cadrul Novartis la nivel global. Novartis este, de asemenea, singura companie de medicamente inovatoare cu unitate de producţie din România. În fabrica din Târgu-Mureş, compania produce o gamă largă de medicamente, inclusiv medicamente inovatoare: „În total, în anul 2023, peste 1,3 milioane de pacienţi români au beneficiat de terapiile noastre”. Compania s-a evidenţiat pe piaţa locală şi prin faptul că, în ciuda unor limitări  legislative din ultimii ani, s-a axat pe dezvoltarea de studii clinice: „Ne-am străduit să aducem inovaţia mai aproape şi mai rapid în România, prin intermediul studiilor clinice – ne clasăm în top trei companii farmaceutice în ceea ce priveşte domeniul studiilor clinice din România. Reglementările au evoluat semnificativ şi în prezent aprobările sunt mult mai rapide în România, ceea ce are potenţialul de a creşte numărul de studii clinice în ţară, inclusiv în faza incipientă de dezvoltare”.


Novartis în România:  operaţiuni de IMPORT, distribuţie, dar şi producţie

Compania Novartis este prezentă în România prin două entităţi juridice distincte: prima vizează operaţiuni privind importul şi distribuţia de medicamente inovatoare, cu sediul central la Bucureşti, iar cea de-a doua cuprinde operaţiuni de producţie, derulate de fabrica din Târgu-Mureş.


Când vine vorba despre modul în care strategia Novartis în România a fost influenţată de schimbările din domeniul sănătăţii şi cel al politicilor publice, executivul vorbeşte despre faptul că aceasta a trebuit să se adapteze la cerinţele farmaceutice locale şi să-şi alinieze operaţiunile la standardele româneşti şi europene, asigurând respectarea regulilor stricte în ceea ce priveşte  aprobarea  medicamentelor, în domeniul studiilor clinice, stabilirea preţurilor şi a rambursării. „Controlul pe care statul român îl exercită asupra preţurilor medicamentelor care se eliberează pe bază de  prescripţie medicală şi importanţa includerii medicamentelor pe listele de compensare au făcut ca strategiile publice de stabilire a preţurilor să fie esenţiale. Pentru angajaţi, această adaptare continuă a încurajat o cultură a colaborării şi inovaţiei în cadrul companiei, îmbogăţind abilităţile şi implicarea acestora în tot ceea ce fac.” Asta în contextul în care, observă Marcelo Rainer, industria farmaceutică nu reprezintă doar un jucător economic major, ci contribuie şi la îmbunătăţirea semnificativă a sănătăţii populaţiei: „Impactul social cuantifică atât beneficiile pentru sănătate, cât şi pe cele economice şi sociale care vin odată cu îmbunătăţirea acesteia. Prin urmare, se stabileşte o legătură între beneficiile pentru sănătate oferite de tratamentele inovatoare şi contribuţia la PIB, în economie”. El este de părere că impactul social al medicamentelor demonstrează valoarea adăugată adusă societăţii de produsele Novartis, la nivel macroeconomic, şi cuantifică acest beneficiu în termeni monetari: „De exemplu, comercializăm 60 de medicamente inovatoare în România, peste 116 milioane de tratamente au fost produse la Târgu-Mureş şi vândute către terţi în 2023,  astfel fiind câştigaţi peste 12.000 de ani de viaţă sănătoasă (QALY) de către pacienţii români în urma tratamentelor noastre”. Iar toţi indicatorii urmăriţi de companie aduc motive de optimism şi pentru viitor: „Datorită  semnalelor pozitive şi a potenţialului de creştere al României (fiind a şasea cea mai mare populaţie din UE, cu o economie în creştere şi personal calificat), ţara este acum o piaţă prioritară în regiunea noastră. Printr-o finanţare  corespunzătoare a sănătăţii, acces mai rapid la terapii inovatoare şi stimulente adecvate pentru industria farmaceutică, România ar putea deveni una dintre pieţele de top din Europa”. În continuare, Novartis în România urmează strategia globală de reimaginare a medicinei, pentru a îmbunătăţi şi prelungi viaţa oamenilor. „Priorităţile noastre sunt centrate pe stimularea inovaţiei, extinderea accesului la aceasta, asigurarea excelenţei operaţionale, angajamentul faţă de un mediu sustenabil şi promovarea talentelor. Produsele noastre inovatoare se adresează principalelor probleme de sănătate publică ale societăţii noastre: bolile cardiovasculare, renale şi metabolice, bolile autoimune, cancerul şi afecţiunile neurologice.”   

Marcelo Rainer, Country President şi General Manager al Novartis România: „Datorită  semnalelor pozitive şi a potenţialului de creştere al României (fiind a şasea cea mai mare populaţie din UE, cu o economie în creştere şi personal calificat), ţara este acum o piaţă prioritară în regiunea noastră. Printr-o finanţare  corespunzătoare a sănătăţii, acces mai rapid la terapii inovatoare şi stimulente adecvate pentru industria farmaceutică, România ar putea deveni una dintre pieţele de top din Europa.”

7 întrebări pentru Marcelo Rainer, Country President şi General Manager al Novartis România

1. Care sunt principalele inovaţii aduse de Novartis pe piaţa din România şi cum au influenţat acestea îmbunătăţirea serviciilor şi produselor oferite?

Într-o oarecare măsură, inovaţia în tehnologiile medicale, ce până recent părea desprinsă din filmele şi literatura ştiinţifico-fantastică, este o realitate pe care pacienţii români o trăiesc deja: am lansat în 2022, în România, prima terapie celulară pentru o formă de cancer de sânge, prima terapie genică pentru amiotrofia musculară spinală (SMA) este disponibilă în România încă de anul trecut şi sperăm că în viitorul apropiat prima terapie radioligand va fi disponibilă şi pentru românii care suferă de cancer avansat de prostată. Inovaţiile noastre în terapii avansate, cercetare şi dezvoltare, sprijinul pentru pacienţi şi sustenabilitate au contribuit la creşterea standardelor de asistenţă medicală din România, asigurând pacienţilor o îngrijire mai bună.

2. Care a fost cea mai mare provocare personală sau profesională cu care v-aţi confruntat şi ce lecţii aţi învăţat din ea?

Am o abordare pozitivă asupra provocărilor, ele reprezintă adesea oportunităţi de învăţare şi creştere. O carieră internaţională şi experienţa de a locui în străinătate reprezintă, în acelaşi timp, o mare provocare, dar şi o oportunitate, atât din punct de vedere personal, cât şi profesional, deoarece îţi oferă posibilitatea de a ieşi din zona de confort şi de a te adapta unui nou context de viaţă şi muncă. Am învăţat că, la nivel personal, atunci când locuieşti în străinătate, este esenţial să adopţi o abordare proactivă şi să iniţiezi în mod deliberat crearea de noi reţele sociale. Din punct de vedere profesional, este necesar să te familiarizezi cu o nouă cultură, să câştigi încrederea şi respectul colegilor care au perspective diferite, să asculţi activ pentru a înţelege noi contexte, să rămâi deschis să experimentezi diferite abordări şi să colaboraţi pentru a dezvolta soluţii mai bune pentru viitor.

3. Ce pasiuni sau interese personale aveţi care vă inspiră în activitatea profesională?

De-a lungul timpului, am fost profund influenţat de sport şi continui să găsesc inspiraţie în sportivi, în mentalitatea, concentrarea, dăruirea, rezistenţa şi capacitatea lor de a se autodepăşi. De când am ajuns în România, am descoperit performanţele excepţionale ale lui David Popovici, care nu doar stabileşte noi recorduri în piscină, ci se implică activ în numeroase proiecte sociale cu impact. Obişnuiam să joc tenis la nivel competitiv când eram mai tânăr, iar idolii mei erau Roger Federer şi Rafael Nadal. Amândoi au câştigat cele mai importante titluri, au creat o rivalitate sănătoasă şi au contribuit la dezvoltarea sportului în întreaga lume.

4. Cum reuşiţi să menţineţi un echilibru între responsabilităţile profesionale şi viaţa personală?

Atingerea acestui echilibru reprezintă o mare provocare pentru multe persoane, inclusiv pentru mine. „Atomic Habits”, o carte foarte cunoscută în întreaga lume, mi-a modelat modul în care gestionez rutina zilnică. Mă concentrez pe crearea unui mediu care să faciliteze dezvoltarea de obiceiuri productive şi să reducă influenţa celor nesănătoase. De exemplu, de când m-am mutat în Bucureşti cu familia, am început să practic exerciţii fizice cu regularitate, motivat de lucruri mărunte, cum ar fi pregătirea echipamentului sportiv cu o seară înainte. Un alt lucru pe care l-am învăţat de la un fost mentor este să dedici timp de calitate familiei tale: odată ce eşti cu ei, rămâi pe deplin cu ei, fără nicio altă distragere.

5. Ce vă motivează cel mai mult în rolul de CEO şi cum vă influenţează acest lucru stilul de leadership?

Ceea ce apreciez cel mai mult este sinergia dintre imaginarea unui viitor interesant, elaborarea strategiei potrivite, dezvoltarea unei echipe de înaltă performanţă şi implicarea colegilor în atingerea acestui obiectiv. La Novartis avem scopul de a reimagina medicina pentru a îmbunătăţi şi prelungi viaţa oamenilor, iar acest deziderat este “busola” mea. Cele mai bune zile sunt atunci când sunt expus la poveşti reale, despre modul în care soluţiile noastre contribuie la această misiune.

6. Care este cel mai important sfat pe care l-aţi primit în carieră şi cum v-a influenţat?

Visează măreţ, te va ajuta să realizezi lucruri remarcabile, pe care nu ştiai că le poţi atinge.

7. Cum aţi descrie adaptarea la viaţa din România – care sunt aspectele pe care le apreciaţi cel mai mult la cultura locală, dar cele care nu vă entuziasmează?

Eu şi familia mea ne simţim excelent în Româ­nia. Provenind dintr-o altă cultură latină, există multe aspecte comune, cum ar fi căldura oamenilor, importanţa relaţiilor interumane şi stilul de comunicare relativ similar. Un aspect care consider că ar putea fi îmbunătăţit în societatea românească este birocraţia excesivă care duce la o eficienţă scăzută în unele cazuri – am experimentat acest lucru cu procesul îndelungat de obţinere a vizei pentru familia mea.

Compania care a deschis o nouă piaţă în România

„România reprezintă o piaţă extrem de solicitantă, unde numeroşi investitori din diverse colţuri ale lumii şi-au stabilit birourile, transformând astfel ţara într-un stat strategic esenţial pentru succesul afacerilor lor. Această dinamică a permis României să devină un punct de referinţă important în planurile de dezvoltare ale multor companii globale”, descrie şi Francesco Zacchetti, Country Manager, Adecco România, specificul pieţei româneşti. Compania pe care el o reprezintă este parte integrantă a grupului Adecco, cu sediul central în Zürich, şi, ca atare, se aliniază aceloraşi standarde riguroase: „Punem un accent deosebit pe transparenţă şi pe respectarea integrală a legislaţiei în vigoare, asigurându-ne că fiecare decizie şi acţiune pe care o întreprindem este în conformitate cu cele mai înalte norme etice şi legale”. Adecco România a fost fondată acum 24 de ani, într-o perioadă în care nu exista o piaţă specializată în servicii de resurse umane, astfel că a avut meritul de a deschide o nouă piaţă în România şi de a răspunde nevoilor de business ale companiilor. Sediul central a fost iniţial în Bucureşti, urmat de deschiderea primei filiale în Timişoara, iar ulterior  şi-au extins prezenţa prin înfiinţarea a numeroase filiale pe întreg teritoriul ţării. În acest context, Adecco a reuşit să creeze şi să dezvolte consultanţi şi manageri tot mai specializaţi, care se concentrează pe nevoile clienţilor şi pe livrarea unor soluţii personalizate: „Am transformat ceea ce pentru alţii poate părea o excepţie într-un standard de excelenţă operaţională, care ne diferenţiază pe piaţa locală şi internaţională”.

Francesco Zacchetti spune că Adecco nu s-a limitat doar la adaptarea la specificităţile culturale ale României, ci a făcut a avut un rol activ în crearea unei pieţe a muncii care, la momentul respectiv, nu exista. „Prin eforturile noastre, am reuşit să contribuim semnificativ la dezvoltarea economică a României, oferindu-i un avantaj competitiv pe o piaţă globalizată. Astăzi, după 24 de ani de activitate, impactul nostru se reflectă în mod direct în carierele profesioniştilor din diverse industrii. Este foarte obişnuit să întâlnim foşti colegi ai Adecco ocupând poziţii de conducere în companii de mare anvergură, fie ele multinaţionale sau afaceri locale româneşti. Acest lucru demonstrează nu doar influenţa noastră pe piaţa muncii, ci şi angajamentul nostru de a forma lideri capabili să aducă valoare adăugată în organizaţiile lor”, subliniază el. De asemenea, crede că Adecco este o companie bazată pe principii meritocratice, unde evaluarea angajaţilor se face în funcţie de performanţele şi rezultatele pe care le obţin: „Din acest motiv, formarea şi dezvoltarea profesională continuă joacă un rol central în cultura noastră organizaţională. De-a lungul anilor, am creat un mediu în care toţi angajaţii au acces la o gamă largă de cursuri şi resurse disponibile pe intranetul companiei, asigurându-ne că aceştia sunt mereu pregătiţi să se adapteze la cerinţele în schimbare ale pieţei”.


Un lider global,  pionier în România

Adecco este liderul mondial în servicii de resurse umane, prezent în 60 de ţări. Angajează peste 2.000.000 de angajaţi temporari zilnic şi are 70.000 de angajaţi la nivel global. În ceea ce priveşte România, Adecco are 20 de filiale, dintre care 10 sunt răspândite pe întreg teritoriul ţării, iar 9 funcţionează în cadrul companiilor partenere.


Adaugă că, pe lângă investiţiile constante în tehnologie, inclusiv în inteligenţa artificială, se concentrează pe dezvoltarea individuală, oferind de două ori pe an posibilitatea fiecărui angajat de a avea un interviu personalizat cu managerul său, pentru a discuta progresul, provocările şi oportunităţile de creştere. De asemenea, acordă atenţie mediului de lucru, asigurând un echilibru între viaţa profesională şi personală, inclusiv prin oferirea flexibilităţii de a lucra de la distanţă. Referindu-se la tendinţele globale şi la felul în care, Adecco România se aliniază acestora observă că pe piaţa locală există multe profesii care sunt aproape inaccesibile, astfel că sunt nevoiţi să apeleze la muncitori din afara Europei. „Pentru a acoperi aceste goluri, Adecco investeşte considerabil în resurse interne specializate atât în recrutarea locală, cât şi în cea din afara Uniunii Europene. De asemenea, colaborăm cu instituţii locale pentru a oferi orientare în şcoli şi universităţi şi, acolo unde este posibil, formări specifice, în funcţie de nevoile clienţilor noştri.”

Una dintre cele mai mari provocări pentru piaţa muncii din România va fi, de altfel, să abordeze lipsa de angajaţi, atât la nivel general, cât şi specializat. „Adecco cunoaşte foarte bine această problemă, având posibilitatea de a împărtăşi din experienţa multor ţări din întreaga lume. Cu siguranţă, un instrument care ar trebui introdus şi în România, dacă legislaţia locală ar permite acest lucru, este formarea muncitorilor temporari”, crede el. Aceştia ar avea o pregătire dedicată şi specifică pentru a acoperi anumite goluri pe care piaţa nu le poate suplini în mod curent. În plus, pentru a face munca temporară şi mai utilă, ar trebui introduse instrumente care să protejeze muncitorul temporar în perioadele în care nu are un contract activ, dar aşteaptă să obţină unul, sau să faciliteze accesul acestuia la obţinerea de credite: „Însă, toate acestea reprezintă o discuţie amplă şi, cu siguranţă, dificil de realizat pe termen scurt”.  

Francesco Zacchetti,Country Manager, Adecco România: „Adecco investeşte considerabil în resurse interne specializate atât în recrutarea locală, cât şi în cea din afara Uniunii Europene. De asemenea, colaborăm cu instituţii locale pentru a oferi orientare în şcoli şi universităţi şi, acolo unde este posibil, formări specifice, în funcţie de nevoile clienţilor noştri.”

7 întrebări pentru Francesco Zacchetti, Country Manager, Adecco România

1. Cum vedeţi viitorul industriei de recrutare şi care sunt principalele strategii pe care Adecco le va implementa pentru a se adapta la schimbări?

Viitorul recrutării este extrem de interesant şi plin de potenţial. Pe măsură ce noile generaţii pătrund pe piaţa muncii, ele ne împing să ne reevaluăm şi să ne ridicăm standardele. Pentru a rămâne în faţa concurenţei şi a fi mereu competitivi, Grupul Adecco a semnat un acord global cu cel mai important jucător de pe piaţă pentru a implementa inteligenţa artificială. Această colaborare ne va permite să anticipăm şi să răspundem mai bine nevoilor în continuă schimbare ale clienţilor noştri. Deşi tehnologia va continua să joace un rol tot mai mare în recrutare, un lucru este cert: componenta umană va rămâne întotdeauna esenţială şi de neînlocuit în acest proces.

2. Care este cel mai important sfat pe care l-aţi primit în cariera dumneavoastră şi cum v-a influenţat acesta?

Dacă ai un scop în care crezi cu adevărat, nu renunţa niciodată până nu îl atingi, indiferent de obstacolele care pot apărea pe parcurs. Am încercat întotdeauna să aplic această filosofie în viaţa mea şi, de-a lungul timpului, am constatat că perseverenţa şi credinţa în obiectivele mele m-au ajutat să realizez tot ce mi-am propus. Chiar şi atunci când drumul părea dificil, nu m-am lăsat descurajat, iar rezultatele au venit mereu la final.

3. Ce motivaţie personală vă conduce în rolul de CEO şi cum influenţează aceasta stilul dumneavoastră de leadership?

Un lucru foarte important pe care l-am învăţat de la fostul meu şef a fost să lucrez prin exemplu. Astăzi, ceea ce mă inspiră cel mai mult în rolul meu este tocmai acest lucru: să fiu un model pentru cei din jurul meu şi să îi inspir, în timp ce îmi exprim şi pasiunea pentru această meserie pe care o practic de mai bine de 25 de ani.

4. Ce pasiuni sau interese personale aveţi care vă inspiră în activitatea profesională?

Celor care mă întreabă le spun întotdeauna că am cel mai frumos job din lume, pentru că, pe lângă faptul că sunt pasionat de ceea ce fac, îmi place să fiu o parte integrantă a tuturor modelelor organizaţionale ale clienţilor noştri. Companiile nu sunt doar clădiri, ci oameni, aşadar nu există nimic mai frumos şi mai emoţionant decât să găseşti oamenii potriviţi pentru locurile potrivite.

5. Cum reuşiţi să menţineţi un echilibru între responsabilităţile profesionale şi viaţa personală?

Colaborarea în echipă cu familia mea este, fără îndoială, cel mai important aspect al vieţii mele. Munca are şi ea o semnificaţie mare, iar pentru a reuşi atât pe plan profesional, cât şi în viaţa personală, echilibrul şi munca în echipă sunt fundamentale. Familia mă susţine mereu, iar eu încerc să compensez fiecare minut pe care, din păcate, îl „fur” uneori de la ei, dedicându-le mai puţin timp, dar investind în acea calitate maximă care face diferenţa.

6. Care au fost cele mai valoroase lecţii învăţate de-a lungul carierei dumneavoastră şi cum vă ajută acestea în gestionarea Adecco?

Determinarea este un aspect extrem de important pe care l-am învăţat de-a lungul carierei mele, iar alături de aceasta, două trăsături esenţiale care m-au ajutat să cresc profesional sunt ascultarea şi răbdarea.

7. Cum aţi descrie viaţa în România (şi adaptarea dvs. la aceasta) – care sunt aspectele pe care le apreciaţi cel mai mult şi, din contră, cele care vă displac?

Viaţa în România, astăzi, este aproape la fel ca în orice ţară vestică. Am apreciat foarte mult apropierea faţă de ţara mea din punct de vedere lingvistic şi cultural, astfel că adaptarea a fost rapidă. În România, simţi dorinţa de a întreprinde şi de a schimba, iar numeroasele oportunităţi permit oamenilor să crească odată cu ţara lor. Cu toate acestea, există multe aspecte pe care instituţiile trebuie să le îmbunătăţească sau să le schimbe, dar acestea fac parte din procesul de evoluţie.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.