Second-hand premium sau nouă low-cost?
Tradiţional, mai ales în ţările din fosta sferă comunistă, maşina este un simbol al statutului. De cele mai multe ori, o maşină premium second-hand este preferată de români în detrimentul uneia noi la un nivel low-cost. Aceasta este şi miza Carvago, o platformă de vânzare de maşini second-hand, nou-intrată pe piaţa românească. Ce obiective are pentru primul an de activitate pe plan local?
Plănuim să vindem în primul an cam 1.000 de maşini în România. Preţul mediu în Europa Centrală şi de Est este de 23.000 de euro pentru o maşină. 2021 a fost primul an în care am avut operaţiuni şi am avut o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro la nivel european. Anul acesta vom ajunge la 150 de milioane de euro de euro”, spune Jakub Šulta, CEO-ul şi fondatorul Carvago.
E de preferat însă o maşină premium, second-hand, sau una nouă, low-cost? Este o întrebare pe care şi-o adresează multe persoane care au un buget de 15.000-20.000 de euro pentru achiziţia unui autoturism. Avantaje şi dezavantaje sunt pentru ambele variante, dar este vorba şi de riscuri. Pentru maşinile second-hand, problema cea mai arzătoare ţine de garanţia că nu vei băga mai mulţi bani în maşină decât ai dat pe ea. În România se înmatriculează anual aproape 1 milion de maşini second-hand. În vreme ce maşinile noi vin cu o perioadă de garanţie, în cele mai multe cazuri o maşină second-hand nu prezintă nicio altă garanţie în afară de cuvântul vânzătorului. Or, dacă o maşină care a costat 20.000 de euro va necesita reparaţii de 4.000-5.000 de euro în primul an, e clar că nu este o afacere bună.
Toată lumea fuge de aşa-zişii samsari, care cumpără maşini rulate din ţările vestice şi le vând în România. În limbajul „de profil”, există şi termenul de „maşină sămsărită”, adică o maşină pregătită pentru vânzare să arate bine şi să funcţioneze OK exact timpul necesar cât să fie cumpărată. Carvago însă, susţine Jakub Šulta, vine doar cu maşini verificate, care au trecut un test al companiei înainte să ajungă la cumpărător. Practic, explică el, un cumpărător se uită pe site la maşinile care deja au trecut printr-o verificare a companiei. Selectează maşina pe care şi-o doreşte, apasă butonul de cumpărare, şi apoi ce? „Apoi noi ne ocupăm de restul. Mai întâi, facem o inspecţia tehnică a maşinii. Facem o verificare, un test drive. Durează câteva ore şi mai apoi trimitem un raport despre starea tehnică a maşinii. Dacă raportul este negativ, nu o vom vinde. Dacă este OK, livrăm raportul şi, dacă clientului îi place, plăteşte şi doar aşteaptă maşina. Livrăm maşina la uşa clientului”, explică Jakub Šulta.
De ce a ales el însă, România? Este destul de mult spaţiu de creştere pentru piaţa maşinilor second-hand? „Am început pe piaţa din Cehia, apoi Slovacia, Polonia, Germania, Austria, Italia şi acum România. Am ales România, pentru că este o ţară mare, este în Uniunea Europeană şi, în al treilea rând, industria tech este impresionantă.” El susţine că vrea să inoveze piaţa maşinilor second-hand. Procesul de vânzare se realizează exclusiv online, iar cumpărătorul, odată ce s-a decis şi a plătit, nu mai are decât să aştepte maşina acasă. „M-am gândit că industria automotive aşteaptă un eveniment disruptiv. M-am gândit că nu are sens să mai vinzi maşinile în acelaşi fel în care vindeai în trecut. Dacă vrei să cumperi o maşină second-hand, trebuie să intri pe un site, să te uiţi în publicitate, este complicat.” Cu 5-6 angajaţi în România, omul de afaceri din Cehia vrea să vândă pe piaţa locală 1.000 de maşini în valoare de 20.000-23.000 de euro fiecare. Nu este nevoie de mai mulţi angajaţi, spune el, pentru că întreg procesul este online. „Avem, în total, 350 de angajaţi. În România vom avea 5-6 angajaţi în total şi acest lucru este îndeajuns pentru primele luni, pentru că toate procesele sunt exclusiv online, precum inspecţiile tehnice. Pentru România este vorba doar de customer service.”
Profilul cumpărătorului Carvago este bărbatul de 35-45 de ani dar, în aceeaşi vreme, aproape o treime dintre clienţii platformei sunt femei. Modelul de vânzare, prin care maşinile sunt verificate anterior, mai spune Jakub Šulta, se adresează tuturor, chiar dacă orgoliul masculin îi face pe bărbaţi să creadă că pot verifica singuri o maşină pe care vor să o cumpere. „Ne uităm la cumpărători bărbaţi, de 35-45 de ani, deşi 30% din clienţii noştri sunt femei. Acest serviciu este foarte convenabil pentru femei. Oamenii nu ştiu să cumpere maşini în general, dar ei cred că ştiu, aceasta este abordarea masculină. Abordarea femeilor este diferită.” Carvago are circa 750.000 de maşini listate în acest moment, din 14 ţări europene. Dintre acestea, cam 5.000 sunt din România. „Avem 750.000 de maşini de vânzare. Avem maşini verificate, care au mai puţin de 10 ani vechime şi un rulaj de mai puţin de 150.000 de kilometri. Aşadar, am primit 7 milioane de aplicaţii pentru a lista maşini, dar am ales să publicăm doar 10% dintre ele.”
El povesteşte că vrea să introducă şi un sistem prin care un cumpărător, dacă deja este proprietar al unei maşini rulate care corespunde standardelor Carvago, poate să îşi vândă maşina pe platformă şi apoi să îşi cumpere alta. „Mulţi clienţi ne zic că ar vrea să cumpere o maşină anume de pe platformă, dar au nevoie să îşi vândă propria maşină. Aşa că vrem să oferim şi această facilitate, ca un client să poată vinde maşina pe aplicaţie şi să cumpere alta.” Businessul Carvago este bazat pe încasarea unui comision de 4% pentru fiecare maşină, dar nu mai puţin de 800 de euro: „Avem un comision foarte transparent. Nu suntem un vânzător de maşini second-hand, ci un provider de servicii.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro